تفاوت بین مدیر محصول و مالک محصول چیست؟

ترجمه: سمیه منجزی، کارشناس امور تحلیل محصول پنجره واحد سرمایه گذاری استان خوزستان فناپ

در بالاترین سطح، چندین تعریف رقابتی برای مدیران محصول و مالکان محصول وجود دارد. اما تا جایی که در مورد تفاوت اساسی بین مدیران محصول و مالکان محصول اتفاق نظر وجود دارد، این است:

مدیران محصول استراتژیک هستند. آنها روی چشم انداز محصول، اهداف شرکت و بازار تمرکز می‌کنند. مالکان محصول (که معمولا در سازمان‌های چابک خواهید یافت) تاکتیکی‌تر هستند. آنها استراتژی مدیر محصول را به وظایف عملی تبدیل و با تیم‌های چابک یا اجایل کار می‌کنند تا این الزامات را اجرایی نمایند.

این مقاله به بررسی هر یک از این نقش‌ها و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های بین آنها می‌پردازد.

تعریف نقش مدیر محصول

مدیریت محصول به طور استراتژیک باعث توسعه، راه‌اندازی بازار، پشتیبانی و بهبود مستمر محصولات یک شرکت می‌شود. نقش مدیر محصول بر استراتژی بلند مدت، چشم انداز محصول، روندهای بازار و شناسایی فرصت‌های جدید متمرکز است.

سایت آموزشی Disciplined Agile Delivery (DAD) تعاریف مفیدی از مدیران محصول و مالکان محصول ارائه می دهد که در اینجا به طور خلاصه به آن ها می پردازیم.

DAD نقش مدیر محصول را در عمل استراتژیک توصیف می‌کند و بر روی چشم‌انداز بلندمدت محصول، مشاهده روندها در بازار، شناسایی نتایج بالقوه جدید یا موضوعات مورد حمایت محصول، بر حمایت از فروش تمرکز می‌کند. پذیرفتن محصول و حصول اطمینان از اینکه محصول نیازهای جریان(های) ارزشی را که محصول با آن درگیر است را برآورده می کند.”

DAD نقش مدیر محصول را در عمل استراتژیک توصیف می کند و بر چشم انداز بلندمدت برای محصول، بر مشاهده روندها در بازار، بر شناسایی پیامدها یا موضوعات بالقوه جدیدی که باید توسط محصول پشتیبانی شوند، بر حمایت از فروش محصول و اطمینان از اینکه محصول نیازهای جریان(های) ارزشی را که محصول با آن درگیر است را برآورده می کند.”

سایت DAD همچنین مدیر محصول را چنین توصیف می کند:

  • بازاریابی محصول
  • حمایت از فروش محصول
  • بودجه بندی
  • پیش بینی بلند مدت
  • مراقبت از مشتری
  • حمایت از تیم راه‌حل

تعریف نقش مالک محصول

همانطور که رومن پیچلر، کارشناس مدیریت محصول، درباره تمایز مدیر محصول و مالک محصول توضیح می دهد، نقش مالک محصول به متدولوژی چابک اسکرام برای مدیریت پروژه باز می‌گردد. در نتیجه، امروزه مالکان محصول عمدتاً در سازمان‌هایی یافت می‌شوند که از رویکرد توسعه چابک استفاده می‌کنند.

«مالکان محصول در عمل تاکتیکی‌تر هستند» و «آن‌ها همکاری نزدیکی با تیم‌های تحویل دارند تا اطمینان حاصل کنند که عملکرد مناسب را خواهند داشت. PO ها یا مالکان محصول چشم‌انداز سطح بالای مدیر محصول را به الزاماتی دقیق تبدیل می‌کنند. برای انجام این کار، آنها از نزدیک با طیفی از ذینفعان محصول، از جمله ذینفعان غیرمشتری مانند امور مالی، عملیات امنیتی، پشتیبانی، حسابرسی و سایرین همکاری می‌کنند.»

سایت DAD توضیح می‌دهد که مالکان محصول مسئولیت‌های خود را از طریق فعالیت‌های تاکتیکی انجام می‌دهند مانند:

  • حضور در جلسات هماهنگی تیم
  • سازماندهی دموها
  • انجام تجزیه و تحلیل کافی برای اطمینان از آماده بودن الزامات برای کار کردن
  • درگیر بودن با تلاش‌های مداوم برای آزمایش و تست

آیا یک مدیر محصول همان مالک محصول است؟

همانطور که رومن پیچلر استدلال می کند، مالک محصول نقش مدیریت محصول را بر عهده دارد. با این حال، او به این نکته نیز اشاره می کندکه سازمان‌های کوچک‌تر و جوان‌تر – به‌ویژه در صنعت نرم‌افزار – می‌توانند می توانند مالک محصول را سریع‌تر به سمتی هدایت کنند که بدون نیاز به تشکیل تیم مدیریت محصول، مسئولیت توسعه محصول را برعهده بگیرد؛ اما در بلندمدت، پیچلر پیشنهاد می‌کند که این سازمان‌ها باید نقش جداگانه‌ای برای مدیر محصول ایجاد کنند.

بنابراین، به طور خلاصه، مالکان محصول و مدیران محصول تحت نام‌های مختلف یکسان نیستند، بلکه دو عملکرد منحصر به فرد هستند.

برخی از سازمان‌ها، اغلب به دلیل کمبود منابع، ممکن است یک مالک محصول داشته باشند که مسئولیت‌های استراتژیک‌تر یک مدیر محصول را نیز بر عهده بگیرد. با این حال، همانطور که DAD در توصیف PM ها و PO ها اشاره می‌کند، هر یک از این نقش‌ها تمرکز متفاوتی دارند، و هر یک نیز نشان دهنده یک شغل تمام وقت است.

همانطور که شرکت مشاوره و آموزش مدیریت محصول ۲۸۰ Group در صفحه مقایسه مدیر محصول خود توضیح می دهد، در اینجا یک نمای کلی عالی از مسئولیت های مختلف هر نقش وجود دارد:

مالک محصول
تمرکز تاکتیکی
به طور واضح آیتم‌های بک‌لاگ محصول را بیان می‌کند
سفارش موارد بک‌لاگ برای رسیدن به بهترین اهداف
بهینه سازی ارزش کار تیمی
اطمینان حاصل کردن از قابل مشاهده و واضح بودن بک‌لاگ
به تیم اسکرام نشان دهد که در مرحله بعد روی چه چیزی کار کنند
مدیر محصول
تمرکز استراتژیکی
توسعه مورد تجاری برای محصول
متخصص بودن درباره محصول و مشتری
توسعه و نگهداری نقشه راه
قرار دادن محصول در موقعیت مناسب
حمایت مالی و مدیریت بودجه

همانطور که می بینید، شباهت‌هایی بین این وظایف وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو نقش محصول را از طریق فرآیند توسعه هدایت و با چندین تیم مشابه در سراسر سازمان کار می‌کنند.

در واقع، همانطور که گروه 280 توضیح می دهد، در برخی موارد، یک PO ممکن است برخی از نقش‌های استراتژیک‌تر یک PM را بر عهده بگیرد و بالعکس. اما در یک سازمان چابک، تیم دارای نقش‌های مالکان محصول و مدیران محصول خواهد بود که هر کدام مسئول برخی از عملکردهای ذکر شده در بالا هستند.

به این معنا که می‌توانید مالک محصول را به عنوان نوعی مدیر محصول در نظر بگیرید -تاکتیکی‌تر، درونی‌تر-  که به پیشرفت محصول در یک سازمان چابک کمک می‌کند.

یک مالک محصول به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یک مالک محصول موثر (به ویژه در یک سازمان توسعه چابک) به مهارت‌های ارتباطی برجسته نیاز دارد.

این به این دلیل است که بخش عمده‌ای از کار مالک محصول، تبدیل دیدگاه سطح بالای مدیر محصول برای یک محصول به وظایف عملی است. در نتیجه، مالکان محصول افراد کلیدی برای توسعه دهندگان، کارکنان  QA (تضمین کیفیت)، UI، UX و طراحان هستند.

به همین دلیل است که ما استدلال می‌کنیم مالکان محصول باید چندین مهارت گسترده‌تر مورد نیاز هر مدیر محصول را داشته باشند، مانند برقراری ارتباط واضح با انواع مختلف متخصصان و مهارت‌های شنیداری عالی.

آیا مالک محصول می تواند مدیر محصول نیز باشد؟

پاسخ کوتاه بله است: مالک محصول می‌تواند مدیر محصول باشد و بالعکس.

همانطور که ملیسا پری مدیر عامل Produx Labs، در مقاله مدیر محصول در مقابل مالک محصول خود می‌گوید: “به عنوان مدیر محصول، نقش‌ها و مسئولیت‌های شما بسته به زمینه و مرحله محصول شما تغییر می‌کند.” و “مالک محصول نقشی است که شما در یک تیم اسکرام ایفا می‌کنید. مدیر محصول یک شغل است.”

بنابراین، یک فرد واحد از نظر می‌تواند از لحاظ نظری هر دو وظیفه را به طور همزمان انجام دهد.

آن طور که رومن پیچلر می‌گوید، این اتفاق اغلب برای استارتاپ‌های نرم افزاری رخ می‌دهد که هنوز از نظر سازمانی یا مالی برای استخدام هر دو آماده نیستند.

تفاوت واقعی بین مالک محصول در مقابل مدیر محصول چیست؟

بحث در مورد اینکه نقش مدیر محصول کجا به پایان می‌رسد و مالک محصول از کجا شروع می‌شود – یا اینکه آیا این دو عملکرد فقط دو جنبه متفاوت از یک موقعیت هستند یا نه – احتمالا برای همیشه ادامه خواهد داشت.

با این حال، آنچه ضروری است اینست که سازمان محصول شما دارای یک ساختار تیمی باشد که برای فرآیند شما کار می‌کند و مدیران محصول و مالکان محصول در تیم شما دقیقاً بدانند که نقش‌هایشان چه مسئولیت‌ها و اهدافی‌ دارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.