کاهش تقاضای آیفون ۱۴ / کدام مدل‌ها فروش بیشتری دارند؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، بلومبرگ اعلام کرده‌ است که اپل از تامین کنندگان خود در کشورها خواسته است تولید آیفون ۱۴ را تا شش میلیون دستگاه کاهش دهند. چرا که کمبود تقاضا شدیدی برای محصولات جدید آیفون وجود دارد.

تقاضا برای سری آیفون ۱۴ آن چیزی نیست که اپل تصور می‌کرد

هنگام معرفی آیفون‌های جدید، اپل انتظار داشت این محصولات به پرفروش‌ترین محصولاتش تبدیل شود. همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که اپل تقاضای زیادی برای مدل‌های گران‌تر پرو دارد.

در واقع دوره‌ پیش‌سفارش آیفون ۱۴ و عرضه آن به مشتری ۳۶ روز بود. یعنی کسانی که گوشی را پیش‌سفارش می‌کنند باید بیش از پنج هفته منتظر بمانند تا گوشی به دستشان برسد. این طولانی‌ترین زمان برای یک محصول اپل در شش سال گذشته بود و نشان دهنده تقاضای زیاد برای این مدل بود.

به گفته‌ منبعی آگاه، هدف جدید اپل، تولید ۹۰ میلیون گوشی برای نیمه دوم سال جاری است که تقریباً مشابه کل تولید شده در مدت مشابه سال گذشته‌ است و با برآورد اولیه اپل که در اوایل تابستان انجام شده بود، یکسان است.

مدل‌های آیفون ۱۴ پرو نسبت به گوشی‌های اصلی فروش بیشتری دارند

کاهش تقاضا برای سری آیفون ۱۴ نیز می‌تواند تا حدی به دلیل عدم تغییر عمده در آیفون ۱۴ نسبت به آیفون ۱۳ باشد. اپل تنها از شر نسخه مینی آیفون خلاص شد و آن را با یک نسخه غیر ۶٫۷ اینچی جایگزین کرد. مدلی جدید از تلفن‌های همراه که آن را آیفون ۱۴ پلاس می‌نامد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این مدل جدید از تلفن همراه می‌تواند معضل کاهش تقاضا را تا حدود زیادی رفع کند، چرا که بهترین عمر باتری دستگاه را در تاریخ آیفون‌های اپل دارد. اما همانطور که گفتیم، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به مدل‌های اصلی فروش بیشتری دارند.

فروش کم، شرکت‌های سازنده قطعات ترسانده‎ است

همچنین، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس نسبت به نسخه‌های اصلی غیر پرو فروش بیشتری دارند و اپل در حال تغییر تولید از گوشی‌های ارزان قیمت به گوشی‌های گران‌تر است.

اپل در طول هفته‌ها قبل از عرضه تلفن‌های همراه جدید خود، در ۱۶ سپتامبر با تامین‌کنندگان قطعات در تماس بود (به جز آیفون ۱۴ پلاس ۶٫۷ اینچی غیرپرو که در ۷ اکتبر با بهترین عمر باتری در بین آیفون‌های ساخته شده عرضه خواهد شد). این خبر غیرمنتظره می‌تواند زنجیره تامین اپل را که شامل شرکت‌های بزرگی است که برای درآمد به آیفون وابسته هستند، ویران کند.

چنین شرکت‌هایی شامل ریخته گری تراشه TSMC است که اپل را مشتری شماره یک خود می‌داند. سازنده قرارداد فاکسکان نیز به شدت به تولید آیفون متکی است.

چین، بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان، در بحبوحه رکود اقتصادی قرار دارد که طی سه روز اول عرضه این گوشی‌ها در سال جاری در چین، فروش آیفون ۱۱ درصد به صورت سالانه کاهش یافته‌ است. این داده ها توسط شرکت کارگزاری Jefferies در یادداشتی در روز دوشنبه به مشتریان ارسال شد.

کاهش تقاضای جهانی برای محصولات الکترونیکی

تقاضای کم آیفون ۱۴ صرفاً بخشی از کاهش تقاضای جهانی برای محصولات الکترونیکی مصرفی نیز است و تنها برای اپل صدق نمی‌کند.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی IDC، تورم جهانی، ترس از رکود، آغاز بازار نزولی ایالات متحده و جنگ در اوکراین به عنوان رویدادهایی تلقی می‌شوند که انتظار می‌رود تقاضای جهانی گوشی‌های هوشمند را تا ۶٫۵ درصد در سال جاری کاهش دهد و به ۱٫۲۷ میلیارد دستگاه برساند.

نبیلا پوپل، مدیر تحقیقات IDC بیانیه‌ای را در این باره منتشر کرد. در این بیانیه آمده‌‌ است که «محدودیت‌های عرضه در بازار از سال گذشته کاهش یافته و صنعت به سمت بازاری با محدودیت تقاضا رفته‌ است. موجودی بالا در کانال‌ها و تقاضای پایین بدون هیچ نشانه‌ای از بهبود در کوتاه مدت باعث وحشت، OEM ها(سازنده اصلی قطعات) را شده‌ و در پی آن سفارش به این شرکت‌ها کاهش یافته‌ است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.