تعطیلی بی‌سابقه دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال در 60 روز گذشته

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، از دسامبر سال 2020 میلادی تا ژانویه 2022، هر ماه بیش از 1000 دستگاه بیت‌کوین و ارز دیجیتال در جهان نصب می‌شد اما بر اساس داده‌های موجود به نظر می‌رسد که این رشد، متوقف شده است.

اهمیت دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال

تعداد ارزهای دیجیتال در جهان، یکی از مولفه‌های اصلی در انطباق جهانی با ارزهای دیجیتال است. بر اساس داده‌های وبسایت Coin ATM Radar که به بررسی تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین و ارز دیجیتال در جهان می‌پردازد، تعداد زیادی از این دستگاه‌ها در دو ماه اخیر غیرفعال شده است.

بررسی وضعیت دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال

بر اساس داده‌های موجود، مشخص شده است که در دو ماه ابتدایی سال جاری میلادی، تعداد خالص دستگاه‌های نصب شده ارز دیجیتال به ۴۱۲ دستگاه کاهش یافته است. از سال ۲۰۱۴، نصب این دستگاه‌ها روند افزایشی را پیش گرفته و به ارائه خدمات به علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و تبدیل ارزهای فیات به انواع ارزهای دیجیتال پرداخت است.

از دسامبر سال ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰۰ خودپرداز کریپتو و بیت‌کوین در هر ماه و در سراسر جهان فعال شدند. اما آغاز بازار خرسی ارز دیجیتال تاثیر شدیدی بر این رشد گذاشت.

تغییرات تعداد ATM ارز دیجیتال
خالص تغییرات تعداد دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال از سال 2014 تاکنون (منبع: Coin ATM Radar)

آغاز کاهش نصب دستگاه‌های ATM ارز دیجیتال

در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، برای اولین بار تعداد نصب این دستگاه‌ها، روند نزولی پیدا کرد. در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ این روند نزولی رکورد جدیدی را به ثبت رساند؛ به‌طوری که در ژانویه سال جاری ۲۸۹ دستگاه و در فوریه، ۱۲۳ دستگاه غیرفعال شدند.

دلایل تعطیلی این دستگاه‌ها، تنش‌های منطقه‌ای، کاهش درآمد‌ و بازار خرسی کریپتو بوده‌اند. همچنین، ارائه‌دهندگان خدمات خودپرداز، به دنبال روش‌های به‌صرفه‌تری هستند. برای مثال، شرکت خدمات Bitcoin Depot، حدود ۷۰۰۰ دستگاه فیزیکی خود‌پرداز خود با نرم‌افزار BitAccess جایگزین کرده‌ است که باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی شده است. همچنین، غول پرداخت جهان یعنی مسترکارت، قصد دارد تا با همکاری صرافی بزرگ بایننس، کارت‌های مخصوصی جهت پرداخت با ارزهای دیجیتال در آمریکای لاتین راه‌اندازی کند.

وضعیت دستگاه‌های ارز دیجیتال‌ در کشور‌ها

بر اساس داده‌های Coin ATM Radar، در حال حاضر بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز بیت‌کوین متعلق به کشور آمریکا با ۳۲ هزار و ۹۹۸ دستگاه است. در قاره آسیا، بیشترین تعداد دستگاه متعلق به هنگ‌کنگ با ۱۴۸ دستگاه است. در حال حاضر، در کشور ایران چنین خودپردازی وجود ندارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.