تجربیات شرکتهای برتر در صنعت خودروی جهان
بیامدبلیو
فرآیند زنجیره تامین بیامدبلیو با مشتریان آغاز و به مشتریان نیز ختم میشود. با ثبت درخواست مشتری، سفارش در پایگاه داده مرکزی ثبت و از طریق برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) تمامی فعالیتهای مربوط به ردیابی هزینهها، زمان سفارش قطعات، زمان تحویل، مواد اولیه و غیره در یک پلتفرم یکپارچه قابل رویت و کنترل بوده و این منجر به یکپارچهسازی تامین کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و در نتیجه کاهش زمان تحویل محصول به مشتریان میشود
نام شرکت | گروه بیامدبلیو |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1916 میلادی،مونیخ آلمان |
صنایع | خودروسازی،موتورسیکلت،خدمات مالی |
منابع انسانی | 118 هزار نفر (تا سال 2021) |
پراکندگی جغرافیایی | بیش از 150 کشور |
ماخذ: وبسایت رسمی شرکت
ماتریس سوآت شرکت بیامدبلیو
نقاط قوت | نقاط ضعف |
برند جهانی،گستردگی بازار،همکاری در بازار چین،بالا بودن کیفیت محصولات و رضایت مشتریان،سرمایه گذاری کلان در حوزه تحقیق و توسعه،خودروهای هیبریدی و الکتریکی،لجستیک معکوس،تولید پایدارو… | هزینه های بالای تامین و نگهداری،هزینه های ناشی از سفارشی سازی و منابع انسانی و واردات قطعات،کمبود نیروی متخصص،پورتفوی ضعیف برند |
فرصت | تهدیدها |
رشد رقابت پذیری و تولید محصولات با قیمت های کم واسطه و مشارکت بین المللی،کاهش معافیت های بین المللی ،بهره گیری از فرصت های ناشی از نوسانات ارز،رکود اقتصادی و استفاده از نوسانات قیمت نفت | ناکفایتی در تسخیر بازارهای رقابتی مثل چین و برزیل،اتخاذ تصمیمات راهبردی از طریق قراردادهای بین المللی،کاهش سهم بازار خودرو در آمریکا |
ماخذ:یافته های پژوهش
تویوتا
دومین برند مطرح در زنجیره ارزش جهانی است. چشم انداز تویوتا تسهیل زندگی مردم در آینده به وسیله حمل و نقل ایمن و مطمن از طریق تعهد شرکت به بهبود مستمر، مدیریت کیفیت و مسئولیت پذیری اجتماعی با هدف تامین انتظارات مشتریان است.
نام شرکت | شرکت تویوتا موتورز |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1937 میلادی،آیچی ژاپن |
صنایع | خودروسازی |
منابع انسانی | 366هزار نفر (تا سال 2021) |
پراکندگی جغرافیایی | بیش از 170 کشور |
ماخذ: وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
سرمایه گذاری کلان در تحقیق و توسعه،ارزشمندترین برند جهان،سیستم تولید منحصر بع فرد TPS،مزیت رقابتی در خودروی برقی | عدم رقابت پذیری و تمرکز در تولید خودروهای خودگردان،سرمایه گذاری اندک در بازار چین،پورتفوی برند ضعیف |
فرصت | تهدیدها |
نوسانات قیمت نفت و احتمال افزایش قیمت سوخت در سال های آتی،افزایش تقاضا برای خودروهای خودگردان،کاهش زمان معرفی خودروی جدید به بازار | نوسانات قیمت ارز به ین ژاپن،اتخاذ تصمیمات راهبردی دولتی ،افزایش رقابت و ظهور برندهای جهانی ،بلایای طبیعی در کشور |
ماخذ:یافته های پژوهش
فولکس واگن
ارائه پورتفوی متنوعی از برندهای پیشرو جهت تامین نیازهای مشتریان، مسئولیت پذیری، مسائل اجتماعی و ایمنی، اعتمادسازی و تولید محصولات با کیفیت از فلسفه اصلی شرکت فولکس واگن است.
نام شرکت | گروه فولکس واگن |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1937 میلادی،ولفسبورگ آلمان |
صنایع | خودروسازی (خودرو کامیون اتوبوس دوچرخه)خدمات مالی،دریایی (موتور) |
منابع انسانی | 302هزار نفر (تا سال 2018) |
پراکندگی جغرافیایی | بیش از 117 کشور |
ماخذ: وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
پورتفوی وسیع برند، استراتژی جدید “تارگت2025″،تدویت استراتژی ها با انعطاف پذیری با نیازهای بازارهای رقابتی،سینرژی ودرک عمیق میان برندهای زیر مجموعه،سرمایه گذاری در چین | عدم مدیریت تبلیغات منفی بر علیه برند،بیشترین میزان فراخوانی در بازار آمریکا،سهم کم بازار آمریکا، |
فرصت | تهدیدها |
نوسانات قیمت نفت و افزایش قیمت سوخت،افزایش تقاضا برای خودروهای خودگردان،نوسانات ارزی تبدیل یورو به دلار،تمرکز بر بهبود سیاست های پایداری | وجود رقابت شدید در بازارهای جهانی ،افزایش هزینه های ناشی از پرداخت جرایم و خسارت،افزایش مقررات دولتی |
ماخذ:یافته های پژوهش
فورد
ماموریت فورد تحت عنوان یک تیم،یک برنامه،یک هدف در مفهوم تمرکز بر ساخت مستمر محصولات با کیفیت در سطح بین المللی و هم افزایی کار تیمی است
نام شرکت | شرکت فورد موتور |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1903 میلادی،میشیگان آمریکا |
صنایع | خودروسازی ،خدمات مالی |
منابع انسانی | 186هزار نفر (تا سال 2020) |
پراکندگی جغرافیایی | بیش از 62 کشور |
ماخذ:وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
ارزش برند،سرمایه گذاری در توسعه و تحقیق،افزایش آمار ثبت اختراعات و نوآوری در صنعت خودرو،مشارکت گسترده در تکنولوژی هوشمند،گستردگی سهم بازار،تنوع بالای محصولات،حضور موثر در زنجیره ارزش | عدم فعالیت در بازارهای نوظهور،نقض در تامین کامل رضایت مشتریان،هزینه های بالای تولید در مقایسه با رقبا |
فرصت | تهدیدها |
افزایش تقاضا بر خودرو های هیبریدی و الکترونیکی،بازار جهانی | افزایش اتخاذ موانع و مقررات دولتی ،عدم اطمینان اقتصاد جهانی ،رقابت پذیری شدید در صنعت خودرو ،نوسانات قیمت نفت |
ماخذ:یافته های پژوهش
هیوندای
چشم انداز این شرکت تحت عنوان”شریک زندگی در بحث خودرو ها و فراتر از آن” تعریف شده است که مفهوم آن را می توان در افزایش ارتباطات با مشتریان و افزایش ارزش برند یافت.
نام شرکت | هیوندای موتور شرکت |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1967 میلادی،سئول،کره جنوبی |
صنایع | خودروسازی |
منابع انسانی (هیوندای و کیا) | 71520 نفر (تا سال 2020) |
پراکندگی جغرافیایی | جهانی |
ماخذ:وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
کیفیت محصولات،سیستم بازاریابی و فروش،خدمات پس از فروش جهانی | نوسانات قیمت مواد اولیه،ریسک نرخ ارز |
فرصت | تهدیدها |
رهبری بازار | پورتفوی بازارهای هدف،رقابت خودرو سازی جهانی |
ماخذ:یافته های پژوهش
جنرال موتورز
نام شرکت | جنرال موتورز |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1908 میلادی،میشیگان آمریکا |
صنایع | خودروسازی |
منابع انسانی (هیوندای و کیا) | 164هزار نفر (تا سال 2019) |
پراکندگی جغرافیایی | جهانی |
ماخذ:وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
ارزش برند جهانی ،پورتفوی وسیع برندها،پراکندگی بازار هدف،بهره گیری از تکنولوژی ماهواره ای،تجربیات موفق در همکاری سرمایه گذاری خارجی | وابستگی شدی به بازار داخلی آمریکا،عدم تمرکز بر تولید خودرو های دوستدار محیط زیست،ساختار عمودی و بلند |
فرصت | تهدیدها |
افزایش سهم بازار در چین،تمرکز بر واحد تحقیق و توسعه، | نوسانات قیمت سوخت،عدم اطمینان در قیمت مواد اولیه ،رقابت پذیری شدید در صنعت خودرو ،نوسانات قیمت نفت |
ماخذ:یافته های پژوهش
گروه پژو
نام شرکت | گرو پژو |
سال تاسیس و دفتر مرکزی | 1976 میلادی،پاریس فرانسه |
صنایع | خودروسازی ،قطعه سازی،خدمات مالی،لجستیک |
منابع انسانی (هیوندای و کیا) | 208 هزار نفر (تا سال 2019) |
پراکندگی جغرافیایی | جهانی |
ماخذ:وب سایت رسمی شرکت
نقاط قوت | نقاط ضعف |
ارزش برند و شهرت جهانی،اولین تولید کننده در فرانسه،قابلیت همکاری با بی ام دبلیو و جنرال موتور ز و میستوبیشی،معرفی خودرو های الکتریکی و هیبریدی،نوآوری محصول،سودآوری فعالیت های مالی گروه،عملکرد عالی در مسابقات رالی | عدم توفیق در بکارگیری فاسفه به مقیاس و کاهش سودآوری،عدم یکپارچگی افقی از طریق ادغام و یا خرید تامین کنندگان ،وابستگی شدید به دو بازار روپای شرقی و غربی و آمریکای جنوبی ،ناتوانی در اعمال نوآوری منحصر بفرد،محدوذیت در انعطاف پذیری |
فرصت | تهدیدها |
امکان سرمایه گذاری مشترک با تویوتا ،نفوذ و تاسیس تسهیلات تولید در بازارهای نوظهور برزیل | رشد رقبای تجاری و افزایش شدت رقابت در بازارهای نوظهور،افزایش هزینه های تامین مالی |
اهمیت تحلیل صنعت موتور سیکلت در ایران
براساس آمار انجمن موتورسیکلت ایران ، از 46 شرکت موتورسیکلت ساز بیش از یک میلیون و 694 هزار دستگاه انواع موتورسیکلت در کشور تولید شده است که سهم موتورسیکلت اسکوتر بالای 54 درصد می باشد. براساس گزارشات آمارهای رسمی وزارت صمت (خردادماه 1403) موتورسازان داخلی در سال گذشته تا 28 درصد افزایش میزان تولید داشتهاند و این رقم به 597 هزار دستگاه رسیده است و برای تحقق این مقدار حدود 600 میلیون دلار ارزبری سالیانه صورت میپذیرد که سرانه هر دستگاه حدود 1000 دلار است. با توجه با دادههای تجمیعی فوق (به علت عدم صورتهای مالی دادهها به صورت میدانی جمع آوری شده است) و با فرض تولید حدود 600 هزار دستگاه در هر سال و در نظر گرفتن قیمت میانگین 1.500میلیون ریال برای هر موتورسیکلت (بازه قیمتی از 690 میلیون ریال تا 3.600میلیون ریال) سالیانه گردش این صنعت 90 همت است که سهم گروه صنعتی نیرو موتورز و یکتا سیکلت کویر به ترتیب 28و 14 همت است.
سهم تولید | تولید ۱۴۰۲ | شرکت | ردیف |
۲۵ % | ۱۵۰۰۸۰ | گروه صنعتی نیروموتور | ۱ |
۱۳% | ۸۰۱۲۳ | یکتاز سیکلت کویر | ۲ |
۹% | ۵۳۳۸۹ | کبیرموتور | ۳ |
۶% | ۳۵۸۱۲ | نیکران موتور | ۴ |
۴% | ۲۳۴۳۷ | جهان همتا سیکلت بناب | ۵ |
۴% | ۲۱۹۴۸ | هانی موتور البرز | ۶ |
۵% | ۳۱۳۱۶ | بهرو سیکلت | ۷ |
۴% | ۲۲۰۴۰ | شاهین موتور | ۸ |
۳% | ۱۵۵۵۱ | همتا خودروآذربایجان | ۹ |
۲% | ۱۳۵۲۵ | زمردکویر | ۱۰ |
۲% | ۱۲۸۷۸ | متین خودرو | ۱۱ |
۳% | ۱۵۱۵۴ | توسن محرکه شرق | ۱۲ |
۲% | ۱۳۰۹۹ | نیرومحرکه | ۱۳ |
۲% | ۱۱۱۶۸ | ایران دو چرخ | ۱۴ |
۱۶ % | ۹۷۲۴۸ | سایر | ۱۵ |
596768 | تجمیع |
میزان تولید | سال | میزان تولید | سال | میزان تولید | سال | |
153074 | 1396 | 629827 | 1388 | 404317 | 1380 | |
164528 | 1397 | 837541 | 1389 | 709081 | 1381 | |
116536 | 1398 | 813206 | 1390 | 1005081 | 1382 | |
211466 | 1399 | 418733 | 1391 | 1086000 | 1383 | |
279099 | 1400 | 316144 | 1392 | 856006 | 1384 | |
472772 | 1401 | 538682 | 1393 | 787655 | 1385 | |
596768 | 1402 | 452871 | 1394 | 895479 | 1386 | |
1403 | 736337 | 1395 | 603827 | 1387 | ||
جدول (6) شرکت های موتورسیکلت ایران و میزان تولید (1380-1402)
تحلیل SWOT صنعت خودرو و زنجیره تأمین از منظر موسسات مالی
صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن یک بخش مهم و استراتژیک در اقتصاد کشور محسوب میشود. بانک، به عنوان یک نهاد مالی بزرگ، نقش مهمی در تأمین مالی، ارائه خدمات بانکی و حمایت از این صنعت دارد. تحلیل SWOT به بانک کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را در ارتباط با این صنعت شناسایی کرده و فرصتها و تهدیدهای پیش روی خود را ارزیابی کند.
نقاط قوت (Strengths):
تخصص و تجربه: بانک دارای تخصص و تجربه در ارائه خدمات مالی به صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن است. این شامل ارائه تسهیلات، اعتبارات اسنادی، ضمانتنامهها و سایر خدمات بانکی میشود.
شبکه گسترده: بانک دارای شبکه گستردهای از شعب و دفاتر در سراسر کشور است که امکان ارائه خدمات به مشتریان در صنعت خودرو را در نقاط مختلف فراهم میکند.
اعتبار و شهرت: بانک از اعتبار و شهرت بالایی در بازار مالی برخوردار است که اعتماد مشتریان در صنعت خودرو را جلب میکند.
منابع مالی: بانک دارای منابع مالی کافی برای تأمین نیازهای مالی صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن است.
روابط قوی: بانک دارای روابط قوی با سایر نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با صنعت خودرو است.
نقاط ضعف (Weaknesses):
ریسک اعتباری: صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن، به دلیل نوسانات بازار، تغییرات فناوری و شرایط اقتصادی دارای ریسک اعتباری بالایی است. این میتواند منجر به افزایش مطالبات غیرجاری و زیان برای بانک شود.
تمرکز بر تسهیلات: بانک بیشتر بر ارائه تسهیلات به صنعت خودرو تمرکز دارد و کمتر به ارائه خدمات مشاورهای و مالی نوآورانه توجه میکند.
فرآیندهای طولانی: فرآیندهای ارائه خدمات بانکی به صنعت خودرو، ممکن است طولانی و پیچیده باشد که باعث نارضایتی مشتریان شود.
کمبود نیروی متخصص: بانک ممکن است با کمبود نیروی متخصص در زمینه صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن مواجه باشد.
وابستگی به شرایط اقتصادی: عملکرد بانک در ارتباط با صنعت خودرو، به شدت وابسته به شرایط اقتصادی کشور است.
فرصتها (Opportunities):
رشد صنعت خودروهای الکتریکی: رشد صنعت خودروهای الکتریکی، فرصتهای جدیدی برای بانک در زمینه ارائه خدمات مالی به تولیدکنندگان، تأمینکنندگان و مصرفکنندگان این خودروها ایجاد میکند.
توسعه زنجیره تأمین داخلی: حمایت از توسعه زنجیره تأمین داخلی صنعت خودرو، میتواند منجر به افزایش فعالیتهای اقتصادی و ایجاد فرصتهای جدید برای بانک شود.
تأمین مالی پروژههای زیرساختی: ارائه خدمات مالی به پروژههای زیرساختی مرتبط با صنعت خودرو، مانند ساخت جادهها، پلها و ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی، میتواند سودآوری بالایی برای بانک داشته باشد.
ارائه خدمات مالی نوآورانه: ارائه خدمات مالی نوآورانه مانند بیمه خودرو، لیزینگ و کارتهای اعتباری اختصاصی برای صنعت خودرو، میتواند به افزایش درآمد بانک کمک کند.
توسعه بازارهای صادراتی: حمایت از توسعه بازارهای صادراتی صنعت خودرو، میتواند منجر به افزایش درآمدهای ارزی و رشد اقتصادی کشور شود.
تهدیدها (Threats):
تحریمهای اقتصادی: تحریمهای اقتصادی میتوانند منجر به کاهش تولید و صادرات خودرو، افزایش هزینهها و کاهش سودآوری صنعت خودرو شوند. این میتواند تأثیر منفی بر عملکرد بانک داشته باشد.
رقابت شدید: رقابت شدید بین بانکها در ارائه خدمات مالی به صنعت خودرو، میتواند منجر به کاهش حاشیه سود و افزایش هزینههای بازاریابی و فروش شود.
تغییرات فناوری: تغییرات سریع فناوری در صنعت خودرو، میتواند منجر به منسوخ شدن برخی از محصولات و خدمات بانکی شود.
رکود اقتصادی: رکود اقتصادی میتواند منجر به کاهش تقاضا برای خودرو و کاهش توان پرداخت بدهی مشتریان در صنعت خودرو شود.
سیاستهای دولتی: سیاستهای دولتی نامناسب، مانند افزایش تعرفههای واردات قطعات خودرو، میتواند تأثیر منفی بر صنعت خودرو و زنجیره تأمین آن داشته باشد.
شکل(8) شمای کلی ماتریس سوآت
استراتژی SO: چگونه میتوان با بهرهگیری از نقاط قوت حداکثر بهرهبرداری را از فرصتها انجام داد. جهت نیل به این هدف معمولا سازمانها از استراتژیهای wo یا wt استفاده میکنند تا بدانجا برسند که بتوانند از استراتژیهای so بهره بگیرند.
استراتژی ST: چگونه با استفاده از نقاط قوت میتوان اثر تهدیدات را حذف کرد یا کاهش داد.
استراتژی WO: چگونه باید با بهرهگیری از فرصتها نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کرد یا از شدت نقاط ضعف کاست.
استراتژی WT: چگونه باید با کاهش دادن نقاط ضعف، تاثیر تهدیدات را کاهش داد یا تاثیرشان را حذف نمود.
نقاط قوت |
پراکندگی جغرافیایی امکانات تولید و خدمات پس از فروش |
تجربه تولید خودروهای ملی نظیر سمند، دنا، تیبا و غیره |
مزیت نسبی در صنایع پشتیبان (فولاد، شیشه، پلاستیک، پتروشیمی، انرژی، برق و غیره) |
وجود خوشه های قطعه سازی |
اشتغالزایی بالا |
سهم بالا از ارزش افزوه و ارزش ستانده صنعتی |
سابقه نسبتا طولانی در زمینه مونتاژو تولید خودرو |
پیوندهای پسین و پیشین قوی با صنایع فولاد، پتروشیمی، شیشه و پخش خدمات حمل و نقل و توزیع |
سهم کوچک از مصرف آب و برق |
داخلی سازی برخی قطعات استراتژیک نظیر موتور ملی |
نقاط ضعف |
عدم شکلگیری نظام رتبهبندی (Tiering) تامینکنندگان |
تعدد بنگاههای کوچک و متوسط قطعه سازی و ناتوانی آنها در بکارگیری تحقیق و توسعه و به روزرسانی ماشین آلات و تجهیزات |
ضعف مدیریت مالی شرکتها به دلیل گسترش زیرمجموعههای اقماری و منابع مالی ضعیف |
عدم سرمایهگذاری اثربخش در بخش لجستیک و فناوری اطلاعات |
وابستگی وارداتی بالا و اثرپذیری از شوکهای ارزی |
ضعف در برندسازی و نبود برند قدرتمند در سطح ملی و بینالمللی (خودرو و قطعهسازی) |
نقایص رقابت در ساختار صنعت و سلطه انحصارات |
سرمایهگذاری جزئی و ناکارآمد در بخش تحقیق و توسعه |
تنوع مقاصد صادراتی و هدررفت سرمایهگذاری انجامشده |
عدم قابلیت و توانمندی سیستمهای مدیریتی درون سازمانی به دلیل کمبود سواد و تجربه مدیریتی |
عدم موازنه نسبی اهداف عملکردی مدیریت عملیات و کسب شرایط احراز صلاحیت محصولات |
وجود فضای بلااستفاده یا کم بهرهور تولید وسیع کارخانههای خودرو و قطعهسازی |
حاکمیت نگاه کوتاهمدت ناشی از مدیریتهای غیرتخصصی |
انتصاب مدیریان خودروسازی از سوی دولت، علیرغم عرضه سهام آنها در بورس |
سرعت پایین در تنوع بخشی محصول بر پایه پلتفرم مشترک |
عدم شکلگیری شرکت های تخصصی طراحی و توسعه محصول |
شکلگیری محدود مراکز تست خودرو اولیه |
پایین بودن کیفیت محصولات تولید و آسیب آن بر برند ملی |
عدم تطابق محصولات تولیدی با نیاز و خواست مشتریان |
فرصتها |
پنجره جمعیتی جوان ایران و منطقه |
بازار 400 میلیونی کشورهای همسایه |
نفت خیز بودن کشورهای منطقه و افزایش تمایل به مصرف خودروهای دیزلی و فسیلی |
نسبت خودرو به جمعیت (250/1000 نفر) |
سیاستگذاریهای دولت در توسعه خودروهای برقی و هیبریدی در راستای کاهش آلایندگی زیست محیطی |
طرح نوسازی خودروهای فرسوده و ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقا نظام مالی کشور |
توافقات انجام شده درخصوص صادرات کارخانه مشترک ایران و آذربایجان به گرجستان و روسیه |
تهدیدها |
نیرو های خارجی سیاسی – اقتصادی و تاثیر مستقیم بر تکنولوژی تولید |
خروج خودروسازان مطرح از بازار ایران به دلیل تحریم و جایگزینی آنها با خودروهای چینی |
اشکالات ناظر بر حقوق مالکیت معنوی |
عدم جذب سرمایهگذاری های خارجی به دلیل کمبازده یا دیر بازده بودن آنها به همراه ریسک بالای سرمایهگذاری در کشور |
الزمات قانون کار در برابر کارفرمایان |
روندهای جدید حمل و نقل و کاهش نیاز به خودروهای تولیدی کنونی |
سرمایهگذاران حدی تاثیرگذار در بورس و احتمال ورشکستگی |
فشار جایگزینها (خودروهای هوشمند، خودران، اینترنت اشیا، پرینتر سه بعدی و غیره ) |
نظام تعرفه گذاری |
بالاتر بودن نرخ های سود بانکی از متوسط جهانی |
نظام مجوزدهی |
عدم ثبات سیاستهای تجاری (واردات) در حوزه خودرو و قطعهسازی |
تغییر مداوم سیاستهای قیمتگذاری خودروهای انحصاری |
خروج آمریکا از برجام و ورود صنعت خودرو به سیاستهای تحریم آمریکا |
عدم توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع بالادست خودرو نظیر فولاد، پتروشیمی، شیشه و غیره |
تغییر نیازهای مشتریان و لزوم عرضه محصولات متناسب با آنها |
تعدد نهادهای رگولاتور و بروکراسی اداری فراوان |
با توجه به موارد فوق و رسم ماتریس تهدیدها، فرصتها، نقاط قوت و ضعف، ارتباط بین عوامل مختلف شناسایی شده و استراتژیهای موردنظر استخراج گردیده است.
ماتریس سوآت(SWOT) |
نقاط قوت-S
S1پراکندگی جغرافیایی امکانات تولید و خدمات S2 تجربه تولید خودروی ملی S3 مزیت نسبی در صنایع پشتیبان S4وجود خوشه های قطعه سازی S5اشتغال زایی S6 سهم بالای ارزش افزوده و ستانده S7 سابقه طولانی در زمینه مونتاژ پیوندهای پسین و پیشین با صنایع فولادو پتروسیمی و غیره و خدمات حمل و نقل S8سهم کم از مصرف آب و برق S9داخلی سازی برخی قطعات استراتؤیک |
نقاط ضعف-W
W1 عدم شکل گیری نظام رتبه بندی تامین کنندگان W2 تعدد بنگاههای کوچک و متوسط قطعه سازی و ناتوانی در تحقیق و توسعه W3 ضعف مدیریت مالی W4 عدم سرمایه گذاری در لجستیک و فناوری اطلاعات W5 وابستگی وارداتی بالا W6 ضعف در برند سازی W7 نقایص رقابت در ساختار صنعت W8 سرمایه گذاری ناکارآمد در تحقیق و توسعه W9 تنوع مقاصد سرمایه گذاری W10 عدم قابلیت و توانمندی سیستم های مدیریتی W11 عدم موازنه نسبی اهداف عملکردی مدیریت عملیات W12 وجود فضای بلااستفاده وسیع W13 حاکمیت نگاه کوتاه مدت W14دخالت دولت در انتصابات مدیران W15 سرعت پایین تنوع بخشی محصولات W16 عدم تشکیل شرکت تخصصی طراحی W17 شکل گیری محدود مراکز تست خودرو W18 پایین بودن کیفیت محصولات با برند ملی W19 عدم تطابق محصولات با نیاز مشتریان |
فرصتها –O
O1 پنجره جمعیتی جوان O2 بازار کشورهای همسایه O3 افزایش تمایل به مصرف خودرو های فصیلی O4نسبت خودرو به جمعیت O5 سیاست دولت جهت کاهش آلایندگی O6 نوسازی خودرو های فرسوده O7 صادرات به گرجستان و روسیه |
تهدیدها-T
T1 نیروهای خارجی سیاسی –اقتصادی T2 خروج خودروسازان جهانی و جایگزینی آنها با خودرو های چینی T3 اشکالات ناظر بر حقوق مالکیت معنوی T4 عدم جذب سرمایه گذاری خارجی T5 الزامات قانون کار T6 روندهای جدید حمل و نقل T7 سرمایه گذارادن حدی در بورس و احتمال ورشکستگی T8 فشار جایگزین ها T9 نظام تعرفه گذاری T10نظام مجوزدهی T11 عدم ثبات سیاست های تجاری T12تغییر مدام سیاست های قیمت گذاری T13 خروج آمریکا از برجام T14 عدم توسعه و تشکیل زنجیره ارزش در صنایع بالادست خودرو T15 تغییر مستمر نیازهای مشتریان T16 تعددنهادهای رگولاتوری |
|
استراتژی- SO
باید با توسعه خوشه های قطعه سازی و بهره گیری از امکانات تولید بومی و مدیریت فرآیندهای تولید انبوه با تنوع پایین ،خودروهای ارزان قیمت متناسب با نیاز بازار تولید شوند.
|
استراتژی- WO
با اصلا ساختار مدیریتی ،استفاده از انرژی ارزان،بهرهگیری از ظرفیت تولید کنونی ،کنترل قیمت به تولید خودروهای با پلتفرم مشترک پرداخته و میزان صادرات محصولات بخش قطعه سازی را افزایش داد. |
|
استراتژی- ST
در ساختار و تعدد نهادهای رگولاتور بازنگری صورت گرفته ئ با استفاده از ظرفیت تولید قطعات خودروهای ملی به همرهجذب سرمایه گذاران چینی ، خودروهای منطبق با نیاز بازار طراحی و تولید شود |
استراتژی- WT
با حفظ شرایط موجود و جلوگیری از تعلیق قطعه سازان،بهبودهای مستمری در حوزه اصلاح ساختار مدیریتی و بهبود روابط سیاسی با تاکید بر جلوگیری از همکاری مجدد با شرکای اروپایی صورت گیرد و افراد متخصصی در حوزه های تحقیق و توسعه جذب شود |
نتیجهگیری و پیشنهادات
خلاصهسازی یافتههای اصلی
تجزیهوتحلیل SWOT صنعت خودرو نشان میدهد که این صنعت با چالشها و فرصتهای قابلتوجهی مواجه است. نقاط قوت شامل تقاضای بالا برای خودرو های فسیلی (فقط در ایران و کشورهای عراق،افغانستان،سوریه،پاکستان و بعضی از کشورهای آفریقایی)نوآوریهای سبز و همانطور که از درخت واره زنجیره قابل مشاهده است تنوع در بازار این صنعت به بانکها فرصت میدهد تا با ارائه خدمات مالی مناسب به نیازهای این صنعت پاسخ دهند و پاسخ به این تقاضا با ابزارهایی از جمله وام خودرویی ویژه ، لیزینگ ، تضمین مالی برای تامین کنندگان و قطعه سازان ، قابل پیاده سازی است. در عین حال، ضعفهایی مانند وابستگی به زنجیره تأمین پیچیده و تو در تو و تهدیدهایی از قبیل رقابت شدید شرکتهای رهبر بازار ، تغییرات در قوانین و مقررات که نیازمند برنامهریزی و استراتژیهای دقیق است. بررسیهای انجامشده نشان میدهند که اگر بانکها به درستی به این فرصتها پاسخ دهند، میتوانند رشد و توسعه قابلتوجهی را در حوزه خدمات مالی به صنعت خودرو تجربه کنند.
پیشنهادات برای بانکها برای ورود به صنعت خودرو
- ورود به زنجیره تامین صنعت خودرو
- توسعه محصولات مالی پایدار:
- سرمایهگذاری در زنجیره تأمین:
- ایجاد پلتفرم تسویه مالی زنجیرهای:
- ارائه محصول به صنعت 100 همتی موتور سیکلت ایران
نمای گانت چارت
برای برنامهریزی و زمانبندی ورود به این صنعت، بانکها میتوانند با استفاده از گانت چارت، مراحل مختلفی از جمله شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری، طراحی محصولات مالی، و بازاریابی به مشتریان را مشخص کنند. بهعنوان مثال، برای برنامهریزی مرحلهای، بانکها میتوانند ۶ ماه را به شناسایی فرصتهای بازار اختصاص دهند، ۳ ماه را به توسعه محصولات جدید، و ۴ ماه دیگر را به اجرای استراتژی بازاریابی و فروش محصولات اختصاص دهند. این ساختار زمانی به بانکها کمک میکند تا بهطور مؤثری روند ورود به صنعت را مدیریت کنند.
نتیجهگیری نهایی
نتیجهگیری از این تحلیل نشان میدهد که با مد نظر قرار دادن فرصتها و نقاط قوت موجود در صنعت خودرو، بانکها میتوانند با استفاده از استراتژیهای مناسب و خدمات متناسب، به رشد و پیشرفت قابلتوجهی دست یابند. بانکهای مطرح جهانی مانند “جیپیمورگان” و “سیتیگروپ” و همچنین برخی از بانکهای ایران مثل “بانک پارسیان” و “بانک صادرات” بهخوبی وارد بخش اعتبار اسنادی و ضمانت نامه ها این صنعت شده و با ارائه خدمات متنوع موفق بودهاند. این نشاندهنده این است که اگر بانک به درستی از این فرصتها بهرهبرداری کنند، میزان موفقیت آنها در این حوزه میتواند بهطور قابلتوجهی افزایش یابد.