برجام نقره داغ قطعنامه شد؟/ بازی مقصرنمایی مفید نیست

به نقل از اقتصادنیوز، یک مقام ارشد ایرانی به شرط فاش نشدن نامش به المانیتور توضیح داد که خاطره توافق اولیه و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از این توافق، ضربه‌ای سیاسی به بار آورد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این مقام تاکید کرد که «بازی مقصرنمایی برای دستیابی به توافق مفید نیست. ایران سال ها صبور بوده و با وجود تجربه بد در توافق هسته ای به ویژه با غربی ها، حسن نیت خود را نشان داده است. در شرایطی که غربی ها با عدم تصمیم و مسئولیت پذیری در این ماجرا دخیلند، ایران را نمی توان به همان میزان مسئول این وضعیت تلقی کرد». این مقام ایرانی افزود: «ابران کشوری بود که توافق هسته ای را پس از خروج آمریکا حفظ کرد».

صدور بیانه علیه ایران

به نقل از ایسنا، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، بریتانیا به همراه آمریکا تلاش می کنند در جلسه بعدی شورای حکام (شورای مدیران) آژانس، علیه ایران بیانیه صادر شود.

بنابر گزارش رویترز، برخلاف جلسه قبل شورای حکام که علیه ایران، قطعنامه صادر شد این بار این ۴ کشور به دنبال صدور قطعنامه نیستند بلکه یک درجه پایین تر، تلاش می کنند بیانیه انتقادآمیزی علیه تهران صادر شود.

محتوای بیانیه هم نیز همان محتوای قطعنامه سابق شورای حکام (شورای مدیران) آژانس علیه ایران است.

به نقل از شفقنا، وزارت خارجه آمریکا کنار گذشتن «رابرت مالی» از مذاکرات احیای برجام را تکذیب کرد

«ند پرایس» در پاسخ به این سوال که «با توجه به گزارش‌های اخیر مبنی بر این که رابرت مالی از مذاکرات وین کنار گذاشته شده است، آیا او هنوز مسئول پرونده ایران است؟» توضیح داد: رابرت مالی نماینده ویژه ما در امور ایران است. او هنوز مسئول این تیم و تلاش‌های‌مان در اینجاست. او سرپرست یک تیم در این وزارتخانه است.

مطالعه بیشتر:

آخرین اخبار از برجام/ برنامه جدید غرب برای فشار بر ایران

بدون دغدغه با درآمد دلاری تو ایران زندگی کن

بدون دغدغه با درآمد دلاری تو ایران زندگی کن

پیشنهاد امروز

yektanet-logo-sign

پیامدهای قطعنامه برای برجام

به نقل از ایسنا، صفحه توئیتر نمایندگی روسیه در وین نوشت، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام، گفت: قطعنامه ضدایرانی بی‌فکرانه ماه ژوئن در شورای حکام، پیامدهای منفی‌اش را به دنبال آورد. نه تنها موجب پیچیده شدن وضعیت مذاکرات وین شد، بلکه چالش‌های دیگری نیز برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اقدامات راستی‌آزمایی مرتبط با برجام ایجاد کرد.

اولیانوف ادامه داد: ما به وضوح به یاد داریم که به همکاران غربی‌مان درباره پیامدهای اقدامات عجولانه‌شان هشدار دادیم و از آن‌ها خواستیم از طرح این قطعنامه صرف‌نظر کنند. تصمیم ایران برای خاموش کردن و انتقال دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی، واکنشی مستقیم به این قطعنامه بود.

نماینده روسیه در وین ادامه داد: روسیه از نهایی کردن موفقت‌آمیز مذاکرات وین حمایت می‌کند. تمامی شرایط مهیاست. تمامی طرفین به یک اندازه سخت روی این موضوع کار کردند، اما باید پیچیدگی سیاسی و حساسیت مسائل حل‌نشده در زمینه احیای برجام را در نظر بگیریم.

مطالعه بیشتر:

جدیدترین خبر از احیای برجام/ احیای برجام از دستور کار خارج شد؟

برجام موضوع گفتگوی ایران و نیجریه شد

به نقل از انتخاب، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با جفری اونیاما، همتای نیجریه‌ای خود درخصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه ایران و نیجریه و نیز تحولات بین‌المللی به تبادل نظر پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، بر پایبندی کشورمان به تداوم گفتگوها با طرف‌های مقابل و اراده کشورمان برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه آژانس وظیفه خود را در قالب فنی و به دور از سیاسی کاری دنبال کند تصریح کرد. توافق در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی دست یافتنی است.

وزیر خارجه نیجریه بر حسن نیت ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرده و با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نسبت به بازگشت این کشور به توافق و حل و فصل موضوعات ابراز امیدواری کرد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.