پیشی گرفتن ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی

حمید بازارگان در نشست خبری با بیان اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از پروژه صنعتی پارس جنوبی بعد از انقلاب است، اظهار کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ به دلایلی ۵ سال توقف داشت و به لحاظ مخزنی نیز در خط مرزی واقع شده بود، تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد پروژه سختتر بود.
وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی سخت بود، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴، بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل بعد از تحریم سال ۹۷ بود، با هماهنگی خوبی که بین شرکت‌های توانمند ایجاد شد، هشت شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند.
معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه یک مگاپروژه ۶ میلیارد دلاری را مدیریت کردیم، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرفتن ریسک‌های آن از جمله شاخص‌های پروژه بوده است.
بازارگان میزان سرمایه‌گذاری در فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۵.۲ میلیارد دلار دانست و افزود: با درآمد سالانه حدودا ۵ میلیارد دلاری این پروژه، یک‌ساله هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن بازمی‌گردد. از سال ۱۴۰۴ سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افت تولید از این میدان مشترک خواهیم داشت که از امروز باید با اجرای پروژه‌های نگهداشت تولید، به‌فکر جبران افت تولید میدان باشیم.
محمدرضا ناصح، مدیر عامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی نیز در این نشست با بیان اینکه در برنامه های توسعه ای دهه ۷۰ تصمیم حاکمیت این بود که انتقال دانش از خارج از کشور محقق شود و الزام قانونی شد که شرکت‌های خارجی یک شرکت ایرانی نیز کنار خود داشته باشند و این باعث شد ما از ابتدای دهه ۸۰ وارد پروژه های پارس جنوبی شویم، اظهار کرد: برای توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی کنسرسیومی متشکل از شرکتهای کره ای و ژاپنی را کنار خود داشتیم و فازها را توسعه دادیم.
وی با بیان اینکه در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود و مدیریت با خارجی ها بود در ادامه وارد اجرای پروژه های فاز ۱۷ و ۱۸ و در نهایت وارد فاز ۱۴ شدیم در پروژه ۱۷ و ۱۸ مدیریت و ترکیب کنسرسیوم را به ایرانی تغییر دادیم، گفت: فاز ۱۴ ایرانی‌ترین پالایشگاهی بوده که مدیریت آن با شرکت ایرانی است، چراکه در حوزه طراحی مهندسی، اجرا و نصب تجهیزات و راه اندازی نبه صورت صد درصد توسط ایرانی‌ها انجام شد.
وی با بیان اینکه برخی تجهیزات خارجی در این پروژه به صورت حداقلی خریداری شد، گفت: به دلیل تحریم و کرونا اجازه شرکت خارجی حضور پیدا نکردند، ما هم از ظرفیت راه اندازی داخلی بدون حضور نماینده شرکت‌های خارجی استفاده کردیم.
ضربی مدیر عامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل نیز در این نشست گفت: کار نصب فاز ۱۲ و ۱۴ را انجام دادیم در فاز ۱۶ پیمانکار اصلی بودیم، اکنون در پروژه میدان فروزان حضور داریم و اخیرا در توسعه فاز ۱۱ هم برنده شدیم.
وی با بیان اینکه سکوی دریایی فاز ۱۴ توسط ما ساخته شد، گفت: در گذشته شرکتهای خارجی به ما اجازه نمی دادند اظهار نظر کنیم، در این فاز مهندسی و برنامه ریزی را خودمان انجام دادیم، پیشتازترین پیمانکار اجرای این ابرپروژه بودیم، با روشهای نوآورانه در زمینه انتقال سکو به دریا جایگزین پیمانکار خارجی شدیم با بکارگیری روشهای نوآورانه در حوزه اندازه گیری دقیق حجم عملیات دریا را کاهش دادیم.
وی با بیان اینکه قبلا عملیات دریا ۶ ماه تا یک سال زمان می برد اما ما عملیات راه اندازی سکوها را یک ماهه انجام دادیم و این در حالی است که توتال و شل هم نتوانسته بودند به این اعداد برسند، گفت: یکی از چالش های ما نصب جکت بود که با صخره آهکی مواجه شدیم اما با مشارکت شرکتهای داخلی توانستیم به خوبی کار حفاری را در عمق ۶۰ تا ۷۰ متری انجام دهیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.