مدیریت توییتری بازار دلار

به گزارش اقتصاد جوان ، در مدت مذکور نهاد بازارساز تلاش کرد تا قیمت دلار، در محدوده‌ای باثبات باقی بماند اما سیگنال‌های بین‌المللی با بانک مرکزی یار نبود و روند صعودی در بازار ارز تشدید شد. معامله‌گران هم متعاقب اخبار خارجی، چشم‌انتظار اقدامات بانک مرکزی بودند.

نهاد اقتصادی در روزهای گذشته تلویحا بازار آزاد ارز را به رسمیت شناخته و تاکید کرده است که مستقیما و مستقلا برای تعیین قیمت به بازار ارز ورود می‌کند؛ بانک مرکزی در همین راستا از ایجاد مرکز مبادله ارزی خبر داده و  سعی دارد قیمت دلار را در بازار تک‌نرخی کند.

در این میان رئیس کل بانک مرکزی که توییتر را به عنوان فضایی مساعد برای مدیریت بازار ارز و سیگنال‌دهی به قیمت دلار می‌داند در توییت‌هایی که طی یک ماه اخیر منتشر کرده، علاوه بر مواردی که اشاره شد، بر تثبیت نرخ دلار نیما روی 28500 تومان برای واردات تمام کالاهای اساسی، دریافت ارز بدون صف، نرخ تابلو و ثبت‌نام برای صرافی‌ها و ثبات ارزی تاکید کرده است.

به نظر می‌رسد این مدیریت ارزی بر بستر مجازی، دوامی بیش از یک روز ندارد و شاید بتوان گفت تنها مانند وزنه‌ای بر پای دلار، روند رشد قیمت را کُند کرده است.

این در حالی است که تحلیلگران بازار، بارها تاکید کرده‌اند که دلار تنها با سیگنالی قوی از سوی طرف غربی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به کانال‌هایی پایین‌تر بازگردد. این سیگنال در ساعات پایانی روز گذشته، نه در حد انتظارات تکنیکالیست‌ها اما در اندازه‌ای که بتواند قیمت را در محدوده‌ مشخصی فریز کند، روانه بازار شد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه قطر، روز گذشته سفری به تهران داشت؛ برخی معامله‌گران این موضوع را با هدف میانجی‌گری و کمک به از سرگیری مذاکرات به تهران تفسیر کردند.

فعلا بازار دلار در حالت انتظاری است و بسیاری از فعالان، چشم‌انتظار سایر اخبار مساعد برای تغییر رویه دلار و آمدن به پله‌های پایین‌تر هستند. هر چند کارشناسان معتقدند روند فعلی دلار اگر تغییری نیز داشته باشد موقتی و کوتاه‌مدت است. آنها معتقدند تنها راه ریزش دلار، تقویت ارزش ریال است ولی آیا ریال در موقعیتی قرار دارد که تقویت شود؟

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.