عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

 حسین عسکری؛ عبارت بازیابی گروهی از کلمات تصادفی است که توسط کیف پول های رمزارز تولید می شود و به شما این امکان را می دهد به رمزارزهای ذخیره شده در آن دسترسی داشته باشید.

عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

تا زمانی که عبارت بازیابی خود را به خاطر بسپارید، به تمام رمزارزهای مرتبط با کیف پولی که عبارت را ایجاد کرده است دسترسی خواهید داشت – حتی اگر آن را حذف یا گم کنید.

هنگامی که کاربر رمز عبور خود را فراموش می کند، یک عبارت اولیه به بازیابی کیف پول ارزهای دیجیتال کمک می کند. می توان گفت که عبارت بازیابی کلید اصلی یک کیف پول ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، اگر یک کیف پول سخت افزاری داشته اید و آن را گم کرده اید یا کیف پول خود را از رایانه خود حذف کرده اید، می توانید به راحتی یک کیف پول جدید ایجاد کنید و از عبارت بازیابی استفاده کنید که ارزهای دیجیتال شما را بازیابی می کند.

عبارت بازیابی چگونه است؟

عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

یک عبارت بازیابی ممکن است گیج کننده باشد و احتمالاً ممکن است تعجب کنید که یک عبارت بازیابی چگونه به نظر می رسد و شاید چگونه ایجاد شده است. عبارت بازیابی توسط یک کیف پول رمزارز تولید می شود و کاربر راهی برای سفارشی سازی آن ندارد.

کلمات تولید شده از یک لیست 2048 کلمه ای تشکیل شده اند. بنابراین، یک عبارت بازیابی چند کلمه است؟ یک عبارت بازیابی از یک رشته طولانی تشکیل شده است که از گروهی از کلمات تصادفی تشکیل شده است.

کلمات روی یک عبارت بازیابی ساده شده اند تا کاربر بتواند آنها را به خاطر بسپارد، برخلاف اینکه عبارت بازیابی از اعداد طولانی یا کاراکترهای خاص تشکیل شده باشد.

عبارت بازیابی شامل 12 تا 24 کلمه مانند انرژی، جاده یا دوچرخه است. برای جلوگیری از خطا، این کلمات به طور تصادفی تولید شده شامل جفت هایی مانند “men” و “men” در یک عبارت بازیابی دیده نمی شوند. این نوع عبارات در سال 2013 معرفی شد و استانداردی برای کیف پول های رمزارز ایجاد شد.

 برای مثال در اینجا یک عبارت بازیابی SEED 12 کلمه ای وجود دارد:

Cry, planet, Loose, Typical, Humankind, Toddler, Anxiety, Difficult, Happy, Never, Alternative, Remorse

 گریه، سیاره، شل، معمولی، نوع بشر، کودک نوپا، اضطراب، دشوار، شاد، هرگز، جایگزین، پشیمانی.

عبارت بازیابی تمام کلیدهای خصوصی مرتبط با کیف پول را کنترل می کند. عبارات بازیابی SEED کیف‌پول‌های اصلی را با هم سازگار می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که عبارت بازیابی را در یک کیف پول جدید سازگار با BIP-39 بارگذاری کنند تا در صورت گم شدن وجوه یا اگر می‌خواهید کیف پول‌ها را تغییر دهید، به آن دسترسی داشته باشند.

عبارت بازیابی SEED در مقابل کلید خصوصی

با وجود مرتبط بودن با یکدیگر، عبارت بازیابی SEED و کلید خصوصی متفاوت هستند. هر دوی آنها برای تامین امنیت کیف پول های ارزهای دیجیتال استفاده می شوند.

برای مثال یک کلید خصوصی به شکل زیر است

 Private key: 7055LLJIWA32b26d003ce8797ca5dd2ca97aa787779d41fd231089be1558KUT

عبارت بازیابی یک رمز عبور بازیابی کیف پول کریپتو است. عبارت بازیابی برای بازیابی کیف پول ارزهای دیجیتال در صورتی که مالک رمز عبور خود را فراموش کرده باشد، استفاده می شود. از سوی دیگر، یک کلید خصوصی برای اشاره به یک آدرس بلاک چین استفاده می شود و از این رو تراکنش ها را ایمن می کند. یک کلید خصوصی برای تراکنش ارزهای دیجیتال با اثبات مالکیت استفاده می شود.

به طور خلاصه، عبارت بازیابی کلید اصلی تمام حساب‌های رمزارز شماست. این کلمات چیزی است که به شما امکان دسترسی به تمام کلیدهای خصوصی ذخیره شده در کیف پول اصلی شما را می دهد. هدف این است که کنترل کامل بر دارایی های خود داشته باشید. داشتن این عبارت به شما این امکان را می دهد که همچنان به دارایی های بلاک چین خود دسترسی داشته باشید، حتی اگر دستگاه سخت افزار فیزیکی خود را گم کنید یا به آن آسیب بزنید.

به زبان ساده با عبارات بازیابی SEED، کاربران می‌توانند از هر کیف پولی که انتخاب می‌کنند به حساب‌های رمزارز خود دسترسی داشته باشند – این مانند داشتن یک شارژر برای هر نوع گوشی است. تصور کنید که اگر هر کیف پولی نیاز به فرمت عبارت بازیابی متفاوتی داشته باشد، چه اتفاقی میفتد؟

این به این معنی است که دارایی های رمزارز شما کاملاً به نوع عبارت بازیابی که استفاده می کنید بستگی دارد و هیچ کنترلی روی آنها باقی نمی گذارد.

آیا می توان یک عبارت بازیابی را هک کرد؟

عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

در دنیای کریپتو، از دست دادن ارز دیجیتال یک کابوس برای همه صاحبان ارزهای دیجیتال است. از دست دادن عبارت اولیه خود در مقابل مهاجم به این معنی است که نمی توانید وجوه رمزارز خود را بازیابی کنید.

با حضور در دنیای دیجیتال، دزدان رمزارز به طور خستگی ناپذیری تلاش می کنند تا آنچه را که نکاشته اند، درو کنند. بدترین قسمتی که می خواهد یک هکر وارد آن شود، کیف پول رمزارز شما است. همانطور که قبلا مشاهده شد، عبارت بازیابی کلید اصلی دسترسی به کیف پول ارزهای دیجیتال است، به این معنی که در اگر در دستان اشتباه بیفتند، آسیب اجتناب ناپذیر است.

با این حال، با داشتن تعداد زیادی کلمه در یک عبارت بازیابی، هک کردن آن دشوار است. برای دسترسی به عبارت بازیابی، فیشینگ روش اصلی مورد استفاده است. یکی از راه هایی که کلاهبرداران سعی می کنند یک عبارت اولیه را دریافت کنند، ارسال ایمیل هایی است که تظاهر به پشتیبانی مشتری می کنند و درخواست یک عبارت اولیه یا کلید خصوصی را دارند.

هنگامی که عبارت بازیابی در دستان آنها قرار می گیرد، آنها می توانند به یک کیف پول رمزارز دسترسی داشته باشند و همه چیز را در آن سرقت کنند. همیشه توصیه می شود که عبارت اولیه خود را خصوصی نگه دارید و هرگز آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

اگر یک عبارت بازیابی را گم کنید چه اتفاقی می افتد؟

عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

از دست دادن یک عبارت بازیابی واقعاً بدترین سناریو برای صاحب ارزهای دیجیتال است. در صورت گم شدن یا فراموش کردن عبارات بازیابی کیف پول نمی توان آن را بازیابی کرد.

دادن عبارت اولیه خود به شخصی یا وارد کردن آن در یک وب سایت هیچ مزیت عملی ندارد زیرا ممکن است منجر به از دست دادن دارایی های ارز دیجیتال شما شود. علاوه بر این، اجتناب از نوشتن عبارت بازیابی روی یخچال ممکن است به شما در محافظت در برابر سرقت کمک کند.

بهترین راه برای حفاظت از عبارات بازیابی این است که آن را یادداشت کنید و در ایمن نگه داشتن آن کوشا باشید. علاوه بر این، عبارت بازیابی خود را در جایی نگه دارید که توسط هیچ عنصری قابل نابودی نباشد. اما، آیا کسی می تواند یک عبارت بازیابی را حدس بزند؟

عبارت بازیابی به طور تصادفی تولید می شود. حتی کاربر ارز دیجیتال نمی داند که از چه ترکیب کلمه ای برای تولید عبارت بازیابی استفاده می شود. با توجه به ویژگی تصادفی یک عبارت بازیابی، حدس زدن عبارت بازیابی دشوار است. چیز دیگری که دانستن یک عبارت بازیابی را چالش برانگیز می کند این است که از 12 تا 24 کلمه تشکیل شده است و هیچ شانسی برای درست کردن همه کلمات ایجاد نمی کند.

چگونه عبارت بازیابی خود را ایمن نگه داریم

عبارت بازیابی کیف پول رمزارز چیست و چرا اهمیت دارد؟

عبارت بازیابی کریپتو در دست‌های اشتباه می‌تواند آسیب به شما وارد کند، بنابراین توصیه می‌شود همیشه از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. در زیر چند نکته برای اطمینان از ایمن بودن عبارت بازیابی آورده شده است.

هرگز عبارت بازیابی خود را با کسی دیگر به اشتراک نگذارید: بسیار مهم است که هرگز عبارت بازیابی خود را برای کسی فاش نکنید. چرا؟ زیرا اگر شخص دیگری عبارت بازیابی شما را بفهمد، می‌تواند به وجوه رمزارز شما دسترسی داشته باشد و در نتیجه کنترل کند. 

آن را روی کاغذ یادداشت کنید و آن را در مکانی امن نگه دارید: این قدیمی ترین روش برای ذخیره عبارت بازیابی شماست، اما همچنان گزینه ای کاملا معتبر است. می‌توانید آن را با دست یادداشت کنید یا آن را چاپ کنید – فقط مطمئن شوید که آن را در مکانی امن نگه دارید که فقط شما می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. یک گاوصندوق ضد حریق و ضد آب ایده آل خواهد بود.

ذخیره سازی در Password Manager: مدیر رمز عبور یک انبار دیجیتال رمزگذاری شده است که می تواند اطلاعات حساسی مانند نام کاربری، رمز عبور و عبارات بازیابی را ذخیره کند. به این ترتیب، به جای ده ها یا صدها رمز عبور مختلف، فقط باید یک رمز عبور (رمز مدیریت رمز عبور خود) را به خاطر بسپارید. برخی از نمونه‌های مدیریت رمز عبور عبارتند از Onepassword و Lastpass.

اگر می‌خواهید امنیت بیشتری داشته باشید، عبارت بازیابی خود را در چندین مکان ذخیره کنید. به این ترتیب، حتی اگر یک نسخه پشتیبان از بین برود، یک نسخه پشتیبان دیگر دست نخورده خواهید داشت.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.