مرگ ملکه انگلیس چه تاثیری بر فضای سیاسی و اقتصادی این کشور دارد؟

محسن بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با اشاره به فوت ملکه انگلستان و نحوه جانشینی وی گفت: جانشین ملکه یا پادشاه بریتانیا پیش از فوت یا کناره گیری او از خانواده سلطنتی مشخص می شود و پس از فوت یا کناره گیری پادشاه، ابتدا شورای الحاق او را به عنوان پادشاه یا ملکه اعلام می کند و پس از مدتی نیز تاجگذاری می‌کند.

وی ادامه داد: ملکه الیزابت حداقل دخالت در سیاست انگلستان را داشت و البته قانون هم نقش حداقلی در امور اجرایی کشور برای پادشاه یا ملکه قائل است. ایشان هم در چارچوب همان قانون عمل می کرد.

سفیر پیشین ایران در انگلستان درباره گرایش سیاسی پرنس چارلز اظهار کرد: مهم نیست جانشین ایشان چه گرایش سیاسی داشته باشد چون او هم در چارچوب قانون و صرفا به موضوعاتی که قانون برای او تعیین کرده است، رفتار خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است این جانشینی تاثیری به عنوان مثال در رویکرد انگلستان به جنگ اوکراین داشته باشد؟ گفت: پادشاه جدید چارلز هیچ تغییری در رویکرد سیاسی کشور انگلستان از جمله در مورد جنگ در اوکراین ایجاد نخواهد کرد. پادشاه حداقل رسما در این امور دخالت نمی کند.

بهاروند درباره تاثیر فوت ملکه بر فضای سیاسی و اقتصادی انگلستان در شرایط فعلی تصریح کرد: فوت ملکه الیزابت بر شرایط اقتصادی و سیاسی انگلیس هیچ تاثیر منفی نخواهد داشت. دولت انگلیس از سالها قبل آمادگی برای فوت ایشان داشت و برنامه ریزی لازم را کرده بود.

وی تاکید کرد: ملکه یا پادشاه در انگلستان نقش اجرایی ندارد بلکه سمبل اتحاد، همبستگی و یکپارچگی ملت بریتانیا، حلقه واسط بریتانیا با کشورهای مشترک المنافع و ضامن مشروعیت دولت در انگلستان است. ملکه الیزابت به مدت هفتاد سال این نقش را به خوبی انجام داد و مورد احترام مردم انگلیس بود.

وی درباره نگاه انگلستان به ایران و تاثیر فوت ملکه بر این نگاه خاطرنشان کرد: من آخرین سفیر ایران در بریتانیا بودم که او را ملاقات کرده و استوارنامه خود را به ایشان تقدیم کردم. ایشان در آن ملاقات نسبت به ایران و سفیر آن بسیار با احترام و خوشرویی برخورد کرد.
انتهای پیام

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.