پیش بینی بورس دوشنبه 22 اسفند 1401 / از سرگیری معاملات بازار سهام با نیم‌نگاه به نوسانات دلار

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، معاملات بورس روز یکشنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت اما با شتاب بیشتری مسیر نزولی را پیمود؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 33 هزار و 571 واحدی که معادل 1.8 درصد این شاخص است، رو‌به‌رو شد و در ارتفاع یک میلیون و 783 هزار واحدی به کار خاتمه داد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 1.8 درصدی به سطح 539 هزار و 647  واحدی رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 12 میلیارد و 470 میلیون و ارزش معاملات را پنج هزار و 984 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از خروج 846 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

علت اصلی فشار عرضه‌ها در بازار سرمایه

چشم‌انداز 10 روز پایانی سال در بازار سرمایه به گونه‌ای است که به شکل سنتی عرضه در بازار زیاد است و یکی از علت‌های مهم آن شرکت‌هایی هستند که باید شناسایی سود انجام دهند یا به دلایلی نیازمند نقدینگی هستند.

از سویی دیگر از میان افراد عادی برخی علاقه‌ای به سهامدارای در طول تعطیلات نوروز ندارند. از این جهت عرضه در اسفند‌ماه عموما زیاد ارزیابی می‌شود. بنابراین اگر سمت تقاضا به اندازه کافی قدرتمند نباشد می‌تواند منجر به سرخ شدن کلیت نقشه بازار شود.

اما با توجه به اتفاقاتی که در حوزه دیپلماسی افتاده است می‌بینیم که سمت تقاضا نیز پرقدرت ظاهر شده و به نظر می‌رسد در چند روز کاری باقی مانده تا پایان سال نیز بازار متعادل و مثبتی را داشته باشیم.

کاهش قیمت ارز پاشنه آشیل بازار سرمایه است؟

اتفاقی که چند وقت اخیر بازار را شدیدا تحت تاثیر قرار داد، نوسان زیاد نرخ ارز بود که با شتاب زیادی تا محدوده 60 هزار تومانی حرکت کرد و پس از آن و در حال حاضر روند کاهشی را پیش گرفته است.

نکته‌ای که اینجا باید به آن توجه کرد این است که دلار 60 هزار تومانی در مقطع فعلی برای اقتصاد کشور قابل هضم نبود و یک حرکت خارج از قاعده ارزیابی می‌شود گرچه که در سال آتی احتمال دیدن دلار 60 تومانی بسیار بالاست اما برای مقطع زمانی فعلی اقتصاد ایران کشش دلار 60 هزار تومانی را نداشت.

نکته دیگری که به آن باید توجه داشت هم‌بستگی شرکت‌های بازار سرمایه با نوسانات دلار بود. این سوال که چند درصد از شرکت‌های بورسی قابلیت هماهنگ شدن با دلار آزاد را داشتند؟

به عنوان مثال بزرگترین گروه دلاری بازار سرمایه، صنعت پتروشیمی است که همه فعالان اقتصادی می‌دانند، شرکت‌های این صنعت هرگز نمی‌توانستند محصولات خود را بر مبنای دلار بازار آزاد قیمت‌گذاری کنند. (چه کالا‌هایی که در بورس کالا با عرضه و تقاضا کشف قیمت شدند و چه دلار حاصل از صادرات محصولاتی که با نرخ‌های بسیار پایین‌‎تر نسبت به دلار آزاد تسعیر شدند)

بنابراین هنگامی‌ که بزرگترین گروه دلاری بازار سرمایه با چنین وضعیتی مواجه است، نمی‌توان روند کاهشی نرخ ارز در دو هفته‌ اخیر را نقطه ضعفی برای بورس دانست.

پیش بینی بورس

همان‌گونه که بالاتر ذکر شد روند فشار فروش در آغاز معاملات از سوی حقوقی‌های بازار احتمالا با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال در بازار دوشنبه 22 اسفند نیز ادامه خواهد داشت اما انتظار می‌رود در ادامه جریان معاملات، تقاضا رو به افزایش باشد و معاملات نماد‌های کوچکتر‌ بازار به سمت تعادل روند.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.