استخراج انفرادی بیت ‌کوین چیست؟

| به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز در ماه جاری میلادی و در ماه ژوئن، شاهد ماینرهای منفرد خوش‌شانسی بودیم که ۶.۲۵ پاداش بیت‌ کوین را از آن خود کردند. این دو ماینر خوش‌شانس بار دیگر استخراج انفرادی را به عنوان یک سرگرمی محبوب بر روی زبان‌ها انداخته‌اند. 

استخراج انفرادی چیست؟

استخراج انفرادی بیت ‌کوین فرآیندی است که طی آن یک ماینر به‌تنهایی فرآیند استخراج بیت‌ کوین را بدون حضور در هیچ استخر استخراج (mining pool) به‌عهده می‌گیرد. برخلاف استخراج استخری که در آن ماینرها گرد هم می‌آیند تا نرخ هش خود را در استخراج بیت‌کوین مشارکت دهند، استخراج انفرادی به هیچ شخص ثالثی وابسته نیست.

استخراج بیت‌کوین فرآیندی است که از طریق آن شبکه بیت‌ کوین تراکنش‌ها و نحوه ورود سکه‌های جدید را پردازش می‌کند. استخراج فرآیندی است که در آن با استفاده از سخت‌افزارهای تخصصی استخراج محاسبات عددی پیچیده‌ای صورت می‌گیرد. 

اولین ماینری که فرآیند پیچیده محاسباتی را حل کند، برنده جایزه بلاک بیت‌ کوین می‌شود که در حال حاضر معادل 6.25 بیت‌کوین است. پاداش بلاک به گونه‌ای طراحی شده است که تقریباً هر چهار سال یکبار، در فرآیندی به نام هالوینگ بیت‌ کوین، کاهش می‌یابد و هالوینگ بعدی در سال 2024 میلادی خواهد بود.

می‌توانید استخراج بیت‌ کوین را به‌عنوان یک استخراج‌کننده انفرادی شروع کنید یا به یک استخر استخراج بپیوندید. یک استخر ماینینگ به چندین ماینر اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی خود را جمع کنند و شانس برنده‌شدن در جوایز بلوک را افزایش می‌دهد. اگرچه بیشتر استخراج بیت ‌کوین از طریق استخرها انجام شده است، اما برخی از ماینرها به‌تنهایی به‌عنوان ماینرهای انفرادی اقداماتی انجام داده‌اند. 

استخراج انفرادی بیت ‌کوین چگونه است؟‌

برای این‌که استخراج انفرادی بیت‌ کوین کار کند، ماینرها باید ابتدا دستگاه‌های استخراج خود را به کیف پول بومی بیت‌کوین خود متصل کرده و سپس به کمک قدرت هش در شبکه بیت کوین شروع به استخراج کنند.

اگر استخراج‌کننده منفرد کل فرآیند استخراج را در شبکه بیت کوین انجام دهد و یک بلوک پیدا کند، پاداش کل بلاک را به دست خواهد آورد. حل یک بلوک جدید در استخراج انفرادی به میزان قدرت هش شما بستگی دارد. بنابراین، ماینرهای انفرادی باید به میزان قابل‌توجهی در راه‌اندازی تجهیزات استخراج خانگی خود سرمایه‌گذاری کنند تا قدرت محاسباتی کافی برای رقابت با استخرهای استخراج را داشته باشند.

در شروع استخراج بیت‌ کوین، ماینرهای انفرادی می‌توانستند سود خوبی تولید کنند، چرا‌که سختی هش خیلی زیاد نبود، و به ماینرهای اولیه این امکان را می‌داد تا با استفاده از لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی خود استخراج کنند. اما امروز اینطور نیست. با اخصصی‌تر شدن جامعه ماینینگ و تبدیل‌شدن آن به یک صنعت، افزایش دشواری هش، ماینرهای کوچک را به دلیل عدم سودآوری ثابت (با وجود افزایش شدید قیمت از روزهای اولیه بیت‌ کوین) عملاً از بازار خارج کرده است.

ماینرهای انفرادی باید حوصله زیادی به خرج دهند. آن‌ها ممکن است محاسبه پیچیده یک بلاک را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند و پاداش خود را دریافت کنید یا ممکن است این فرآیند چندین سال طول بکشد. 

با این حال، استخراج انفرادی بیت  کوین مزایای خود را دارد، برنده‌شدن کل پاداش بلوک برای خود بدون نیاز به تقسیم آن با سایر ماینرها.

آیا می‌توان از استخراج انفرادی درآمد کسب کرد؟‌

داستان‌هایی از ماینرهای انفرادی وجود دارد که به‌تنهایی به و با موفقیت بلوک‌های جدیدی را پیدا  و کل پاداش بلاک را از آن خود کردند. به عنوان مثال، در ژوئن 2023، یک ماینر انفرادی بیت‌ کوین توانست یک بلوک جدید به شبکه اضافه کند و پاداش 6.25 بیت کوین را به دست آورد که در آن زمان بیش از 250 هزار دلار ارزش داشت.همچنین، در هجدهم ماه جاری میلادی، ماینر انفرادی دیگری بلاک شماره 803,821 را حل و حدود ۱۶۲ هزار دلار به‌عنوان پاداش دریافت کرد. 

در‌حالی‌که چندین ماینر انفرادی خوش‌شانس وجود داشته است، ذکر این نکته مهم است که استخراج انفرادی آنقدر آسان نیست. سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز بسیار پرهزینه است و همچنین هزینه‌های عملیاتی و نگهداری. باید هزینه دستگاه‌های خنک‌کننده، خرابی دستگاه‌ها، هزینه‌ی برق و هزینه‌ی تعمیرات احتمالی را در نظر بگیرید.

استخراج انفرادی بیت‌ کوین به‌معنای واقعی یک قمار است. اگر صبر و سرمایه لازم را ندارید، به جای آن به یک استخر استخراج بپیوندید.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.