با دستور مدیرعامل بانک ملی ایران، این بانک در راستای اقدامات تحول آفرین، پیشگام و همچنین ارائه خدمات منحر به فرد بانکی، ایجاد بانکداری جامع برای رفع نیازهای مالی مشتریان بزرگ و بانکداری شرکتی به منظور رفع نیازهای مالی مشتریان خرد را در دستور کار قرار داده است.
خروجی این برنامه افتتاح اولین و دومین شعبه تخصصی بانکداری شرکتی بانک ملی ایران با رویکرد مبتنی بر تسریع و تسهیل در ارائه خدمات مالی به مشتریان اعتباری در آبان ماه جاری بود؛ اقدامی که سروصدای زیادی در نظام بانکی به پا کرد.
در این راستا، هدف بانک ملی ایران در بانکداری جامع ارائه محصول با روشها و رویههای نو و متفاوت به مشتریان است که یکی از آنها، بانکداری شرکتی اعلام شده است. بانکداری شرکتی از مهمترین اهداف در بانک ملی ایران که نگاه متفاوت به ارایه خدمات در عرصه نوین بانکداری به مشتریان دارد و امروز شاهد افتتاح نخستین شعبه بانکداری شرکتی در بانک ملی ایران هستیم.
بررسیها نشان میدهد که شعب بانکداری شرکتی توانایی تامین مالی تجار و شرکتهای بزرگ را دارند به طوری که یکی از مقامات این بانک گفته است: امروز در تعامل با هر شرکت و هلدینگ بزرگ، عموما میشنویم که شکل گیری مجموعه خود را با بانک ملی ایران عنوان میکنند؛ به عبارتی، بانک ملی ایران از گذشته بانکداری شرکتی را انجام داده و این رویه، قدمت دیرینهای در بانک دارد.
در بانکداری شرکتی امروز بانک، خدمات چابکتر ارایه خواهند شد و رویهها سرعت بالاتری به خود میگیرند تا مجموعهای از خدمات مالی به شیوهای متفاوت به شرکتها ارایه شوند.
در این میان، مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه با پیشرفت صنعت، نیازهای مالی گستردهتر شده و باید محصولات متنوع تری تولید شوند تا بانک همچنان نقش خود را در صنعت مالی کشور داشته باشد، تاکید کرده است: طی چند ماه اخیر سه شعبه تخصصی دانش بنیان در بانک ملی ایران به منظور ارایه خدمات ویژه به شرکتهای دانش بنیان افتتاح شد. در حوزه بانکداری شرکتی نیز تعدادی از شعب بانک به صورت تخصصی در این بخش وارد شده و شاهد توسعه شعب بانکداری شرکتی در سراسر کشور نیز خواهیم بود.
به عبارت دیگر، امروزه اگر میخواهیم در صنعت بانکداری رشد کنیم، باید به تناسب نیاز مشتری محصولاتمان را تولید کنیم؛ بنابراین سفارشی سازی، شخصی سازی و تولید محصول متناسب با نیاز مشتری یکی از اهداف بانک ملی ایران اعلام شده است.
براساس استراتژیهای ۱۴۰۱ بانک ملی ایران، با روشها و فرآیندهای جدید از بانکداری سنتی به سمت بانکداری نوین در حال حرکت است به طوری که هدف از بانکداری شرکتی، ارایه سرویسهای متفاوت و خدمات جامع و یکپارچه مالی و بانکی است.
همچنین ارایه یک تصویر متفاوت از بانک ملی ایران و ایجاد بهترین تجربه از دریافت خدمات بانکی برای مشتری دیگر از اهداف مهم بانکداری شرکتی به شمار میروند. در واقع، شعب بانک باید به سمت تخصصی شدن پیش روند و شعب باید به عنوان مشاوری برای مشتریان باشند.
برخی کارشناسان حوزه بانکی میگویند: با توجه به گستردگی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور، میتوان امکانات بهتری را برای مشتریان فراهم کرد و این ارتباط پایدار میان بانک و مشتری باقی بماند. در واقع، مهم است که یک فعال اقتصادی بتواند به موقع و با کیفیت لازم خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. یقینا با ایجاد یک شراکت پایدار، میتوانیم سهم بزرگی در توسعه کشور داشته باشیم. آنان همچنین سریع بودن، سفارشی بودن و ایجاد ثبات در ارایه خدمات به مشتریان ویژه را از مشخصههای بانکداری شرکتی عنوان کردند.
برهمین اساس، راه اندازی و توسعه بانکداری شرکتی در بانک امری لازم و ضروری است به طوری که ارائه خدمات گسترده و سرویسهای منحصربفرد و ویژه به مشتریان اعتباری بانک در قالب بانکداری شرکتی یکی از این دستاوردها خواهد بود.
برخی مسئولان بانک ملی ایران، مشتریان را از مهمترین داراییها و سرمایههای ارزشمند بانک دانست و میگویند: ما با ارائه خدمات متمایز و منحصر بفرد به مشتریان اعتباری بانک درصدد جلب اعتماد و کسب رضایت حداکثری آنها هستیم. آنان با اشاره به این که به زودی در سایر استانها نیز شعب بانکداری شرکتی آغاز به کار خواهد کرد، افزودند: این شعب با تجهیز امکانات، چیدمانی جدید و وجود نیرویهای متخصص مدیریت خواهد شد.
به هر حال، امیدواریم با پیاده سازی ایدههای نوین، فناورانه و مبتکرانه در بانک ملی ایران به زودی شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی دیگری باشیم.