چین به تایوان حمله کرد

خبرگزاری فرانسه نوشت ارتش چین موشک‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است.

ماجرای بحران تایوان چیست؟

فارس نوشت، آمریکا سه پرونده «برنامه اتمی ایران»، «جنگ روسیه – اوکراین» و «حاکمیت چین بر تایوان» را تبدیل به جبهه درگیری با سه عنصر نافرمان از نظم جهانی واشنگتن کرده است.

آمریکا سیاست «چین واحد» را در سال ۱۹۷۹ میلادی تحت سه اعلامیه رسمی و مشترک با پکن به رسمیت شناخت و روابط خود را با تایوان قطع کرد.

اصل «چین واحد» به این معناست که جزیره تایوان بخشی از قلمرو مادر و حاکمیت پکن است. جزیره تایوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری استان فوجیان چین قرار دارد.

نزدیکی آمریکا به پکن به خاطر تشدید شکاف میان حزب کومونیست چین و حزب کومونیست شوروی بود. آمریکا پس از فروپاشی شوروی زیر تعهدات خود در قبال اصل چین واحد زد و روابط خود با تایوان را از سر گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز در روز ۲۲ می ۱۹۹۵ نوشت: «مقامات ارشد دولت [آمریکا] اعلام کردند که رئیس جمهور کلینتون تصمیم گرفته است به [لی تنگ هوی] رئیس تایوان ویزا بدهد. حرکت مذکور یک سیاست ۱۶ ساله را می‌شکند … هیچکدام از روسای تایوان از سال ۱۹۷۹ اجازه بازدید از آمریکا را نداشته است.»

گروه بین‌المللی بحران (International Crisis Group) در همین رابطه نوشت: «چین در پاسخ [به سفر لی تنگ هوی] سفیر خود را از آمریکا فراخواند و یک سری تمرینات نظامی بین جولای ۱۹۹۵ تا مارس ۱۹۹۶ برگزار کرد.»

آمریکا در واکنش به این رزمایش نظامی دست به بزرگترین نمایش قدرت در شرق آسیا از پایان جنگ ویتنام زد. هدف واشنگتن این بود که به پکن نشان دهد تنها ابرقدرت جهان است.

در گام بعدی «نیوت گینگریچ» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۱۹۹۷ عازم تایوان شد. این اولین سفر مقام بلندپایه حکومت آمریکا به این منطقه و دهن کجی آشکار به سیاست «چین واحد» بود. گسترش رابطه آمریکا – تایوان به جایی رسید که فروش تسلیحات آمریکایی در دوران ترامپ به عدد ۲۰ میلیارد دلار رسید.

از طرفی، در حال حاضر سرفرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام و هند موسوم به ایندوپکام (INDOPACOM) بزرگترین سرفرماندهی آمریکاست. استعداد نظامی معمول ایندوپکام بالغ بر ۳۷۵ هزار نیرو، ۲۰۰ کشتی نظامی شامل ۵ ناو هواپیمابر و ۱۱۰۰ هواپیما است.

لازم به ذکر است که ارتش آمریکا نیروهای برون مرزی خود را به ۶ سرفرماندهی تقسیم کرده و هدف عملیاتی سنتکام، یوروکام و ایندوپکام به ترتیب مهار ایران، روسیه و چین است.

حال پس از ۲۷ سال قرار است «نانسی پلوسی» در کسوت رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند. سفری که هنوز در هاله‌ای از ابهام است. «پلوسی» در حساب توئیتری خود نوشت که به همراه هیئتی از کنگره آمریکا عازم کشورهای سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن است و اسمی از تایوان ذکر نکرده است.

امّا شبکه CNN به نقل از یک مقام ارشد  تایوانی و یک مقام آمریکایی گزارش داد که انتظار می‌رود پلوسی از تایوان بازدید به عمل آورد. خبری که سطح تنش در منطقه «هند – آرام» را به نقطه اوج خود رسانده است.

نکته ماجرا اینجاست که آمریکا در موضوع اوکراین، جزیره کریمه را جزء جدایی ناپذیر کیف می‌داند ولی در نمونه مشابه، حاضر به پذیرش الحاق جزیره تایوان به حاکمیت پکن نیست.

از همین روی، بحران در شرق آسیا به بالاترین نقطه خود رسیده است. چهار فروند ناو هواپیمابر و جنگی ارتش آمریکا به نام‌های رونالد ریگان، آبراهام لینکلن، USS Tripoli (LHA-7) و USS America (LHA-6) اطراف جزیره تایوان آرایش جنگی گرفته‌اند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.