رهاشدگی و بی سامانی بازار سیمان، نفس تولیدکنندگان بتن آماده را گرفت

 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ،  نشست خبری انجمن صنفی بتن آماده ایران  با حضور دکتر محمد کربلایی علی عضو کمیته فنی انجمن صنفی و مهندس مهدی عبدی کارشناس ارشد و پژوهشگر صنعت بتن آماده برگزار گردید.

دکتر محمد کربلایی علی عضو کمیته فنی انجمن صنفی بتن آماده ایران اعلام کرد:

با توجه به نوسانات بسیار زیاد و افزایش بی سابقه قیمت و عدم مدیریت در عرضه سیمان خطر بسیار جدی تعطیلی واحدهای تولید کننده بتن آماده را تهدید می کند.

وی در ادامه افزود: تولید کنندگان بتن آماده که نقش مهمی در پیشرفت صنعت ساختمان دارند با توجه به عواملی همچون رهاشدگی، بی سامانی و عرضه بسیار غلط سیمان روند کارخانجات بتن آماده به سمتی برده است که تولیدکنندگان تصمیم به تعدیل نیرو کار و یا تعطیلی واحد صنفی خود گرفته اند.

کربلایی علی اذعان داشت ابتدا سال جاری درصد بسیار زیاد و غیر قابل پیش بینی و و بی سابقه قیمت سیمان را داشته ایم علاوه بر این مشکلات، بیان این مسئله حائز اهمیت است که در هفته آخر تیر ماه سال جاری این روند بسیار زیاد و غیر منطقی افزایش یافته است، نکته قابل تامل که تولید کننده را زمین گیر کرده است روند تغییرات لحظه ای قیمت هاو وجود واسطه های پنهانی و زیاد در عرضه سیمان است.

با این روند پیش بینی می شود صاحبان واحدهای تولیدی در آینده بسیار نزدیک نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و تصمیم بر تعطیلی واحدهای تولیدی خود بگیرند.

 

در آخر کربلایی علی عضو کمیته فنی انجمن صنفی بتن آماده و قطعات بتنی ایران اعلام کرد:

امروز اگر وزارت صمت، سازمان بورس و قوه قضاییه و دیگر مراجع ذی صلاح به این موضوع ورود نکنند باید منتظر فاجع تلخ فرار سرمایه گذاران از تولید در صنعت بتن آماده باشیم،من از سکوت و عدم ورود وزارت صمت هم تعجب می کنم و هم بسیار نگران هستم.

این رویکرد در مبارزه با نابسامانی ها بی شک دودی خواهد داشت که در چشم همه خواهد رفت و امید و توسعه را دربین صاحبان واحدهای تولیدی بتن آماده را از بین می برد.

در این صنف بیش از 40000 نفر کارگر مشغول کار هستند پس توصیه اکید اینجانب بر همگان این است دست روی دست نگذارند و راهی برای ادامه حیات این واحدهای تولیدی پیدا کنند.

در ادامه مهندس مهدی عبدی کارشناس ارشد و پژوهشگر صنعت بتن آماده ایران اعلام کرد:

امروز خطر عدم تصمیم گیری درست برای مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی بتن آماده ایجاد شده است و نوسانات بسیار زیاد و قابل توجهی که بدون هیچ پیش بنی بر ذی نفعان این صنعت وارد می شود؛ مدیران را در تلاطم خواهد انداخت.

عبدی در ادامه افزود:

درخواست ما این است که هرچه سریعتر مراجع ذی ربط بر این بخش ورود پیدا کنند و مشکلات تولیدکنندگان را هرچه سریعتر رفع نمایند.

عبدی خاطرنشان کرد: ما از ابتدا سال 1403 بیش از هر مقطع زمانی دیگر درگیر مشکلاتی همچون تلاطم بازار شن و ماسه، نبود سوخت و مشکلات عرضه آن، افزایش قابل توجه قیمت لوازم یدکی خودرو و غیره بوده ایم و اکنون با بروز مشکلات بسیار جدی در خصوص نوسانات قیمتی و عرضه سیمان و قطعی برق، این صنف دیگر توان خود احیایی ندارد و باید در همین روزها منتظر اخبار تلخ تعطیلی واحدهای صنفی که شمار آن بیش از 1300 واحد می باشد را بشنویم، البته ما اعلام می داریم که هرگونه آمادگی کمک و مشاوره به تمام واحدهای صنفی را داریم و در صورت لزوم تجارب و دانش خود و همکارانم را در اختیار آنان خواهیم گذاشت.

در آخر عبدی افزود:

برای ارتقاء جایگاه صنعت ساختمان هم به لحاظ کیفیت و توسعه باید نگاه و تصمیم های پیشگیرانه داشته باشیم و تمام عوامل دولتی و خصوصی باید دست به دست یکدیگر دهند تا این مشکلات در اسرع وقت سامان یابد وگرنه در مصاحبه بعد باید به شما آمار شرکت هایی که احتمالا تعطیل شده است ارائه دهیم که این جای تاسف دارد.

امیدوارم تصمیم درست و بموقع مسئولان جان و نفس تازه ای به این صنف بدهد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.