۱۰ تا از جاهای دیدنی بندرعباس که باید بشناسید و از آنها دیدن کنید

برای سفر به بندرعباس بهتر است قبل از انتخاب بهترین هتل بندرعباس، ابتدا با جاهای دیدنی بندرعباس آشنا شویم. شهر بندرعباس در موقعیت جغرافیای خاصی قرار گرفته به گونه‌ای که خلیج فارس و دریای عمان را جدا کرده و بین مرزهای آبی ایران واقع شده است.

آب و هوای بندرعباس در روزها بسیار گرم و شب‌ها در آن نسیم خنکی می‌وزد که همین باعث شده شب‌ها شهر بندرعباس شلوغ باشد. بازارها، پارک‌ها، ساحل‌گردی، صدای خواننده‌ها و سازهای بندری که همگی شبها در کافه‌ها یا ساحل به‌گوش می‌رسد. 

پارک‌های ساحلی بندرعباس

ساحل سورو

از جاهای دیدنی بندرعباس ساحل سورو را می‌توان نام برد. این ساحل مکان خوبی برای تفریح و لذت بردن از دریا است. در پارک ساحلی سورو، محیطی برای بازی کودکان و پلاژ اختصاصی بانوان وجود دارد که از امکانات خاص این ساحل چشم نواز است. به خاطر اینکه پارک ساحلی سورو چسبیده به تنگه هرمز می‌باشد، جوش و خروش امواج دریا و آمدورفت کشتی‌های تجاری، منظره‌ای زیبا برای تماشا ساخته است.

در قسمت پارک ساحل سورو درختان نارگیل، خرما، پلومریا و ختمی سایه انداخته‌اند‌. در این پارک ساحلی  آلاچیق‌هایی برای نشستن نیز تعبیه شده است. از بهترین مکان‌ها برای ساحل‌گردی در کنار دریا، پارک ساحلی سورو می‌باشد که در جنوب غربی بندرعباس واقع شده است. 

پارک ساحلی غدیر

از مکان‌های پرطرفدار و جاهای دیدنی بندرعباس، که در بلواری به نام غدیر واقع شده پارک ساحلی غدیر می‌باشد. محیطی مناسب برای نشستن لب ساحل، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و آب‌تنی است. با وجود تفریحاتی همچون پینت‌بال و سینگو برای دوستاران تفریحات پرهیجان این پارک ساحلی گزینه مناسبی است‌. مسافرانی که خواهان زدن کمپ هستند در این مکان شرایط لازم فراهم می‌باشد.

برپایی بازی‌هایی همچون فوتبال و والیبال ساحلی می‌تواند ساعاتی پر جنب‌و‌جوش را در این پارک ساحلی برای شما داشته باشد. هتل، رستوران و تالارکنسرت از دیگر خدمات رفاهی و سرگرمی این پارک می‌باشد. این پارک در شرق بندرعباس قرار دارد و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است.

پارک ساحلی غدیر

مراکز خرید بندرعباس

این شهر مراکز خرید زیادی دارد و از پر بازدیدترین جاهای دیدنی بندرعباس به‌شمار می‌رود. مجتمع‌های لوکس و مدرن تا بازارهای سنتی شهر، مکان خوبی برای خرید گردشگران محسوب می‌شوند.

بازار سیتی ‌سنتر

بازار مرکزی سیتی‌سنتر از مراکز بزرگ خرید در بندرعباس است که ۵۰۰ غرفه با انواع و اقسام کالاها و برندهای لوکس، در این مرکز فعالیت دارند. این بازار در فاصله چند قدمی هتل آپادانا بندرعباس واقع شده است. برای خرید اجناس درجه یک و کمیاب با قیمت مناسب، می‌توان به بازار سیتی سنتر در میدان شهربانی، بلوار امام خمینی بندرعباس رفته و از این بازار سه‌طبقه با معماری بومی و مدرن دیدن کنید.

مرکز خرید ستاره جنوب

در هر طبقه از این مرکز خرید، به فروش اجناس خاص، اختصاص یافته است. طبقه سوم این مرکز خرید یک شهربازی با بازی‌های پرهیجان وجود دارد که برای تفریح و تخلیه هیجان می‌تواند بسیار عالی باشد. رستوران، فست فود و سینما از دیگر مواردی است که در مرکز خرید ستاره جنوب وجود دارد تا بهترین ساعات روز را در آنجا بگذرانید.

 بازار اوزی‌ و لاری‌ها

خرید و گشت‌وگذار در بازار و مراکزخرید برطبق علاقه و اختیار هر فردی است اما بازدید از دو بازار اوزی‌ و لاری‌ها خالی از لطف نیست. این دو بازار از ۳۰۰ سال قبل در بندرعباس فعالیت داشته و امروز نیز همانند قدیم حال‌وهوای خاص خود را دارد و قلب اقتصاد این شهر به‌شمار می‌رود.

لباس‌های رنگارنگ و اجناسی که ممکن است در هر بازار و مرکز خریدی به‌راحتی پیدا نشود در این دو بازار یافت می‌شود. در بازار اوزی و لاری‌ها، زندگی مردم بومی بندرعباس به‌راحتی قابل مشاهده است. فاصله این دو بازار پنج دقیقه است که می‌توانید به راحتی از هر دو بازار به عنوان قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس بازدید کنید. اگر مایل باشید می‌توانید از آنجا لباس‌های محلی نیز تهیه کنید.

مسجد جامع اهل سنت

عبادت به درگاه خاص خداوند فرقی به مذهبی بودن یا نبودن اهل شیعه و اهل سنت ندارد. برای عبادت خداوند فقط باید اهل دل بود. مکانی که بتوان لحظات خاصی برای خلوت با خدای خویش داشت. مسجد تاریخی دلگشا به‌عنوان مسجد جامع اهل سنت از مکان‌ها و جاهای دیدنی بندرعباس به‌شمار می‌رود. این مسجد تاریخی دارای دو طبقه با بیش از ۲۰ درب  و با قدمتی ۲۵۰ ساله است.

 کاشی‌کاری‌های ظریف تاریخی مسجد تمام چشم‌ها را به‌خود خیره می‌کند. صحن بزرگ مسجد دارای ۱۲ ستون است و مانند معماری مساجد اهل سنت دارای یک مناره می‌باشد. این مسجد زیبای تاریخی در بلوار ساحلی طالقانی قرار گرفته که می‌توان در سفر به بندرعباس از آن بازدید کرد.

معبد هندوها

از جاهای دیدنی بندرعباس که علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی و تاریخ‌شناسان ادیان می‌توانند از آن بازدید نمایند معبد هندوها است. قدمت این معبد به ۱۳۰ سال قبل برمی‌گردد که در دوران قاجاریه بنا شده است.

ماجرای ساخت این معبد از این قرار است که به دلیل موقعیت جغرافیایی بندرعباس، از کشورهای دیگر هم برای تجارت به این منطقه رفت‌وآمد داشتند. در بین تاجرانی که از کشورهای دیگر می‌آمدند تعداد انگلیسی‌ها، پرتقالی‌ها و هندی‌ها از سایر کشور‌ها بیشتر بوده زیرا تاثیرحضور آنها در فرهنگ، غذاها و بناهای این منطقه کاملا مشهود است.

از این قرار تاجران هندو که ساکن در بندرعباس بودند، تصمیم به ساخت مکانی برای عبادت گرفتند. که هندوها بتوانند در آن مکان به عبادت بپردازند. معماران هندی برای ساخت این معبد به بندرعباس آمدند و این معبد زیبا را بنا کردند. معبد بنایی چهار گوش زیبا و سفید رنگ است که در ابتدای ورود به حیاط باصفای معبد، بنایی مربعی شکل با گنبدی زیبا را مشاهده خواهید کرد.

گنبد معبد ۷۲ برجک دارد و یک میله در میان آن قرار گرفته است. ساختمان معبد از چهار راهرو و اتاقهایی در اطراف آن تشکیل شده که هر اتاق مختص به یک الهه می‌باشد. اتاق اول مختص به الهه شیوا، اتاق دوم فرزند خدای شیوا، اتاق سوم الهه کریشنا، اتاق چهارم الهه ویشنو و در قسمت ضلع جنوبی نخستین اتاق مربوط به الهه ثروت می‌باشد.

در میانه ضلع جنوبی، معبدی شبیه به شومینه است که الهه مادر در آنجا قرار دارد. هنگامی که یک هندو برای عبادت به معبد می‌آید با به صدا درآوردن زنگوله و روشن کردن عود از الهه مادر رزق و روزی خود را خواستار است. اتاق دیگر مختص به الهه تعلیم و تربیت می‌باشد و در آخر، محراب اصلی معبد با چندین طاقچه که تندیس‌های مورد پرستش خود را بر روی این طاقچه‌ها قرار داده‌اند.

هندوها بعد از تعظیم به این تندیس‌ها از معبد خارج می‌شوند. معبد هندوها از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است. در ضلع شرقی معبد، تالاری کوچک قرار دارد که در دو طرف درب ورودی آن با نقاشی زیبایی طراحی شده است‌. در این تالار چندین صندوقچه چوبی با درب شیشه‌ای قرار دارد که آثار باقی مانده از هندوها در آن‌ گذاشته شده است.

آثاری همچون انواع زیورآلاتی از جنس نقره، مس و تندیس‌هایی زیبا در این تالار قرار می‌دادند. هندوها در آن زمان پس از خروج از بندرعباس، تندیس‌های معبد را با خود برده‌اند. در طرح عریض کردن خیابان توسط شهرداری متاسفانه قسمتی از محوطه بیرونی معبد گرفته شده و از این بنای تاریخی نگهداری قابل قبولی انجام نمی‌شود.

معبد هندوها

حمام گله‌داری

یکی از جاهای دیدنی بندرعباس که قدمتی طولانی دارد حمام گله‌داری است. این حمام در دوران قاجار بنا شده و برای استحمام مردم خلیج فارس بوده است. در آن زمان شخصی به نام شیخ احمد گله‌داری، این حمام را بنا کرده و وقف بهداشت عمومی شهر می‌کند. برای ساخت اسکلت حمام از مصالح دریایی استفاده شده تا در برابر رطوبت دوام بالایی داشته باشد.

آب خزینه حمام از طریق یک راه مال‌رو از برکه و چشمه‌های اطراف تامین می‌شده است. سقف حمام گنبدی شکل ساخته شده تا علاوه بر تامین نور و تهویه به صورت هوشمندانه گازهای سمی نیز به بیرون هدایت شود بدون اینکه گرما از حمام خارج شود. با توجه به نوع معماری حمام، می‌توان دریافت که بشر در هر زمانی بهترین تدابیر را برای خویش اندیشیده است.

محله باستانی سورو

قدیمی‌ترین محله باستانی بندرعباس محله سورو می‌باشد که از جاهای دیدنی بندرعباس به‌شمار می‌آید. محله‌ای باستانی و قدیمی که هنوز محل جمع‌آوری سکه‌های باستانی از دوران صفویه، قاجار و ساسانی می‌باشد. محققان معتقدند محله باستانی سورو، مرکز حکومت در هرمزگان بوده است. در واقع در این محله نسل به نسل کار ضرب سکه را انجام می‌دادند.

موزه‌های بندرعباس

موزه حیات وحش

ازدیگر جاهای دیدنی بندرعباس موزه حیات وحش آن است. موزه، بنایی دو طبقه با وسعت ۱۸۵ متر طراحی شده تا گونه‌های زیست محیطی استان هرمزگان را به نمایش بگذارد. گونه‌های مختلف مثل پستانداران، پرنده‌ها و ماهی‌ها از حیواناتی هستند که در معرض نمایش قرار گرفتند. به دلیل تعداد زیاد گونه‌های جانوری و گیاهی، آنها را به صورت منطقه‌ای تقسیم بندی کرده‌اند. برای نمونه محیط و حیوانات مناطق حفاظت شده مانند جزایر فارو، جنگل حرا، دشت طارم و… شبیه‌سازی شده است.

 موزه آب بندرعباس

از جاهای دیدنی بندرعباس موزه آب بندرعباس است که نکته جالبی دارد مشکل کم آبی امروزه کشور با چالش مردم قدیم شباهت‌هایی پیدا کرده است. مردمان زمان قدیم به ناچار با هزار سختی به حفر چاه و قنات می‌پرداختند و آب به دست آمده را همانند ثروتی ارزشمند در خمره و مشک نگهداری می‌کردند.

کوزه‌های سفالی و سنگی، ظروف فلزی، گاوچاه از وسایل کمیاب هستند که در این موزه در معرض دید قرار گرفته است.

برکه‌های باران

مجموعه برکه‌های باران از مجموع ۵ آب انبار است که در قدیم محلی برای جمع‌آوری آب‌های شیرین مصرفی شهر و کاروان‌هایی که عبور می‌کردند بوده است. این مجموعه در دسته‌ی جاهای دیدنی بندرعباس قرار دارد. بنای این آب انبارها، سنگی و دارای گنبدهای سنگی زیبایی می‌باشد. امروزه یکی از این آب انبارها به سالن آمفی‌تئاتر تغییر کاربری داده و مابقی به شکل قبلی خود نگهداری می‌شود. در سال ۱۳۵۴ این مجموعه به ثبت آثار ملی رسید اما متاسفانه امروزه از این اثر ملی به خوبی محافظت نمی‌شود.

غار خرسین

از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس، غار خرسین است که در اطراف شهر بندرعباس قرار دارد. کوهی نمکی و تماشایی که علاوه ‌بر پوشش گیاهی مابین سنگ‌های نمکی، قاری بزرگ نیز دارد. غار خرسین پوشش صیقلی و باشکوهی داشته و برای حرکت در غار باید جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که پوشش نمکی غار، سست و متزلزل است.

این غار در نزدیکی روستای خرسین و در فاصله کمی از شهر بندرعباس واقع شده که بازدید از غار را باید در برنامه سفر به بندرعباس قرارداد. البته قبل از حرکت با مسیر آشنایی پیدا کنید و وسایل مورد نیاز را همراه خود بردارید. 

غار خرسین

آب گرم گنو

آب گرم معدنی گنو به دلیل خواص درمانی که دارد برای بیماری‌های استخوانی، حرکتی و پوستی بسیار مفید است. گردشگران زیادی در آب گرم معدنی، تنی به آب زده تا جدای از خواص درمانی آب گرم، خستگی را از تن آنها بزداید. آب گرم گنو از جاهای دیدنی بندرعباس است که سالانه تعداد زیادی از افراد، ۳۴ کیلومتر از بندرعباس به سمت سیرجان را طی کرده تا به منطقه آب گرم گنو برسند و از آب گرم و سالن‌های اختصاصی آن استفاده کنند.

منطقه گنو با پوشش گیاهی ویژه مانند زیره، پونه و آویشن در نخلستان‌های ۵۰۰ ساله‌ی منطقه، آبشارها، آسیاب آبی، قله گنو، شهربازی، پیست دوچرخه سواری و درشکه سواری از مواردی است که با رفتن به منطقه گنو علاوه بر استفاده از آب گرم و آبتنی می‌توان ساعات سرگرم کننده و مفرحی را برای خود رقم زد. 

قلعه فین

از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس قلعه فین است که در شمال غربی شهر و در فاصله‌ی ۹۵ کیلومتری از بندرعباس قرار دارد. برای دسترسی به قلعه فین، می‌توان از طریق ماشین یا قطار به آنجا رفت. بازدید از قلعه فین به ما نشان می‌دهد که چگونه در گذشته بر روی بلندی، قلعه می‌ساختند تا در زمان حمله دشمن، به آنها اشراف داشته باشند.

قلعه فین از جاهای دیدنی بندرعباس است که ارزش تاریخی بالایی دارد. در سال ۱۳۸۶ بخش زیادی از قلعه فین بندرعباس تخریب شد اما هنوز آثاری از آن به جا مانده که می‌توان دریافت این قلعه به طور تقریبی به چه شکلی بوده است. برای گذراندن ساعاتی در تونل زمان، قلعه فین انتخاب شایسته‌ای است.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.