هر شخص می‌تواند چند سکه بخرد؟

عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی از روز شنبه (۲۴ دی ماه) به مدت سه روز کاری در قالب فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می شود. خریداران می توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه های خریداری شده را تحویل بگیرند.

هر شخص می‌تواند چند سکه بخرد؟

نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام”ربع سکه۰۳۱۲رفاه(ن) “و نماد”(سکه۰۳۱۲ن ۰۶)گشایش یافته و آماده معامله است. اطلاعات مربوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی در بخش “بورس کالا” قسمت”گواهی سپرده کالایی ناپیوسته” در سایت www.tsetmc.com و همچنین اطلاعیه‌های مربوطه در قسمت اعلانات بازار مالی و انبارهای تارنمای بورس کالای ایران به نشانی www.ime.co.ir برای عموم قابل مشاهده است.

شرایط معامله، انبارداری و تحویل:

کالای قابل تحویل از خزانه”سکه طلای ربع بهار آزادی با وزن۰۳۳/۲و عیار۹۰۰در هزار ضرب سال۱۳۸۶بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. گواهی سپرده کالایی این نماد دارای معاملات ثانویه نیست و پس از معامله، خریدار موظف است تا مهلت مقرر در این اطلاعیه کالای خود را ازخزانه دریافت کند. صرفا اشخاص حقیقی مجاز به انجام معاملات در نماد گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلا هستند.

معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت حراج تک قیمتی(ثبت سفارش) انجام میشود. برای این منظور دوره پیش‌گشایش از ساعت۹ شروع و ساعت۱۳خاتمه می‌یابد و راس ساعت۱۳حراج تک قیمتی برگزار می‌شود. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

معاملات گواهی سپرده نماد مذکور در روزهای شنبه تا چهارشنبه (در روزهای غیرتعطیل) به درخواست بانک مرکزی انجام می‌شود. روز عرضه یک روز قبل و پس از تامین کالا در انبار، اطلاع رسانی خواهد شد.
هر گواهی سپرده کالایی معادل یکصدم قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. لذا سفارشات در سامانه معاملات باید به صورت مضربی از۱۰۰وارد شوند. حداکثر نصاب خرید برای هر کد معاملاتی۵۰۰ گواهی سپرده (معادل۵قطعه ربع سکه) است.

جزئیات تحویل کالا، هزینه انبارداری و زمان تحویل کالا

تحویل کالای  به خزانه صرفا توسط بانک مرکزی صورت میپذیرد و در حال حاضر امکان تحویل کالا به خزانه توسط سایر اشخاص وجود ندارد. هزینه انبارداری، مبلغ۱۰۰۰ ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است. این هزینه بر عهده خریدار خواهد بود که در هنگام تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. علاوه بر آن، مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان یک درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت میشود.

فاصله بین درخواست نوبت دهی تا نوبت تخصیص یافته توسط خزانه و همچنین دوره نگهداری موضوع بند۱۲ مشمول هزینه انبارداری نیست. هزینه انبارداری برای جبران کلیه خدمات انبار از جمله نگهداری، حفاظت فیزیکی، بیمه انبار و سایر هزینه‌ها بوده و غیر از هزینه تعیین شده، هیچ مبلغ دیگری به انباردار پرداخت نخواهد شد.

تحویل ربع سکه به مشتری از سوی خزانه، حداقل پنج روز کاری پس از معامله امکانپذیر است و زودتر از مهلت تعیین شده امکان تحویل ربع سکه به دارنده گواهی سپرده کالایی وجود ندارد. امکان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ وجود دارد.

جهت تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، لازم است مالک یا نماینده قانونی وی، از یکم بهمن ماه سال جاری و پس ازهماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویتبه محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند. ربع سکه‌های تحویل داده شده به مشتریان بدون وکیوم است

پس از تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، اعتراضی در خصوص کمیت و کیفیت کالای تحویل شده، قابل پذیرش نخواهد بود؛ از این رو، مالک میتواند در زمان تحویل، ربع سکه را رویت کرده و در صورت مغایرت با مشخصات کیفی اعلامی، از تحویل آن امتناع کند و ظرف دو روز مراتب را جهت رسیدگی، به صورت کتبی از طریق کارگزار مربوطه به بورس اعلام کند.

حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ بیستم اسفندماه ۱۴۰۳ است و پس از آن معاملات نماد برای فرایند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد. در صورت تحویل گرفته نشدن کالا از خزانه، مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله وتسویه گواهی سپرده کالایی مصوب مورخ پنجم خرداد ۱۳۹۴ سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات بعدی آن ملاک عمل خواهد بود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.