پیش بینی بورس شنبه 16 اردیبهشت 1402 / شاخص کل بورس تهران 3 میلیونی می‌شود؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز معاملات بورس روز چهارشنبه، به‌ویژه در نماد‌های شاخص‌ساز، با نوسانات منفی همراه شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت سه هزار و 651 واحدی که معادل 0.1 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه در سطح دو میلیون و 514 هزار واحدی ایستاد.

در مقابل اما شاخص کل هم‌وزن خلاف شاخص کل رفتار کرد و با رشد 1.2 درصدی به سطح 855 هزار و 887 واحدی رسید.

بورس تهران از دریچه آمار و ارقام

تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را 34 میلیارد و 520 میلیون و ارزش معاملات را 23 هزار و 495 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌ها در پایان معاملات چهارشنبه، خبر از ورود هزار و 826 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

بررسی یک پرسش؛ با رشد خوب 6 ماه اخیر عقب‌ماندگی بازار سرمایه جبران شده است؟

شاخص کل بورس، با روند صعودی 6 ماهه اخیر، بخشی از جاماندگی خود را جبران کرده است. سوال اصلی اهالی بازار سرمایه این است که آیا شاخص کل دو میلیون و 500 هزار واحدی انتهای روند صعودی خواهد بود یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پاسخ سوال مهم‌تری را بررسی کرد؛ بورس تهران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی را جبران کرده است؟

از لحاظ ارزش دلاری، بورس تهران هنوز پایین است. در مردادماه سال 99 ارزش دلاری بورس تهران به رقم 350 میلیارد دلار رسیده بود. در آغاز دوره ابراهیم رئیسی و قول و قرارهای مبنی بر احیای بازار سرمایه، این رقم به 230 میلیارد دلار تنزل پیدا کرده بود.

در حال حاضر و در حالی که شاخص کل بورس در ارتفاع دو میلیون و 500 هزار واحدی ایستاده است، ارزش دلاری بازار، در کانال 180 میلیارد دلاری قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد بورس تهران هنوز عقب‌ماندگی جدی نسبت به تورم و به‌تبع بازارهای موازی دارد و تارگت‌هایی نظیر شاخص سه میلیونی به راحتی در دسترس بورس قرار دارد.

پیش بینی بورس شنبه

در هفته‌هایی که از سال 1402 می‌گذرد، همواره روز ابتدایی هفته، با قدرت‌نمایی خریداران در معاملات آغاز شده است. در رابطه با هفته پیش رو نیز، کارشناسان عقیده دارند، معاملات روز شنبه، با تقاضای بیشتری نسبت به چهارشنبه همراه شود.

به طور کلی در میان‌مدت، روند صعودی بازار سرمایه، بنابر دلایل ذکرشده در بالا و گزارش‌های پیشین مانند عقب‌ماندگی بازار، قرار داشتن در فصل مجامع و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که نقدینگی را به سوی بورس سوق خواهد داد، صعودی ارزیابی می‌شود. در کوتاه‌مدت اما با رشد بی‌وقفه بازار، نیاز به استراحت شاخص کل و نماگر هم‌وزن وجود دارد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.