4 پیش بینی از قیمت طلا و سکه

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، بازار طلا و سکه از ابتدای سال جاری نوسان ویژه‌ای را تجربه نکرده است. قیمت‌ها عموما در یک سطح مشخص نوسان می‌کنند و رد پایی از نهنگ‌های بازار هم دیده نمی‌شود. اما آیا قرار است طلا و سکه همچنان همین روند را دنبال کنند؟ چه عواملی بازار را در این مسیر قرار داده است؟

گفته می‌شود یکی از مهمترین دلایل تثبیت قیمت در کانال‌های فعلی، رفتار معامله‌گران بزرگ است که تحت تاثیر در جا زدن قیمت دلار در کنار رونق گرفتن بازار سهام، احتمالا پول‌های خود را به سمت بورس برده‌اند.

با این حال اما طلا و سکه به دلیل نقدشوندگی بالا و عدم کنترل دولت بر این بازار، همواره برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند. اما چه عاملی می‌تواند محرک این بازار باشد و نهنگ‌ها را به معاملات بازگرداند؟

نقش موثر دلار در بازار طلا و سکه

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی، با اشاره به همبستگی قیمت طلا و سکه به دلار به تجارت‌نیوز گفت: «این بازارها به شدت به یکدیگر وابسته‌اند و هر گونه افزایش یا کاهش قیمت دلار، تقاضا در بازار طلا و سکه را دستخوش تغییر می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیرگذاری انس جهانی طلا تاکید کرد: «به طور سنتی گفته می‌شود انس جهانی طلا بر بازار فلز زرد در داخل کشور تاثیر می‌گذارد اما در روزهای اخیر طلای جهانی بر بازار داخلی بی‌اثر بود.»

وی یادآور شد: «قیمت سکه همیشه حباب داشته و اینکه انتظار داشته باشیم با ترکیدن حباب قیمت پایین بیاید موضوع اشتباهی است. بازار ما دقیقا فقط از قیمت دلار خط می‌گیرد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «در حال حاضر هدف اصلی فعالان بازار طلا و دلار حفظ ارزش دارایی است. آنها تمایل دارند که ریال نگهداری نکنند و حاضرند ریالشان را با هر قیمتی تبدیل به دارایی دیگری کنند.»

فلاحیان به ثبت سفارش بالا برای خودرو نیز اشاره کرد و گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که مردم کاری به ارزندگی کالاها ندارند و بیشتر به دنبال تبدیل دارایی‌های ریالشان هستند.»

افت محسوس تقاضا در بازار

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، هم درباره روند قیمت در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «بازار طلا ارتباط مستقیمی با قیمت انس جهانی و ارز داخلی دارد. با توجه به گذشتن قیمت انس از محدوده دو هزار دلاری، اما قیمت طلا و سکه متاثر از قیمت دلار  در مسیر نزولی قرار گرفته است.»

وی با اشاره به روند تقاضا در بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «معاملات نشان می‌دهد که تقاضای چشمگیری برای خرید طلا و سکه نداریم و این‌طور نیست که بگوییم مردم خریدار شده‌اند. این در حالی است که با افزایش قیمت طلا و سکه، تقاضای مردم چندان در بازار به چشم نمی‌آید و نمی‌تواند در روند بازار تاثیرگذار باشد.»

این کارشناس بازار با اشاره به اونس جهانی و سیاست‌های میان کشورها درباره پیش‌بینی آینده بازار طلا گفت: «قیمت طلا به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.»

دلار ترمز قیمت طلا را کشید

مجتبی دیبا، دیگر کارشناس اقتصادی، هم با اشاره به قیمت دلار به عنوان عامل اصلی اثرگذار بر قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت: «در هفته‌های گذشته شکستن محدوده دو هزار دلاری انس جهانی طلا حرکت مهمی در بازار فلز زرد بود. این اتفاق می‌توانست قیمت در بازار طلا را تحت تاثیر قرار دهد اما در ادامه با کاهش قیمت دلار طی هفته گذشته، قیمت طلا و سکه در بازار داخل تحت تاثیر قرار گرفت.»

حمایت‌ها و مقاومت‌های سکه کجاست؟

وی با اشاره به اینکه منطقه ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی برای سکه بسیار مهم است افزود: «اگر این محدوده بشکند قیمت سکه در روند صعودی قرار خواهد گرفت. از لحاظ رفتار بازار، این منطقه را بازار فعلا گران تشخیص داده است.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «امکان رسیدن قیمت سکه به محدوده ۲۹ میلیون تومان، زمانی فراهم می‌شود که قیمت دلار ۴۶ هزار تومان شود. اگر محدوده مذکور برای دلار رخ دهد امکان دارد قیمت ۲۴ میلیون تومانی  را نیز برای سکه ببینیم.»

دیبا با تاکید بر تاثیر اخبار سیاسی بر روند بازارهای مالی افزود: « اگر تنش و اخبار نامساعد سیاسی روانه بازار شود قیمت سکه به کانال‌های بالاتر نیز ورود می‌کند.»

وقت خرید است؟

وی در پاسخ به اینکه الان وقت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه است؟ گفت: «اگر بازار به ثبات برسد شاید بتوان خرید‌های شیرینی‌تری هم کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری روی طلا به شکل خریدن نقطه‌ای نیست.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «افراد در بازار طلا بدون توجه به بالا و پایین بودن قیمت سرمایه‌گذاری کنند و بخشی از میانگین درآمدشان را به این بازار اختصاص دهند و در نهایت در بازده بلندمدتِ یک ساله، قطعا از میانگین رشد حرکتی بالاتر خواهند بود.»

وی در ادامه گفت: «خرید و فروش نقطه‌ای برای کسانی است که ترید می‌کنند و کارشان تحلیل است. اما برای افراد غیرمتخصص حفظ سرمایه در بازه طولانی‌مدت باید مد نظر باشد. این روش شاید بهترین مدل خرید در بازار طلا و سکه باشد.»

خرید مصنوعات طلا برای مردم به صرفه است

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، نیز به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه ما در بازارهای جهانی نوسان خاصی را در قیمت طلا و سکه شاهد نیستیم، در صورتی که بانک مرکزی بتواند بازار ارز را کنترل کند، شاهد نوسان خاصی در بازار فلز زرد در روزهای آینده نخواهیم بود.»

وی با اشاره به کاهش قیمت دلار تاکید کرد: «در روزهای پایانی سالِ گذشته تقاضا در بازار طلا و سکه تا حدودی تشدید شد اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها در بازار فلز زرد این تقاضا مانند سال‌های گذشته نبود و تاثیری در افزایش قیمت‌ها نداشت.»

بذرافشان در ادامه گفت: «مردم با توجه به کاهش ارزش پول ملی برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به بازار طلا و سکه ورود کرده‌اند. اما به اعتقاد من با توجه به حبابی که در بازار وجود دارد اگر مردم به سمت خرید مصنوعات طلا بروند تولید تقویت می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد:« انتظارات تورمی در کشور ما بسیار بالاست و خرید مصنوعات طلا می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی برای سال‌های آینده باشد. علاوه بر اینکه در این حوزه به اشتغالزایی و افزایش تولید نیز کمک خواهد شد.»

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.