چشم طمع قاچاقیان به گذرنامه زائران/ ۴ نهاد به گوشی‌های مسافری نظارت می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان، اخیراً اخباری مبنی بر ممنوعیت ثبت گوشی تلفن همراه مسافری برای زائران اربعین در رسانه‌ها منتشر شده است. بر همین اساس، با توجه به ضرورت تسریع در عبور و مرور زائران در مبادی ورودی از عراق، امکان ثبت گوشی همراه مسافر وجود نخواهد داشت.

اما با این حال در این ایام قاچاچیان تلفن همراه شدیدا در پی سوءاستفاده گسترده از اطلاعات مسافری 4 میلیون زائر اربعین هستند تا  به نام برخی از زائران نا آگاه، گوشی مسافری ثبت کنند و برای رسیدن به این هدف خود ممکن است به برخی اقدامات تقلب‌جویانه، رشوه و خرید ماموران دولتی اقدام نمایند. در این صورت هم زائر از حق قانونی‌اش برای ثبت کالای همراه در مبادی ورودی محروم خواهد شد و هم متخلفان می‌توانند با استفاده از اطلاعات مسافران به تعداد انبوه گوشی مسافری قاچاق ثبت نمایند.

بنابراین نیاز است، ارگانهای ذی‌ربط همچون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و فراجا با همکاری یکدیگر در این زمینه اقدام عاجل انجام دهند تا از سوءاستفاده از اطلاعات زائران اباعبدالله الحسین (ع) در سامانه همتا به صفر برسد و صیانت از اطلاعات هویتی مسافران صورت پذیرد.

4 نهاد بر گوشی‌های مسافری اربعین نظارت خواهند کرد

وحید خدرویسی مسئول دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک ایران با بیان اینکه بخشنامه ممنوعیت واردات گوشی مسافری در ایام اربعین به تمامی بخش‌ها و ارگانهای زیرمجموعه گمرک ابلاغ شده است، گفت: سامانه رجیستری تلفن همراه(همتا) رصد سیستماتیک می‌شود و امکان بروز تخلف در آن وجود ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تمام سوابق هویتی زوار اربعین در سیستم ثبت گمرک و فراجا ثبت می‌شود و به سهولت گوشی‌های مسافری که در اربعین وارد کشور شده باشند شناسایی می‌شود

خدرویسی با بیان اینکه وضعیت رجیستری تلفن همراه به شکل بر خط و آنلاین توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت، فراجا و گمرک در حال رصد شدن است، گفت: مسئله سوء استفاده قاچاقیان تلفن همراه از اطلاعات مسافران به منظور رجیستری تلفن همراه‌های قاچاق به طور جدی توسط نهادهای نظارتی و گمرک در حال بررسی و پیگیری است.

گمرک اجازه هیچ تخلفی را در زمینه رجیستری نمی‌دهد

وی با بیان اینکه اطلاعات سامانه گذرنامه جمهوری اسلامی به سامانه گمرک متصل است، گفت: گمرک به شکل آنلاین کدملی زائران اربعین را چک می‌کند تا هیچگونه تخلفی توسط قاچاقیان گوشی به وجود نیاید و از اطلاعات مسافری زائران سوء استفاده نشود

مسئول دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک ادامه داد: در حال حاضر داخل گمرک کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته اربعین» تشکیل شده است تا ضمن آنکه امور زائران را ساماندهی کند، از بروز هرگونه تخلف در داخل سازمان گمرک جلوگیری به عمل بیاورد

وی در آخر خاطر نشان کرد: تمام ارگانهای‌ نظارتی از جمله گمرک و فراجا به دقت در حال رصد سامانه همتا و رجیستری تلفن همراه هستند تا هیچگونه تخلف و کم‌کاری در زمینه سوء استفاده از اطلاعات مسافری زائران اربعین بروز نکند.

10 تا 31 شهریور هیچ گوشی مسافری رجیستری نمی‌شود

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری گفت: برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی زائران نسبت به صدور سیم‌کارت به نام آن‌ها اقدام و از آن برای رجیستری موبایل‌های قاچاق استفاده می‌کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به همین خاطر واردات گوشی مسافری از مبدا کشور عراق در بازه زمانی 10 تا 31 شهریورماه و مصادف با ایام اربعین ممنوع شده است

دهقانی نیا همچنین درباره امکان بروز تخلفات در گمرک و سایرنهادهای ذی‌ربط برای موضوع دور زدن رجیستری در ایام اربعین اعلام کرد: امکان تخلف همیشه برای خیلی از امور اداری وجود دارد ولی گمرک باید ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از تخلف را پیاده کند تا اطلاعات زائران صیانت گردد. لذا اگر این سازوکارها اجرا شود که کاملا در دسترس هم است، امکان بروز اینگونه تخلفات به حداقل خواهد رسید.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.