استیبل ‌کوین در ‌آمریکای لاتین؛ راهی برای غلبه بر تورم و کاهش هزینه مبادله

دلار آمریکا به طور متداولی بر بازار جهانی استیبل ‌کوین تسلط داشته است. در آمریکای لاتین، چنین دارایی‌های دیجیتالی با پشتوانه دلار، ابزاری در دسترس برای محافظت در برابر تورم ارائه می‌کنند. اما به طور فزاینده‌ای، استیبل‌ کوین‌های با پشتوانه ارزهای محلی نیز در سراسر این منطقه ظاهر شده‌اند و نوید تغییر شیوه جابه‌جایی پول مردم از مرزها را می‌دهند.

در سراسر جهان، رونق استیبل‌ کوین در سال‌های اخیر به تقویت سلطه دلار کمک کرده است. در اقتصادهای نوظهور، به دلیل نوسان‌های بیش‌ازحد ارز داخلی و دسترسی محدود به فرصت‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، شاهد افزایش تقاضا برای استیبل‌ کوین‌هایی با پشتوانه دلار بوده‌ایم. 

نقش استیبل ‌کوین در آمریکای لاتین

به عنوان مثال، تتر در آرژانتین به شدت گسترش یافته است، جایی که تورم اکنون بیش از 100٪ است. در واقع، وضعیت در آرژانتین به حدی وخیم است که خاویر مایلی، نامزد ریاست جمهوری، پیشنهاد جایگزینی پزو آرژانتین با دلار آمریکا را داده است.

همچنین در ونزوئلا، جایی که اقتصاد آن نیز در سال‌های اخیر تحت تاثیر تورم مزمن قرار گرفته است، مصرف‌کنندگان در سراسر کشور از استیبل‌ کوین‌ ها به عنوان جایگزینی برای ارز داخلی ضعیف استقبال کرده‌اند. طبق گزارش Chainalysis، در سال 2022، 34 درصد از کل حجم معاملات خرده‌فروشی کوچک در این کشور را معاملات استیبل کوین تشکیل داده است. 

به همان اندازه که مصرف‌کنندگان آمریکای لاتین ممکن است برای هجینگ در برابر تورم به استیبل ‌کوین‌های وابسته به دلار روی بیاورند، در اکثر کشورها، مردم همچنان از ارزهای داخلی برای تراکنش های روزمره خود استفاده می‌کنند.

همین امر در مورد مشاغل این قاره نیز صدق می کند. اگرچه USD اغلب به‌عنوان ارز تجاری بین‌المللی عمل می‌کند، ارزهای محلی همچنان به پیشبرد تجارت‌های درون‌مرزی ادامه می‌دهند.

ظهور استیبل ‌کوین بومی

در حالی که هیچ کمبودی در توکن‌های با پشتوانه دلار وجود ندارد، بازار برای استیبل کوین‌ بومی آمریکای لاتین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

یکی از شرکت‌هایی که تلاش می‌کند در این فضا نامی برای خود دست‌و‌پا کند، Num Finance، یک استارت‌آپ فین‌تک آرژانتینی است که در سال 2021 تأسیس شد. Num با تمرکز بر استقرار فناوری‌های پرداخت کریپتو در بازارهای نوظهور، چندین استیبل کوین با پشتوانه ارزهای آمریکای جنوبی توسعه داده است.

Num اولین استیبل‌ کوین خود را در آوریل امسال راه اندازی کرد. این ارز که با نام nARS شناخته می‌شود، پزو آرژانتین را نمایندگی می‌کند و با ترکیبی از ارزهای رمزنگاری شده و فیات پشتوانه می‌شود.

از آن زمان، این شرکت استیبل‌ کوین‌های مشابهی را منتشر کرده است که به ارز داخلی پرو (nPEN) و پزو کلمبیا (nCOP) متصل شده‌اند. nCOP ٱخرین استیبل‌ کوینی‌ست که این شرکت در هفته پیش روانه بازار کرد. 

البته، Num تنها شرکت فناوری نیست که علاقه‌مند به توسعه استیبل‌کوین برای ارزهای آمریکای لاتین است. FinTech Anclap مستقر در پاناما نیز به این فناوری توجه کرده است. در همین حال، توسعه دهندگان Celo به طور فعال در حال بررسی چشم انداز استقرار پزو دیجیتال کلمبیایی در شبکه Celo هستند.

توسعه‌دهندگان استبیل‌کوین‌ها بازار حواله آمریکای لاتین را هدف قرار داده‌اند

در میان ابتکارات مختلف استیبل‌ کوین آمریکای لاتین، پتانسیل این فناوری‌ها برای حواله‌های بین‌مرزی برجسته است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، جریان وجوه ارسالی به آمریکای لاتین و کارائیب در سال 2022 به 145 میلیارد دلار رسید. علاوه‌بر‌این، حجم حواله‌ها رشد پایدارتری نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی نشان داده است که عمدتاً به دلیل بازگرداندن دستمزد کارگران مهاجر به خانواده‌های‌شان بوده است.

WorldBankLatinAmerica
حواله‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، و جریان رسمی کمک‌های توسعه‌ای به آمریکای لاتین و کارائیب،‌ بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ میلادی (منبع: بانک‌ جهانی)

در آمریکای لاتین، هزینه مبادله و انتقال پول بین‌المللی با استفاده از ساختارهای پرداخت سنتی سرسختانه بالا باقی مانده است. بانک جهانی اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال 2023،  انتقال‌ها از ایالات متحده به آمریکای لاتین، به‌طور میانگین 5.8 درصد کارمزد تراکنش داشته است و در بسیاری از موارد، درصد کارمزد حتی بیشتر است.

بر این اساس، استیبل ‌کوین‌ها می‌توانند هزینه نقل‌و‌انتقالات به آمریکای لاتین را به طور چشمگیری کاهش دهند. و شرکت هایی مانند Num و Anclap به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد دارند بازار پرداخت‌های فرامرزی را هدف قرار دهند.

تفاوت عمده‌ای که شیوه جدید نقل‌وانتقالات نسبت به شیوه سنتی دارند،‌ مکانیسم‌های وام و سود به ازای سپرده است. با استفاده از این رویکرد، شرکت Num امیدوار است که انگیزه استفاده را ایجاد کند و گیرندگان را تشویق کند که وجوه را برای مدت طولانی‌تری به شکل استیبل کوین نگه دارند و به ازای آن سود دریافت کنند و امکان اعطای وام را برای این شرکت فراهم سازند. 

مدیر عامل این شرکت معتقد است: «در کلمبیا، یک فرصت ویژه برای «توکنیزه‌کردن» حواله‌ها و ارائه بازدهی وجود دارد. در حال حاضر، کلمبیا یکی از دریافت‌کنندگان اصلی حواله در آمریکای لاتین است و سالانه نزدیک به 6.5 میلیارد دلار به این کشور سرازیر می‌شود. Num Finance قصد دارد امکان جدیدی را برای مردم فراهم کند تا بتوانند nCOP را به عنوان حواله ارسال و دریافت کنند و از آن سود دریافت کنند.»

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.