فاصله یک قرنی حداقل بگیرها با خرید خانه

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان، مقایسه قیمت هر متر واحد مسکونی با حداقل دستمزد از سال 1379 تا آبان ماه سال 1401 نشان می دهد فاصله حداقل بگیران برای پیدا کردن توان خرید یک واد مسکونی حدود100 متری مربعی در پایتخت به یک قرن رسیده است.

فاصله یک قرنی حداقل بگیرها با خرید خانه

این در حالی است که در سال 1379 حداقل حقوق معادل نصف قیمت میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران بوده است این فاصله در سال جاری به یک دهم رسیده است. در سال 79 با حقوق ماهانه 45 هزار تومان برای خرید یک واحد مسکونی با ارزش متر 97 هزار تومان 18 سال زمان نیاز داشت البته در صورتی که این میزان حقوق صرف هیچ هزینه دیگری نمی شد، ولی به هر حال یک واحد مقیاس در اختیار قرار می دهد اگر این مقیاس را در طول زمان حرکت بدهیم تا به ماههای اخیر برسیم متوجه می شویم، بحران مسکن تا چه حد در اکشور ما تشدید شده است.

در سال 1401 حداقل حقوق به رقمی به رقمی حدود 4 میلیون 180 هزار تومان افزایش یافته است 100 برابر حداقل حقوق سال 79 اما در مقابل قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 480 برابر شده است، امروز با حداقل حقوق شما 93 سال زمان نیاز دارید تا بتوانید قدرت خرید یک واحد مسکونی 100 متری را در تهران پیدا کنید.

نکته ای که تلخی این مقیاس را تشدید می کند اما یک خبر خوب است، .زیر بهداشت در سال گذشته اعلام کرد شاخص امید به زندگی در ایران به 76 سال افزایش یافته است، اتفاقی خوب که نشان از افزایش سطح بهداشت و طول عمر در میان مردم ایران دارد ولی همین شاخص رو به بهبود هم 17 سال از زمان لازم برای خرید خانه 100 متری مورد نظر در تهران کمتر است!

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.