چرا شرکت تجارت الکترونیک علی بابا 6 تکه شد؟

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، شرکت تجارت الکترونیک علی بابا چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد پس از 25 سال تغییراتی را در مدل کسب‌وکار خود ایجاد کند و در پی این اصلاحات به شش تکه تقسیم خواهد شد. دلیل اصلی این چند واحد شدن نیز نظارت و کنترل دولت این کشور بر استارتاپ‌هایی مانند علی بابا عنوان شده است.

به گزارش رویترز، در حالی که چین قول داده است که سرکوب نظارتی گسترده را کاهش دهد و از شرکت‌های خصوصی خود حمایت کند، گروه تجارت‌ الکترونیک علی به شش واحد تقسیم خواهد شد.

براساس گزارش‌ به دست آمده واحدهای جدید علی بابا شامل Cloud Intelligence Grou، گروه بازرگانی Taobao Tmall، گروه خدمات محلی گروه تدارکات هوشمند Cainiao، گروه تجارت دیجیتال جهانی و گروه رسانه‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال می‌شوند.

دانیل ژانگ، مدیرعامل شرکت علی بابا در نامه‌ای به کارگران و کارمندان علی‌ بابا گفت: «هدف اصلی و هدف اساسی این اصلاح، چابک‌تر کردن سازمان، کوتاه‌تر کردن پیوندهای تصمیم‌گیری و پاسخگویی سریع‌تر است».

طبق این گزارش، پنج گروه از شش گروه، مدیران عامل و هیئت مدیره خود را خواهند داشت. همچنین توانایی جمع‌آوری سرمایه از خارج و ارائه اولیه سهام (IPO) را دارند. البته گروه بازرگانی Taobao Tmall استثنا است که مشاغل تجاری چین را اداره می‌کند و به‌عنوان یک واحد کاملا متعلق به گروه علی بابا باقی خواهد ماند.

علت چند تکه شدن علی بابا: فشارهای دولت

چین طی دو سال گذشته وقت زیادی را صرف سرکوب بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری این کشور کرده و مقرراتی را برای محدود کردن قدرت این شرکت‌ها به کار گرفته است. این شامل قوانینی است که بر نحوه استفاده شرکت‌ها از الگوریتم‌ها برای ارائه توصیه‌های آنلاین، مقررات سرمایه‌گذاری و قوانین انحصارسازی نظارت می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند این جداسازی که در مورد علی بابا اتفاق افتاده است، می‌تواند نظارت بر این غول فناوری را که تجارت گسترده آن سال‌ها هدف قانون‌گذاران چینی بوده، آسان‌تر کند.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران هم می‌گویند که این تقسیم نشان‌دهنده رفع نگرانی‌های نظارتی است و نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه علی بابا پتانسیل رشد خود را از دست داده است، برطرف خواهد کرد.

تارا هریهاران از emergi نیز در این باره گفته که این تصمیم همچنین می‌تواند تا حدی نتیجه بررسی دقیق شرکت‌های فناوری چینی توسط ایالات متحده باشد که نگرانی‌هایی در مورد امنیت ملی را در ارتباط با TikTok و مادر اصلی آن ByteDance ایجاد کرده است.

طبق عقیده او دولت چین با هموار کردن راه برای فهرست‌بندی واحدهای مختلف جدید علی‌بابا، می‌تواند این پیام را به شرکت‌های فناوری بدهد که خصومت کمتری نسبت به غول‌های فناوری خود دارد و پیامی تسکین‌دهنده برای سرمایه‌گذاران آمریکایی و بین‌المللی خواهد بود.

تغییر ساختار یکی از بزرگترین اقدامات شرکتی توسط یک شرکت فناوری بزرگ چینی در سال‌های اخیر است، زیرا صنعت تحت نظارتی شدیدتر قرار گرفته است که باعث خشک شدن معاملات و کاهش ریسک در بین مشاغل شده است.

اخیرا نیز مقامات چین لحن خود را نسبت به بخش خصوصی ملایم کرده‌اند، زیرا رهبران تلاش می‌کنند تا اقتصاد آسیب‌دیده از سه سال محدودیت‌های سخت‌گیرانه کووید-19 را تقویت کنند.

این اصلاحات علی بابا یک روز پس از بازگشت «جک ما»، بنیانگذار علی بابا از یک اقامت یک ساله در خارج از کشور صورت گرفت، اقدامی که با تلاش پکن برای تحریک رشد بخش خصوصی پس از دو سال سرکوب همراه بوده است.

با این حال نکته مثبت این چند تکه شدن برای شرکت علی بابا رشد 10درصدی سهام بوده است. سهام این شرکت تجارت الکترونیک چین در بازار بورس ایالات متحده که از زمان اعمال محدودیت‌ها در اواخر سال 2020 تقریبا 70درصد ارزش خود را از دست داده بود، حالا رشد کرده است. به نظر می‌رسد که با آغاز کاهش نظارت دولت بر استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری فصلی تازه برای این شرکت‌های چینی رقم خواهد خورد.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.