چگونه کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنیم؟

شرایط اقتصادی و دشواری‌های یافتن شغل و حتی کمبود درآمد افرادی که در یک اداره یا شرکت مشغول به کار هستند، گذران زندگی و معیشت را برای گروهی از افراد سخت کرده است. راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی می‌تواند راه‌حلی برای چنین چالش‌هایی باشد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ،  در شرایط اقتصادی موجود، راه‌اندازی کسب و کاری که دارای راندمان بالا و هزینه پایین‌تری باشد در اولویت بسیاری از افراد قرار دارد. در کشور های پیشرفته به دلیل  بهره‌وری بالا، کسب و کارهای خانگی رونق گرفته‌اند.به ویژه که راه‌اندازی برخی کسب و کارهای به شیوه سنتی، به سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد. چرا افراد باید منابع مالی کافی را برای اجاره یا خرید یک مکان داشته باشند و علاوه بر آن هزینه‌های جاری دیگر را نیز در نظر بگیرید. 

با وجود این، شروع کسب و کار خانگی با امکانات محدود و آنچه موجود است از اتلاف وقت، انرژی و از بین رفتن انگیزه جلوگیری می‌کند. در هر تخصص و شغلی که تبحر داشته باشید و حتی در حال آموزش برای یادگیری باشید، می توانید فعالیت خود را در مشاغل خانگی آغاز و کسب درآمد کنید. 

در کسب و کار خانگی اغلب یک یا چند نفر از اعضای خانواده درگیر کار هستند. این افراد بدون وجود هیچگونه سازمانی شرایط را مدیریت کرده و با پول بدست آمده به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. علاوه بر محیط منزل که به عنوان دفتر کار می‌تواند به توسعه مشاغل خانگی کمک کند، فضای مجازی نیز به رشد این کسب و کارها کمک بزرگی کرده است. مشاغل خانگی علاوه بر توسعه اقتصاد خانواده به افزایش درآمد یک کشور نیز کمک بزرگی می‌‌کند. 

چرا کسب و کار خانگی مورد توجه قرار گرفته است؟

مشاغل خانگی را می‌توان به عنوان یکی از انواع کسب و کارهای خانوادگی به شمار آورد. یک یا چند نفر از اعضای خانواده، فعالیتی را که قابلیت اداره از داخل منزل دارد را انتخاب می‌کنند و از محیط خانه به عنوان دفتر کار و از افراد خانواده یا دوستان و نزدیکان خود به عنوان نیروی کار یا همکار استفاده می‌کنند. اعضای اصلی برخی از اینگونه کسب و کارها، اعضای یک خانواده هستند. زمانی که چنین افرادی در یکی از حرفه‌های خانگی با هم همکاری  می‌کنند، پیشرفت و سود آوری کار دو چندان می‌شود. آنها می‌توانند از طریق تجربه و آموزش در کنار هم، مراحل کار را فرا بگیرند. به دلیل اعتماد افراد به همدیگر در چنین مشاغلی،  محیط کار خانگی تنش کمتری را ایجاد می‌کند و این مساله احتمال موفقیت را بالا می‌برد. ارزش‌ها و هدف‌ها نیز در بین افراد خانواده یا دوستان معمولا به هم نزدیک است و به همین دلیل تعهد این افراد به کسب و کار  افزایش می‌یابد. 

 زمانی که افراد یک خانواده یا دوستان نزدیک به فکر ایجاد یک کسب و کار خانگی باشند به خاطر سود آوری و ایجاد یک شغل ماندگار برای نسل‌های بعد یا اطرافیان خود، انگیزه بسیار بالایی خواهند داشت. هر شغلی مشکلات مختلفی اعم از مالی و… را تجربه می‌کند و در کسب وکارهای خانگی  همدلی و رفع مشکلات  با درک بیشتری همراه است. همچنین ساعات کاری در این نوع مشاغل قابل تغییر است و افراد می‌توانند از تمامی ساعات شبانه‌روز استفاده کنند. خانواده‌ها و افراد بسیار زیادی در کنار مشاغل دیگری که دارند، یکی از شغل‌های خانگی را انتخاب کرده و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را جبران می‌کنند.

تولید و کسب درآمد با سرمایه کم به شرط…

هر چند مشکلات اینترنت و فیلترینگ گسترده، چالش‌های جدی را برای صاحبان کسب و کارهای خانگی که معمولا باید از فضای مجازی برای بازاریابی استفاده کنند، به وجود آورده است، اما این نوع فعالیت‌ها در بازار کار امروز کمابیش جایگاه خود را بدست آورده‌اند.

اغلب مشاغل موجود در این شاخه کاری، تولید کننده محسوب می‌شوند. کارهای خانگی دارای زیر بنای ساده‌ای هستند و با حداقل سرمایه می‌توان آنها را راه‌اندازی کرد. معمولا این شغل‌ها اهداف بلندمدتی دارند؛ که البته همیشه موفق نیست. نوآوری، بازاریابی مناسب، شناخت سلیقه و خواست مخاطب،ارائه مزیت‌های رقابتی در یک بازار پر رقیب و البته صبر و حوصله، از جمله شروط موفقیت است. 

با وجود این موارد، که بی‌توجهی به هر یک می‌تواند باعث شکست کسب و کارهای خانگی شود، اینگونه مشاغل به سرمایه کمی نیاز دارد و به دلیل حذف بسیاری از هزینه‌های شروع کار و عملیاتی کردن آن می‌تواند مقرون به صرفه باشد. زمانی که خانه را  به عنوان دفتر کار خود انتخاب کنید، هزینه اجاره  آب، برق و گاز دفتر کار و خانه یکی می‌شود و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. با وجود شبکه‌های اجتماعی، برای بازاریابی و تبلیغات نیازی به هزینه‌های سنگین نیست؛ اما خلافیت و نوآوری ضروری است. در این نوع از مشاغل هر نوع شکست و مشکل در تولید محصول یا خدمات، معمولا با هزینه کم قابل جبران و تغییر خواهد بود. 

چگونه کسب و کار خانگی خود را راه‌اندازی کنیم؟

مشاغل خانگی از انواع کسب و کارها مستثنی نیست و قبل از اقدام عملی در مورد آنها، باید طرح مورد نظر توجیه اقتصادی داشته باشد. علاوه بر موارد اقتصادی و برآورد هزینه‌ها باید به علایق خود توجه کنید.

همچنین، بازار محصول مورد نظر شما باید مشخص شود و نیاز های بازار را به درستی بسنجید. رقیبان محصول کسب و کار خانگی شما چه کسانی هستند و محصول شما نسبت به محصولات موجود در بازار چه مزیت‌هایی دارد؟ در واقع قبل از شروع به کار، باید نقشه راه را به درستی ترسیم کنید. برای اینخاب زمینه کسب و کار خانگی، باید مهارت‌ها خود را در کنار توانایی برای تامین مواد اولیه  بسنجید و در صورت لزوم، از کمک افراد خانواده یا نزدیکان خود برای انجام کارها مطمئن شوید.

رشته‌های تعریف شده برای مشاغل خانگی 

کسب و کار خانگی شامل چند کار شناخته شده و محدود نیست، بلکه می‌تواند شامل رشته‌های متنوعی باشد. علاوه بر مهارت و علائقی که خود شما دارید برخی از این رشته‌ها توسط سه وزارتخانه تعریف شده‌اند.

وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، شاخه‌های مختلفی از رشته‌های موجود را برای مشاغل خانگی معرفی کرده و از آنها حمایت می‌کنند. برای دریافت جزئیات کاملی از رشته‌های عنوان شده می‌توانید به سایت هر یک از این وزاتخانه‌ها مراجعه کنید.

مشاغل خانگی، می‌توانند جایگاه مهمی در اقتصاد کشور داشته باشند و  نقش آنها در جامعه و تاثیری که در شکوفایی اقتصاد دارند بر کسی پوشیده نیست. 

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.