چگونه به یک معامله گر موفق در کریپتو تبدیل شویم؟

حسین قطبی؛ ضرب المثل معروف “۹۰ درصد معامله گران ۹۰ درصد موجودی حساب خود را از دست می دهند” درست است. در واقع، این آمار توسط اکثر کارگزاران دارای مجوز ارائه می‌شود. ممکن است از خود بپرسید که چرا بسیاری از معامله‌گران ضرر می‌کنند؟ یا اصلاً ترید می‌تواند سودآور باشد؟

در واقعیت، مفهوم این ضرب المثل در دیگر ابعاد زندگی روزمره ما دیده می‌شود. به عنوان مثال، همه فکر می‌کنند که تناسب اندام باید آسان باشد! سپس به باشگاه می‌روند و ورزش می‌کنند، اما اکثراً در انجام این کار شکست می‌خورند، زیرا کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد تا موفق شوند، مانند بررسی ترکیب بدن، تنظیم یک برنامه تمرینی، نظارت بر پیشرفت خود، تغذیه سالم و غیره. در دنیای معامله‌گری نیز همین اتفاق می‌افتد و وقتی با جزئیات هر معامله‌گر ناموفق را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که یک اشتباه اساسی و ابتدایی وجود دارد.

احتمالاً تا به حال، چندین مقاله در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق خوانده‌اید، اما آنها عمدتاً ترفندهای کلیشه‌ای و پست‌های انگیزشی هستند. در این مقاله سعی شده است به واقعیت‌های مسیر معامله‌گری بپردازیم. بنابراین بدون هیچ مقدمه‌ای، در ادامه ۵ نکته ضروری وجود دارد که هر معامله‌گری باید رعایت کند:

۱.    سبک معاملاتی خود را مشخص کنید

ترید استایل

به طور کلی، سه سبک معاملاتی رایج وجود دارد:

•    ترید روزانه: باز و بسته شدن پوزیشن‌های معاملاتی در یک روز.

•    سوینگ ترید: باز کردن پوزیشن‌ها برای چند روز یا چند هفته.

•    تجارت بلندمدت: ارتباط نزدیکی با سرمایه گذاری ارزشی یا “رویکرد وارن بافت” دارد، که در آن معامله گران برای ماه‌ها یا سال‌ها پوزیشن‌های خود را به عنوان بخشی از یک سبد باز می‌کنند.

قبل از شروع هر معامله، باید بدانید که برای چه مدت قصد دارید، معامله را باز نگه دارید. معمولاً وقتی نوسانات در بازار بسیار زیاد است، معامله‌گران پرتفوی خود را تغییر می‌دهند و بیشتر روی معاملات روزانه یا معاملات نوسانی تمرکز می‌کنند، در حالی که اگر نوسانات در بازار ضعیف باشد، به تجارت بلندمدت یا سرمایه گذاری روی می‌آورند.

۲.    انتخاب یک طبقه دارایی

پس از تعریف سبک معاملاتی خود، مهم است که بدانید چه چیزی را معامله خواهید کرد. آیا این یک سهام فناوری خاص مانند فیس‌بوک است؟ یا کالایی مثل طلا؟ یا شاید یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین؟ بیش از ۶۰۰۰۰۰ شرکت سهامی عام در سراسر جهان و بیش از ۲۰۰۰۰ ارز دیجیتال برای تجارت وجود دارد. برای اینکه بتوانید انتخاب خود را محدود کنید، ایده خوبی است که از رویکرد کل به جزء استفاده کنید، عمدتاً برای معاملات نوسانی و بلندمدت که پیشنهاد می‌شود یک انتخاب را از دیدگاه کلان شروع کنید، مانند یک بخش خاص، سپس یک صنعت انتخاب کنید، سپس یک سهام یا ارز دیجیتال خاص را برای شرکتی انتخاب کنید که اخبار یا برنامه‌های کسب درآمد خاصی دارد. مثال دیگر برای معاملات روزانه انتخاب رمزارزها یا دارایی‌هایی پر نوسان در یک روز است. سپس با بررسی اصول اولیه مانند هرگونه خبر یا اطلاعیه از سوی شرکت یا پروژه، از اجماع عمومی بازار نسبت به آن مطلع شوید.

ارز

راه‌های مختلفی برای انتخاب طبقه دارایی شما وجود دارد و هر معامله‌گر معمولا تکنیک خود را توسعه می‌دهد. اما آنچه بسیار مهم است این است که در اخبار به روز باشید. به عنوان مثال، دپارتمان ارز دیجیتال اقتصاد آنلاین، همیشه اخبار، تحلیل‌های قیمت و پیش‌بینی‌های دنیای ارزهای دیجیتال را به طور منظم گزارش می‌کند. بنابراین اگر در حال معامله با ارزهای دیجیتال هستید، توصیه می‌شود که به روز رسانی‌های منظم ما را دنبال کنید.

۳.    تجزیه و تحلیل خود را انجام دهید

بسیاری از معامله‌گران برای تجزیه و تحلیل دیگران در وب گشت و گذار می‌کنند و در نهایت معاملات زیان دهی را باز می‌کنند. مطمئناً می‌توانید از معامله‌گران دیگر الهام بگیرید تا یک معامله خاص را بهتر ارزیابی کنید، اما در نهایت باید به نرم‌افزار نموداری خود برگردید و کار خود را انجام دهید. این امر ضروری است، زیرا معامله‌گران مختلف استراتژی‌های خروج متفاوت، اهداف متفاوت، سبک‌های معاملاتی متفاوتی دارند. همه ورزشکاران تمرینات یکسانی ندارند، چرا از معامله‌گران دیگر کپی می‌کنید؟

همچنین لازم است بدانید که تحلیل تکنیکال بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا نقاط ورود و خروج مبادلات خود را تعریف کنید. اما این روش تحلیلی تنها تحلیلی نیست که باید کل استراتژی خود را بر اساس آن قرار دهید، زیرا گاهی اوقات اخبار مهم می‌تواند کل تحلیل تکنیکالی ما را باطل کند.

۴.    یک استراتژی مدیریت ریسک تنظیم کنید

ترید موفق

گام مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که چه زمانی از تجارت خود خارج شوید (شما موقعیت‌های خود را برای همیشه باز نخواهید داشت، زیرا حتی معامله گران بلندمدت نیز گهگاه پرتفوی خود را تغییر می‌دهند). برای مدیریت صحیح ریسک، باید ۳ نکته را در نظر داشته باشید:

•    تعیین نقطه ورود: قیمتی است که شما قصد دارید وارد معامله شوید، همیشه بر اساس سطوح حمایت یا مقاومت قوی تعیین می‌شود.

•    تعیین نقطه خروج:

   توقف ضرر: این قیمتی است که در آن ضررهای خود را محدود می‌کنید و از دست دادن بیشتر حساب خود اجتناب می‌کنید.

   سطح تحقق سود: قیمتی است که سود خود را در آن ذخیره می‌کنید و به سود تحقق یافته تبدیل می‌شود. سپس از پوزیشن خارج می‌شوید.

•    نسبت ریسک به سود (R/R): به زبان ساده، شاخصی است که نشان می‌دهد چقدر می‌خواهید در یک معامله ریسک کنید (سطح توقف ضرر)، در مقابل اینکه چقدر قصد دارید از یک معامله سود ببرید (سطح تحقق سود). توصیه می‎شود که مقدار ریسک به سود کمتر از ۱ به ۲ نباشد (برای گرفتن سود ۲ دلاری، ۱ دلار ریسک کنید).

همیشه قبل از ورود به هر معامله، سطوح ذکر شده در موارد بالا را برای خود مشخص کنید.

۵.    همه چیز را مستند کنید

زمانی که شما سبک معاملاتی خود را مشخص کردید، یک پروژه را برای معامله انتخاب کردید، تحقیقات مناسب خود را انجام دادید و استراتژی مدیریت ریسک خود را تنظیم کردید. مهمترین گام، مستندسازی همه چیز است. همه معاملات با سود بسته نخواهند شد و این بخشی از ترید است. اما کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ارزیابی کنید که کجا اشتباه شده است و استراتژی معاملاتی خود را در معاملات بعدی خود بهبود ببخشید. این تنها راه برای بهتر شدن است.

ارز دیجیتال

مستندسازی معاملات شما که با عنوان داشتن یک ژورنال معاملاتی شناخته می‌شود، ممکن است در یک فایل اکسل باشد که در آن نام کلاس دارایی، زمان ورود، زمان خروج، قیمت ورود، قیمت خروج، اهرم، سود/زیان خالص و شاید درج نظرات را ثبت می‌کنید. پس از یک دوره معین، باید بتوانید عملکرد کلی معاملات خود را ارزیابی کنید و بدانید در کدام معاملات به طرز وحشتناکی اشتباه و در کدام یک درست عمل کرده‌اید. به طور کلی، معامله‌گران حرفه‌ای اغلب از فرمول کلی تعیین معیار ارزیابی اینکه چه درصدی از پول خود را باید به هر سرمایه‌گذاری اختصاص دهند، استفاده می‌کنند. اما همیشه می‌توانید معیارهای دیگری را برای سنجش موفقیت خود پیدا کنید.

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق در بازارهای مالی، هیج راه میانبری وجود ندارد. فقط و فقط باید هر یک از ۵ نکته بالا را مرحله به مرحله دنبال کنید، آزمون خطا کنید، تکرار کنید و بارها و بارها تلاش کنید که هر روز یاد بگیرید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.