آمازون برای کاهش کربن سرمایه گذاری می‌کند

به گزارش اقتصاد جوان نیوز

این شرکت مستقر در سیاتل اعلام کرد که 250 هزارتن خدمات حذف کربن را طی 10 سال از شرکت نفتی Oxy خریداری خواهد کرد. شرکت تابعه حذف کربن حفاری نفت، در حال حاضر در حال ساخت یک کارخانه عظیم در غرب تگزاس است که برای بیرون کشیدن کربن از جو طراحی شده؛ فرآیندی که به عنوان جذب مستقیم هوا شناخته می‌شود.

آمازون که قصد دارد تا سال 2040 انتشار کربن خود را حذف کند، اعلام کرده است که این هدف را عمدتاً «از طریق تغییرات عملیاتی مانند تکیه بر انرژی خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی» برآورده می‌کند. این شرکت همچنین از اعتبارات خریداری شده برای جبران بخشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود استفاده خواهد کرد که قادر به حذف آن نیست. در سال‌های اخیر، آمازون میلیون‌ها دلار در پروژه‌های احیای جنگل‌ها و حفاظت از جنگل‌ها در سراسر جهان هزینه کرده است. درختان هنگام رشد، کربن را جذب می‌کنند.

میزان انتشار کربن شرکت آمازون

به گزارش بلومبرگ، آمازون در ژوئیه اعلام کرد که در سال 2022 معادل 71.27 میلیون تن دی اکسید کربن منتشر کرده است که 0.4 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است زیرا رشد آن کند شده و پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر شروع به کار کرده‌اند. از زمانی که آمازون هدف صفر خالص خود را در سال 2019 تعیین کرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای این شرکت حدود 40 درصد افزایش یافته است.

اعلامیه روز سه شنبه اولین سرمایه‌گذاری آمازون در راه حل‌های تکنولوژیکی طراحی شده برای استخراج کربن از هوا است. آمازون فاش نکرد که به ازای هر تن کربن حذف شده به عنوان بخشی از قرارداد Oxy، که مشارکت شرکتی موجود را عمیق‌تر می‌کند، چقدر پرداخت می‌کند. در ماه ژوئیه، Oxy خدمات تحت وب آمازون را معرفی کرد و گفت که برای سیستم‌های تولید اصلی و ابزارهای تجزیه و تحلیل و همچنین فناوری کارخانه‌های جذب مستقیم هوا به واحد ابر متکی است .

چنین مشارکت‌هایی بین غول‌های ابری و حفاری‌های نفت در میان فعالان محیط‌زیست و برخی از کارمندان فناوری بزرگ بحث‌برانگیز است که آن‌ها را به‌عنوان راه‌حلی برای شرکت‌های سوخت‌های فسیلی می‌دانند. AWS و برخی از رقبا می‌گویند خدمات ابری آن‌ها می‌تواند به مشتریان کمک کند کارآمدتر کار کنند و اهداف آب‌وهوایی خود را برآورده کنند.

یک اتحادِ محیط زیستی

Oxy همچنین قصد دارد دی‌اکسید کربن را به چاه‌های نفت موجود پمپاژ کند تا مقدار بیشتری نفت را به سطح زمین برساند. فرآیندی که ادعا می‌کند نفت خام بدون انتشار تولید می‌کند. مولیگان، رئیس خنثی‌سازی کربن آمازون می‌گوید: «خدمات حذف کربن که آمازون از Oxy به دست می‌آورد، در سفره‌های آب شور ذخیره می‌شود، نه برای استخراج نفت. وی در ادامه بیان کرد:جذب مستقیم هوا برای مبارزه با تغییرات آب و هوای جهانی بسیار مهم است و علم به ما می گوید که پنجره باریکی برای گسترش گسترده فناوری داریم. ما در صنایع و بخش‌هایی کار خواهیم کرد که دارای تخصص و دارایی‌های موجود هستند که می‌توانند به ما در تسریع یک آینده کربن صفر خالص کمک کنند.»

شرکت‌هایی از جمله All Nippon Airways، Airbusو Shopify خرید اعتبار حذف کربن را اعلام کرده‌اند.

به طور جداگانه، آمازون اعلام کرد که در CarbonCapture Inc. ، شرکتی که سیستم‌های جذب مستقیم هوا را می‌سازد، سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به عنوان بخشی از این قرارداد، آمازون حق دریافت حداکثر 100 هزارتن اعتبار کربن را از CarbonCapture به دست می‌آورد که متعاقباً آن را بین مشاغل خود تخصیص می‌دهد یا در اختیار شرکا، تامین‌کنندگان و مشتریان خود قرار می‌دهد.

جهان تا اواسط قرن باید سالانه میلیاردها تن دی اکسید کربن را حذف کند تا از بدترین اثرات تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری شود. با این حال، صنعت حذف کربن همچنان نوپا است و سالانه تنها چند هزار تن کربن را از جو بیرون می‌کشد. تعدادی از شرکت‌ها در تلاش برای گسترش بازار خدمات خریداری کرده‌اند و دولت فدرال اخیراً 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای مراکز به اصطلاح DAC برای کمک به رشد سریعتر فناوری اعلام کرده است. این شامل جایزه‌ای برای Oxy برای ساخت کارخانه دیگری در تگزاس است که در آن تنهادی اکسید کربن را ذخیره می‌کند.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.