افتتاح سپرده با سود بالای ۲۰درصد ممنوع است؛ رؤسای شعب متخلف برکنار می‌شوند

بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود 23درصدی، برخی بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دادند.

افتتاح سپرده با سود بالای ۲۰درصد ممنوع است

عدم رعایت نرخ سود مصوب بانک مرکزی در بانک‌های دولتی و خصوصی و افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات تا 25 درصد در این بانک‌ها باعث شده است بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها را به ساختمان میرداماد فرابخواند.

البته بانک مرکزی قبل از احضار مدیران بانکی به میرداماد، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها در خصوص نرخ مصوب سپرده‌های بانکی از اعمال اقدمات تنبیهی و انتظامی برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متخلف خبر داده بود.

شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در همین ارتباط با صدور اطلاعیه‌ای مشترک از به توافقات به‌عمل‌آمده بین بانک‌ها در جلسه مورخ 1401/10/14 در بانک مرکزی با حضور معاونت نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مدیران عامل نظام بانکی کشور خبر دادند.

بر همین اساس نیز از شنبه 17 دی ماه، بازرسان بانک مرکزی و بانک‌ها برای نظارت بر نرخ سود به شعب بانک‌های دولتی و خصوصی خواهند رفت.

قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در همین ارتباط گفت: از امروز تمامی بانک‌ها مکلف شدند سود سپرده را براساس نرخ‌های مصوب بانک مرکزی پرداخت کنند و در صورت تخلف بانک مرکزی اقدامات تنبیهی متعددی برای بانک‌های خاطی در نظر می‌گیرد.

قیطاسی گفت: طبق آخرین بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه سال 99 درباره نرخ سود سپرده بانکها، این سودها به‌صورت علی‌الحساب به دو بخش حساب‌های کوتاه‌مدت و مدت‌دار تقسیم می‌شود. در سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی، نرخ سود به‌صورت ماه‌شمار 10 درصد، در سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه سه‌ماهه 12 درصد و در سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه شش‌ماهه، 14 درصد است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی با اعلام اینکه نرخ سپرده‌های سالیانه نیز حداکثر 20 درصد است، ادامه داد: در صورتی که بانکی سپرده‌ای با سود بالای 20 درصد افتتاح کند، تخلف کرده است و بازرسان بانک مرکزی قطعاً با بانک متخلف برخورد می‌کنند.

قیطاسی درباره اقدامات تنبیهی بانک مرکزی هم تأکید کرد: طبق بخشنامه بانک مرکزی در 13 دی امسال چنانچه یک بانک دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت نکند منجر به برکناری رئیس شعبه بانک و لغو امتیاز شعبه بانک خاطی می‌شود و پرونده شعبه نیز به هیئت انتظامی بانک مرکزی ارسال خواهد شد.

وی تأکید کرد: طبق مصوبه بانک مرکزی سود سپرده‌های سالانه تا سقف 20 درصد مجاز است و بیش از آن تخلف محسوب می‌شود و تنها موردی که امروز بانک‌ها براساس سهمیه ابلاغی می‌توانند سود سپرده را بیشتر از 20 درصد بدهند همین اوراقی است که به بانک‌ها اجازه داده شده است تا از امروز به فروش برسانند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی همچنین، گفت: سهمیه بانک‌ها برای فروش اوراق سپرده‌گذاری بلندمدت بر اساس حجم عملیات آنها، تعداد شعب و… تعیین میشود.

قیطاسی با بیان اینکه نظارت بر بانک‌ها هم به صورت بازرسی میدانی انجام میشود، هم بازرسی خود بانک‌ها و هم به طور نامحسوس، افزود: سود پرداختی این اوراق به صورت ماهیانه است و پرداخت سود در اول یا آخر دوره ممنوع است و اگر بانکی سود اول دوره بدهد تخلف محسوب میشود.

قیطاسی همچنین گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به شعب شبکه بانکی در سطح کشور برای افتتاح حساب‌های کوتاه‌مدت، سپرده یک ساله و هم اوراق سرمایه‌گذاری یک ساله اقدام کنند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در این باره خرید و فروش اوراق در بورس گفت: خرید و فروش بورس هم از طریق بازار سرمایه و هم از بازار پول امکان‌پذیر است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.