پیش بینی بورس شنبه 26 فروردین 1402 / بازار سرمایه بدون لیدر در مسیر صعود!

به گزارش اقتصاد جوان نیوز اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم به بازار هفته گذشته، می‌توانیم بگوییم در 4 روز معاملاتی اخیر اتفاقات جالبی درون بازار رقم خورده است. مهم‌ترین آن رکوردشکنی ارزش معاملات در دو روز پیاپی بود. ارزش معاملاتی که در کانال 10 هزار میلیارد تومانی درجا می‌زد، در روز معاملاتی هفته به رقم 20 هزار میلیارد تومان رسید و رکورد 27 ماهه ارزش معاملات بازار شکسته شد.

پس از رشد خوب بازار در هفته‌های ابتدایی سال جدید، در آغاز هفته معاملاتی سرمایه‌گذاران و معاملگران انتظار اصلاح از بازار داشتند. به همین خاطر تعداد زیادی از افراد اقدام به شناسایی فروش کردند.

اتفاق جالبی که در تابلو معاملات اما شاهد آن بودیم این بود که با این حال طرف بازار با خریدارانی قوی‌تر از فروشندگان مواجه شد. این اتفاق باعث شد تا اصلاح بازار به سطحی که کارشناسان برای اتمام اصلاح مدنظر داشتند نرسد و خیلی زود شرایط بازار دوباره در سیر صعودی خود قرار گیرند.

در کل ارزش معاملات در این سطح و نوع معاملات حال حاضر بازار نشان از آن دارد که بازار سرمایه همچنان به عنوان یک هدف اصلی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید و همچنین به دلیل جاماندگی دوساله نسبت به تورم به نظر می‌رسد می‌تواند گزینه اول پول‌های هوشمند باشد. البته مشروط به اینکه اتفاق منفی خاصی در حوزه‌های تاثیرگذار مثل حوزه بورس کالا رخ ندهد.

در رابطه با گروه خودرو پس از اینکه قیمت‌های مصوب از سوی شورای رقابت با یک اصلاحیه اعلام شد، اصلاح نمادهای این گروه توان ادامه نداشت. از سوی دیگر نیز می‌توان بیان داشت مقدار افزایش نرخ خودروها مورد انتظار بازار بود.

بنابراین خبر افزایش نرخ خودرو تاثیر چندانی بر بازار نگذاشت چرا که از روز‌ها پیش شایعات افزایش نرخ در بازار پیچیده بود. در این رابطه جمله‌ای معروف بین بورسی‌ها رواج دارد که می‌گویند:«با شایعه بخر با خبر بفروش!».

لیدرمحوری بازار سرمایه؟

اتفاق خوبی که در این موج صعودی بازار حاکم است این است که بازار لیدر ندارد! نقدینگی که در طول هفته‌های مثبت بازار وارد بازار شده، در حال چرخش بین صنایع گوناگون است.

به دلایلی از جمله دورنمای سودآوری شرکت یا در برخی موارد به خاطر اهداف سفته‌بازی و آیتم‌های دیگر پول وارد شرکت‌ها و صنایع مختلف شده است. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در روز پایانی معاملات بخشی از سهام این گروه جریان معاملات خود را با صف خرید به پایان رساندند و دو نماد بزرگ بازار، خودرو و خساپا، خوب معامله شدند اما در حال حاضر لیدر بازار نیستند.

لیدرمحوری در بازاری خودنمایی می‌کند که هنوز پول زیادی وارد بازار نشده باشد. اما در چنین شرایطی که جریان ورود و خروج سرمایه به بازار سهام به سمت ورود پول سنگینی می‌کند، بازار از لیدرمحوری خارج می‌شود و رو به چرخش پول و جریان نقدینگی بین صنایع گوناگون می‌آورد.

پیش بینی بورس

صحبت‌های خاندوزی وزیر و سخنگوی اقتصاد کشور مبنی بر حباب نداشتن بورس در حال حاضر از یک سو که به عنوان یک شخصیت رسمی چنین موضوعی را بیان می‌کنند مثبت است اما همزمان یاد‌آور صحبت‌های مشابه در سال 99 است که مسئولان و مقامات رسمی دخالت‌های مشابه‌ای انجام می‌دادند.

درآن زمان هم از سوی مسئولان دولتی بیان می‌شد که بازار حباب ندارد. شاید بازار حباب نداشت اما در هر صورت دچار ریزش فرسایشی شد. بنابراین توصیه می‌شود افراد با تحلیل و بررسی خود اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

در رابطه با پیش بینی بورس جریان دادوستد‌های هفته پیش رو به نظر می‌رسد، شاهد دست به دست شدن سهام باشیم و به شرط ثبات بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها پس از یکی دو روز ابتدایی هفته، روند صعودی بازار همچنان تداوم یابد.

اما نکته‌ای که توجه به آن ضرورت دارد این است که شاید هر سهمی همراه با بازار حرکت نکند و مسیر سهام پرپتانسیل از سهام فاقد بنیاد مناسب جدا شود.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.