کشف زیورآلات طلای مصریان باستان

به گزارش اقتصاد جوان ،‌ پروژه باستان‌شناسی مشترک مصر و بریتانیا در گورستان «عمارنه» واقع در مصر به کشف چندین زیورآلات مجلل منجر شد.

این گورستان در حقیقت به عنوان گورستان شهر «عمارنه»‌ که در سال ۱۳۴۶ پیش از میلاد تاسیس شده بود، مورد استفاده قرار می‌گرفت. شهر «عمارنه»‌ در دوران حکومت «آخناتون‌»، دهمین فرعون هجدهمین دودمان مصر باستان به عنوان پایتخت انتخاب شده بود. «آخناتون» که در ابتدا با نام «آمن‌هوتپ چهارم»‌ شناخته می‌شد، به مذهب چندخداپرستی سنتی مصر پشت کرد و مذهب تک خدایی را برای پرستش «آتون» ترویج کرد و معابدی را برای پرستش «آتون» در شهرهای سراسر مصر بنا کرد. با درگذشت «آخناتون‌»‌،‌ جانشینان او به مذهب قبلی مصر بازگشتند و از «آتون» فاصله گرفتند.

باستان‌شناسان در قالب پروژه کاوش باستان‌شناسی «عمارنه‌»‌، با کمک محققان دانشگاه «کمبریج»‌ از سال ۲۰۰۵ تاکنون در گورستان «عمارنه»‌ تحقیق کرده‌اند.

کشف زیورآلات طلا مصریان باستان

باستان‌شناسان با کاوش در بخش شمالی این گورستان زن جوانی را کشف کردند که به همراه یک گردنبند متشکل از مٌهره‌های گلبرگ‌شکل و سه انگشتر طلا دفن شده بود.

کاوش‌گران بقایای پارچه‌پیچ‌شده این زن جوان را در اتاقک کوچکی به همراه بقایای چند نفر دیگر کشف کردند. گمان می‌رود این زن در دودمان هجدهم مصر باستان(۱۵۵۰ تا ۱۲۹۲ پیش از میلاد) و حوالی دوران حکومت «آخناتون» زندگی کرده باشد.

بر روی یکی از انگشترهایی که به همراه این زن کشف شده است، تصویری از «بِس»‌،‌ ایزد محافظ زنان،‌ کودکان و زایمان مصریان باستان نقش بسته است. «بِس»‌ با گذشت زمان در بین مصریان باستان به عنوان محافظ تمام خوبی‌ها و دشمن تمام شرارت‌ها شناخته شد.

انتهای پیام

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.