رشد 1.2 میلیارد تومانی قیمت لندکروز در 20 روز

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، عباس‌آباد تهران یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و فروش خودرو در تهران است. البته بیشتر خودروهای خارجی در این خیابان خرید و فروش می‌شوند. گرچه بازار خودرو کشور به‌تازگی کار خود را در سال جدید آغاز کرده و هنوز بازار جان نگرفته است، اما همچنان افرادی در اینجا پیدا می‌شوند که به دنبال خرید خودروهای میلیاردی خارجی هستند. گویی تعطیلات و قرار گرفتن در ماه رمضان منجر به تعمیق رکود در این بازار شده است.

قیمت خودرو در سایت‌های خرید و فروش خودرو طی سال‌های گذشته، تحت تاثیر ممنوعیت واردات خودرو و نوسانات ارزی کشور روند صعودی را طی کرده است. اما با شروع سال جدید این مساله برای مردم مطرح می‌شود که آیا امسال نیز بازار به روند سال گذشته خود ادامه می‌دهد؟

نمایشگاه‌‌داران حاضر در عباس‌آباد پاسخ‌های متفاوتی برای این پرسش دارند. با گشتی در این بازار می‌توان پی برد که بازار خودروهای خارجی به طور کامل از تعطیلات در نیامده و در حالت بی‌رونقی قرار دارد.

نمایشگاه‌دارن نیز این مساله را تایید می‌کنند و می‌گویند خرید و فروش پس از تعطیلات عید نوروزی کاهش یافته است و بازار در رکود کامل به سر می‌برد. البته چند فروشنده دیگر می‌‌گویند که سطح معاملات هنوز به صفر نرسیده و اندک خرید و فروشی در بازار صورت می‌گیرد.

افزایش میلیاردی قیمت خودروهای خارجی پس از تعطیلات نوروزی

یک فروشنده به تجارت‌نیوز گفت که قیمت خودروهای خارجی از ابتدای آغاز کار بازار در سال جدید حدود 10 درصد افزایش یافته است. نوسانات قیمت دلار مهم‌ترین بهانه فروشندگان برای ارائه چنین قیمت‌هایی شناخته می‌شود. برای مثال یک لندکروز پیش از عید هشت میلیارد و 600 میلیون تومان قیمت داشت. اما اکنون در بازه 9 میلیارد و 800 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یعنی رشد یک میلیارد و 200 میلیون تومانی قیمت این خودرو طی تنها 20 روز.

یک فروشنده دیگر از رشد خودروی BMW X4  خبر داد و گفت: این خودرو پیش از عید هفت میلیارد و 100 میلیون تومان ارزش داشت. اما حالا به قیمت هشت میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده است.

فعالان بازار چشم‌انداز بازار را صعودی می‌بینند و تاکید می‌کنند: فروش خودرو دیگر برای مصرف نیست و صرفا جنبه سرمایه‌گذاری به خود گرفته است. تا هنگامی که خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری و ترس از ریزش ارزش پول خریداران است، بازار شاهد صعود قیمت‌ها خواهد بود.

در این میان که فروشندگان خبر از افزایش قیمت‌ها می‌دهند، برخی نیز ادعا می‌کنند قیمت‌ها  در بازار خودرو نسبت به اسفند سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. چراکه در فروردین ماه قیمت دلار نوسان چندانی نداشته و قیمت خودروهای خارجی تنها از دلار تاثیر می‌پذیرد.

آن‌ها یادآور می‌شوند که در سال‌های گذشته قیمت خودرو با نوسان 1000 تومانی نیز دچار افزایش یا کاهش می‌شد. اما امروز که تغییرات نرخ دلار فاحش است، افزایش 1000 یا 2000 تومانی نرخ ارز تفاوتی در روند بازار خودرو ایجاد نمی‌کند.

ناامیدی بازار خودرو از واردات

روند فروش خودروهای وارداتی آغاز شده است و طبق وعده وزارت صمت خودروهای وارداتی در خردادماه به متقاضیان تحویل داده می‌شوند. اما آیا این خبری تاثیرگذار در بازار خودرو به حساب می‌آید؟

نمایشگاه‌داران خودروهای خارجی در عباس‌آباد تهران اتفاق نظر داشتند که فروش خودروهای وارداتی بر بازار هیچ تاثیری ندارد. آن‌ها در توضیح به دو نکته اشاره می‌کردند. نکته نخست تعداد خودروهای وارداتی فروخته شده و دومین نکته در رابطه با ناامیدی بازار نسبت به ورود این خودروها بود.

آن‌ها بر این عقیده‌اند که ورود خودروهای خارجی با چنین روشی که دولت در حال اجرای آن است، بعید به نظر می‌رسد راه به جایی ببرد و نمی‌تواند تغییری در روند بازار ایجاد کند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.