سکه بدون وکیوم بخریم؟

24 دی‌ماه امسال بود که دولت اقدام به فروش 500 هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا کرد. این سکه‌ها بدون وکیوم تحویل داده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که برای متقاضیان پیش آمده این است که سکه وکیوم‌دار و بدون وکیوم در فرآیند فروش چه تفاوتی با هم دارند؟

سکه وکیوم‌دار بخریم یا نه؟

ماجرای وکیوم‌دار شدن سکه‌ها به 20 سال قبل بازمی‌گردد. ابتدا صرافان معتبر وقتی می خواستند سکه بفروشند، به همراه آن کارت ویزیت خود را به خریدار می‌دادند تا از این طریق اعتبار خرید را بالا ببرند. خریدار سکه نیز این کارت ویزیت را فاکتور آن سکه در نظر می گرفت.

پس از مدتی صرافی‌ها تصمیم گرفتند کارت ویزیت را به همراه سکه پرس کنند و به خریدار بدهند. آنها پس از این اتفاق به مردم اعلام کردند که سکه‌های بدون وکیوم فاقد اعتبار است.

البته هیچ تفاوتی بین سکه وکیوم‌دار و بدون وکیوم وجود ندارد؛ خرید سکه وکیوم‌دار صرفا باعث می‌شود مردم احساس کنند خرید بااعتبارتری انجام داده‌اند.

لازم به ذکر است که هنوز تعدادی از صرافی‌ها هنگام خرید سکه بدون وکیوم، مبلغی را از آن کسر می‌کنند.

تفاوت قیمتی سکه باز و بسته‌بندی شده

پیش‌تر نیز کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: «در خرید و فروش سکه هیچ تفاوت قیمتی بین سکه باز و سکه بسته‌بندی شده وجود ندارد. شاید مردم تصور کنند که سکه وکیوم شده اعتبار بیشتری دارد، اما این تفکر صحیح نیست و در معاملات تفاوتی بین دو سکه وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «برخی از فروشندگان مدعی هستند که اگر سکه از وکیوم خارج شود، مسئولیت آن را نمی‌پذیرند اما این رفتار درستی نیست و نباید تفاوتی بین سکه بسته‌بندی و باز باشد.»

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اتفاقا اگر سکه باز باشد امکان تشخیص آن از سکه تقلبی فراهم می‌شود، تاکید کرد: «توصیه ما به مردم خرید سکه باز و خرید از واحدهای دارای جواز کسب است.»

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.