پیش بینی قیمت دلار 20 فروردین 1402 / اسکناس آمریکایی در کانال جدید درجا می‌زند؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ،در نخستین روز از سومین هفته فروردین‌ماه ۱۴۰۲ قیمت دلار در روند نسبتا باثباتی نسبت به روز پنجشنبه ۱۷ فروردین قرار داشت.

در آخرین روزهای هفته‌ گذشته قیمت دلار به کف کانال پنجم برگشت. این اسکناس آمریکایی در ما‌ه‌های اخیر متاثر از اخبار سیاسی، افزایش و کاهش داشته است. با این حال فعلا بازار آرام است از همین رو برخی از تحلیلگران بازار معتقدند نیروی نزولی و صعودی قوی در بازار وجود ندارد، به این ترتیب انتظار دارند که قیمت دلار در بازه محدودی نوسان کند.

سلب اعتماد صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفت:«فعلا تنش‌های سیاسی از روی دلار برداشته شده است و اتفاقات، مذاکرات و خبرهای مثبت سیاسی در راستای تثبیت و روند کاهشی دلار و خالی شدن حباب اسکناس آمریکایی کمک کننده بوده است.»

وی افزود:«از منظر بنیادی قیمت نرخ برابری دلار یا دیگر ارزها با ریال، عددهایی که در چند ماه اخیر معامله شده نبوده است. با توجه به مدل‌های تعیین قیمت، قیمت دلار باید پایین‌تر باشد. این در حالی است که اخبار مثبت و رویکردهایی که در چند وقت اخیر رخ داده، فضای هیجانی در بازارهای مختلف به ویژه دلار آمریکا ایجاد و به صورت معکوس شکل گرفته و دلار کاهش پیدا کرده است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا خاطر نشان کرد:«مدیریت دولت و بانک مرکزی از طریق مرکز مذکور توانسته است موضوع دلار را ساماندهی کند.»

وی افزود:«تغییر قوانین و مقررات دلار سهمیه‌ای نیز باعث خواهد شد تقاضاهای سفته بازانه، بازار سیاه و دلال‌هایی که از کارت ملی افراد سوء استفاده می‌کردند از بین برود.»

جیهانی با اشاره به تعیین قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان روی ارز گفت:«دخالت افراد ناوارد و غیرمتخصص در حوزه‌های بانکی و پولی کشور که در موضوعات اقتصادی نظریه‌پردازی می‌کنند می‌تواند منجر به سلب اعتماد صادرکنندگان برای بازگشت‌ ارزهایشان به کشور شود.»

وی افزود:«اثرات این موضوع یک تا دوماه دیگر خود را نشان می‌دهد و شاهد خواهیم بود که عرضه دلار به بازار داخل از طریق سامانه‌های رسمی کاهش پیدا می‌کند، تقاضا تغییری نخواهد کرد و منجر به جامپ‌های احتمالی خواهد شد.»

این کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی قیمت دلار گفت:« اگر اخبار سیاسی خاصی دوباره به بازار وارد نشود، بازار ارز فعلا در کانال ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی درجا می‌زند. زیرا فعلا اثرگذاری اخبار سیاسی بیشتر از موضوعات دیگر است و بازار مبادله ارز تقاضا را مدیریت می‌کند.»

افزایش مبادلات با ارزهای محلی دلار را نزولی می‌کند؟

در اولین جلسه شورای فقهی بانک مرکزی در سال جدید محمدرضا فرزین نقش نهاد متبوعش را در کنترل تورم محوری عنوان کرد. رئیس‌ کل بانک مرکزی در سخنانش وعده افزایش مبادلات با استفاده از ارزهای محلی را داد و گفت:«درصدد گسترش پیمان‌های پولی با کشورهای منطقه هستیم و در این زمینه، اتحادیه پایاپای آسیا که در حال حاضر متشکل از ۹ عضو است تقویت خواهد شد.»

این در حالی است که در بیش از یک ماه گذشته خبر مذاکرات ایران، چین و عربستان جایگاه ویژه‌ای در کاهش قیمت ارز به ویژه دلار پیدا کرده است به گونه‌ای که برخی از رسانه‌‌ها این مذاکرات را جایگزین برجام برای بازار ارز می‌دانند.

با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و افزایش توافقات و مناسبات سیاسی ایران با کشورهای اطراف و هم‌پیمان، باید دید این اخبار قدرت شکست خط روند صعودی را به بازار ارز می‌دهد یا دلار بالای خط روند صعودی پایدار می‌ماند.

همسویی بازارهای همسایه با دلار تهران

امروز قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش محدود ۵۰۰ تومانی همچنان در کف کانال پنجم قرار داشت. بازارهای همسایه نیز روند مشابهی با قیمت دلار در تهران داشتند. دلار سلیمانیه که در آخرین روز هفته گذشته به کانال چهارم برگشته بود، افزایش داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار هرات ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و درهم امارات با افزایش ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

در روزهای گذشته فعالان بازار مرز ۵۰ هزار تومانی را حساس می‌دانستند. آنها معتقد بودند در صورت ماندن قیمت دلار در کف این کانال  انتظارات افزایشی در بازار ارز تضعیف خواهد شد و فروش‌های ارزی افزایش خواهد یافت.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.