پیش بینی قیمت دلار 13 اسفند 1401 / سیگنال سفر گروسی قیمت دلار را کاهش می‌دهد؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز  قیمت دلار در آخرین روز هفته با افزایش ۷۰۰ تومانی در همان پله سوم کانال پنج نوسان داشت. روز پنجشنبه ۱۱ اسفند مرکز مبادله ارز و طلا نیز قیمت دلار را افزایش داد.

هشت روز از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا می‌گذرد و این اسکناس آمریکایی طی این مدت، از ۴۱ هزار تومان به ۴۴ هزار و ۶۴۷ تومان رسیده است.

سوم اسفند مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شد و ساعاتی بعد، سامانه مذکور قیمت دلار را ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان اعلام کرد.

ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از مهم‌ترین اهداف کلان مرکز مبادله ارز و طلای ایران عنوان شد.

کاهش دلار نیازمند سیگنال خارجی است

قرار بود این سامانه جایگزین بازار آزاد شود، اما به غیر از تاثیر یک روزه در قیمت دلار، به مدت یک‌ هفته پیاپی این اسکناس آمریکایی بر مدار صعود قرار گرفت. بانک مرکزی، مجلس، جلسات هیات دولت با راهکاری برای افزایش شارپی قیمت دلار تشکیل شد اما تنها اخبار سیاست خارجی باعث شد دلار از قله‌ قیمتی عقب بنشیند.

آزادی شهروند اسپانیایی در ایران و شایعه حضور عباس عراقچی در کنار امیرعبداللهیان در دور جدید مذاکرات برجام سیگنال‌هایی بودند که اواسط هفته جاری به شدت در رسانه‌های داخلی بازنشر شد و قیمت دلار را کاهش داد. همچنین توانست دلار را از حضور در کانال ششم منصرف کند.

در رزوهای گذشته تحلیلگران، معتقد بودند بازار ارز تشنه هر خبری برای اصلاح قیمت است و تنها اخبار سیاسی باعث کاهش مقطعی قیمت دلار خواهد شد.

کاهش قیمت دلار با سفر گروسی به تهران شدنی است؟

با وجودی که روز گذشته قیمت دلار نوسان افزایشی محدودی داشت اما معامله‌گران معتقد بودند اخبار مربوط به سفر امروز (۱۲ اسفند) گروسی به تهران می‌تواند قیمت دلار را در هفته آینده با کاهش همراه کند.

فعلا نگاه‌ها به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است. فعالان بازار معتقدند این سفر برای بازار ارز و سکه اهمیت زیادی دارد. بازیگران ارزی معتقدند در شرایط فعلی چیزی که مهم است نتیجه سفر است نه خود سفر.

در این میان، برخی از معامله‌گران می‌گویند بازار سفر گروسی را پیش‌خور کرده است، چراکه در اوایل هفته از احتمال این سفر پرده‌برداری شده بود. از نگاه این عده، بازار منتظر نتایج این سفر باقی خواهد ماند.

هفته آینده سطح احتیاط بازار ارز بالا می‌رود

 هفته آینده جلسه شورای حکام برگزار خواهد شد؛ جلسه‌ای که بخشی از فعالان باور دارند، نتایج آن برای معامله‌گران بنیادی بازار ارز اهمیت زیادی دارد. ممکن است در آستانه این نشست، سطح احتیاط در بازار ارز کمی بیشتر شود و حجم خرید و فروش‌ها به شکل معناداری افت پیدا کند.

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد و مرکز مبادله ارز و طلا بیش از ۹ هزار تومان اختلاف قیمت داشتند. به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور قصد دارد در روزهای آینده این دو نرخ را در یک ‌راستا قرار دهد. قیمت دلار در بازارهای موازی نامتوازن بود. دلار هرات و درهم کاهش قیمت داشتند و سلیمانیه اندکی گران شد.

روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه دلار هرات با قیمت ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد و سلیمانیه نسبت به دیروز نزدیک به هزار تومان گران شد و با قیمت ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد.

افزایش عرضه قیمت حواله درهم را کاهش داد

حواله درهم که در ابتدای هفته جاری به کانال ۱۶ هزار تومانی رسیده بود،‌ روز پنجشنبه به کف کانال ۱۵ هزار تومان رسید و با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

در روزهای گذشته تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر ناهماهنگی قیمت دلار تهران و نرخ حواله درهم معتقد بودند در شرایط فعلی نرخ حواله درهم در سطحی قرار گرفته که می‌تواند ارزش دلار در بازار داخلی را از مرز حساس بازارساز عبور دهد. به نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با افزایش عرضه، قیمت درهم را در بازار معاملات تهران پایین بیاورد.

سال‌هاست که در بازار ارز داخلی، معامله‌گران به نرخ حواله درهم توجه دقیقی دارند و زمانی که در اواسط دهه 90، قیمت درهم به بالای مرز هزار تومان رفت، دلار نیز توانست از کانال سه هزار تومانی خارج شود و به کانال بهار هزار تومانی قدم بگذارد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.