چگونه می‌توان رمزارز خود را در ترکیه تبدیل به لیر و دلار کرد؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، ظهور دستگاه‌های خود‌پرداز (ATM) رمزارزی، یکی از مراحل گسترده شدن استفاده جهانی از رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و دیگر کریپتو‌های پرطرفدار است.
به کمک این دستگاه‌ها، می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت و یا در ازای رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، ارزهای جهانی مانند دلار، یورو و پوند را دریافت نمود. علاقه مردم ترکیه به ارزهای دیجیتال و صنعت توریست موفق این کشور، باعث شده است که دستگاه‌های خود‌پرداز بیت‌کوین در سطح کلان‌شهر‌های استانبول، آنکارا و ازمیر در این کشور قرار بگیرند.

مطالعه بیشتر:

10 پیش‌ بینی برای آینده بازار رمزارز در سال ۲۰۲۳

مزایای دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین

استفاده از دستگاه‌های خودپرداز رمزارزی، جا‌به‌جایی مقدار مورد نظر ارز توسط مسافر را بدون سقف محدود کننده ممکن می‌سازد. از طرفی، به دلیل ذخیره ارز دیجیتال در کیف‌پول، خطری از لحاظ حمل و نگهداری آن برای مسافر بوجود نمیاد. همچنین، توریست‌ها می‌توانند بدون نیاز به حساب بانکی در کشور مقصد و بدون مراجعه به بانک، مبلغ دلاری یا لیر مورد نظر خود را از طریق این دستگاه‌ها دریافت کنند.،

مطالعه بیشتر:

بیت‌ کوین؛ رمزارز مورد اعتماد مردم روسیه

خودپرداز رمزارز

خودپرداز‌های رمزارز در ترکیه

این دستگاه‌ها به اینترنت متصل هستند و کاربر را به صورت مستقیم به شبکه بلاکچین متصل می‌کنند. در حال حاضر، بیش از بیست دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال در شهر استانبول وجود دارد که قابلیت تبدیل بیت‌کوین به لیر و دلار را دارند. سقف میزان خرید و فروش بیت‌‌کوین بر اساس شرکت ارائه دهنده دستگاه نیز متفاوت است.

خرید تتر ارزان و بدون کارمزد

خرید تتر ارزان و بدون کارمزد

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

گفتنی است، برخی از خودپرداز‌ها قابلیت خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، دش، بیت کوین کش، لایت‌کوین، تتر و دوج‌کوین را نیز دارند. برای مثال، دستگاه خود‌پرداز ایستگاه متروی میدان تکسیم در استانبول که متلعق به شرکت Coineka است، به کاربر اجازه خرید و فروش بیت‌کوین و خرید تتر و اتریوم و تبدیل آنها به لیر ترکیه را می‌دهد. خرید و یا فروش از ۱ تا ۲۵۰۰۰ لیر به راحتی و تنها با تاییدیه پیامکی انجام خواهد شد اما برای معاملات بیش از ۲۵۰۰۰ لیر، نیاز به کارت شناسایی و مدرک اقامت در ترکیه است.

نحوه کار کردن با دستگاه خودپرداز رمزارز

کار با این دستگاه‌ها مانند خودپرداز‌های سنتی بسیار ساده است. تمامی این دستگاه‌ها گزینه زبان انگلیسی را دارند. در ابتدا باید کیف‌پول رمزارزی خود را به دستگاه متصل کنید. سپس در صورت نیاز به خرید کریپتو، با قراردادن پول کاغذی و یا کارت بانکی خود، رمزارز مورد نظر شما به کیف‌پول شما واریز خواهد شد. در صورت نیاز به فروش ارز دیجیتال و دریافت لیر و یا دلار، با انتخاب گزینه فروش، دستگاه از کیف‌پول شما ارز دیجیتال مورد نظر را برداشت می‌کند و به شما پول کاغذی مورد نظر را تحویل می‌دهد.

مطالعه بیشتر:

پیش بینی قیمت بیت کوین در سال آینده

خودپرداز رمزارز در استانبول
دستگاه خودپرداز رمزارز در متروی میدان تکسیم شهر استانبول

معایب استفاده از خودپردازهای رمزارزی در ترکیه

باید توجه داشت که به علت قرارگیری این خودپرداز‌ها در مراکز خرید و فروشگاه‌ها، ساعت کاری این دستگاه‌ها محدود و از ۸ صبح تا حدود ۱۰ شب است. همچنین، اکثر دستگاه‌های خودپرداز رمزارزی در جهان، کارمزدی بالاتر از صرافی‌های اینترنتی دارند. کارمزد دستگاه‌های خودپرداز در ترکیه بسته به خرید یا فروش ارز دیجیتال، میزان معامله و شرکت ارائه دهنده خود‌پرداز، بین ۴ تا ۱۰ درصد است.

مطالعه بیشتر:

آیا ویروس صرافی FTX در سال 2023 نیز ادامه خواهد یافت؟

وضعیت خودپرداز‌های رمزارز در دیگر کشورها

خودپرداز‌های رمزارزی در سال‌های اخیر محبوبیت فراوانی در تمامی کشور‌های جهان پیدا کرده‌اند. در کشور آمریکا بیش از ۳۴۰۰۰ دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال وجود دارد. در شهر لس آنجلس به تنهایی ۲۰۲۴ عدد دستگاه فعال وجود دارد. رتبه دوم در تعداد خودپرداز متعلق به کشور کانادا با ۲۷۲۱ عدد خوپرداز است. کشور اسپانیا نیز با ۲۷۴ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد. در میان همسایگان ایران، کشورهای ترکیه، ارمنستان، امارات متحده عربی، قزاقستان و عربستان سعودی جزو کشور‌هایی هستند که دارای چنین دستگاه‌های خودپردازی هستند.

نقشه پراکندگی خودپرداز‌های رمزارز در جهان
نقشه پراکندگی خودپرداز‌های رمزارز در جهان (منبع: Coinatmradar)

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.