آیا رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و سبک هم به گواهینامه نیاز دارد؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، سرهنگ احمد کرمی اسد درباره اینکه گفته می‌شود، امکان رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌های باحجم کمتر از ۵۰ سی‌سی وجود دارد، گفت:‌ این موضوع صحیح نیست و  بعضا مشاهده می‌شود عده‌ای بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی با موتور سیکلت با حجم کمتر از ۵۰ سی‌سی یا موتورسیکلت‌های برقی می‌کنند که این موضوع بر خلاف قوانین و مقررات است.

وی تبلیغات بعضی از فروشندگان موتورسیکلت‌های برقی یا سبک با حجم کمتر از ۵۰ سی‌سی مبنی بر عدم نیاز به گواهینامه را اشتباه خواند و گفت: عده‌ای از فروشندگان هنگام فروش به خریداران اعلام می‌کنند که اینگونه وسایل نقلیه نیازی به پلاک و گواهینامه ندارند که این نوع اظهارات برخلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. شهروندان باید بدانند که براساس قانون هر نوع وسیله نقلیه‌ موتوری که در معابر تردد می‌کند نیاز به پلاک داشته و راننده مربوطه نیز باید گواهینامه مناسب با آن را دارا باشد.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا در ادامه  تصریح کرد: طبق ماده ۲ آئین نامه راهنمایی و رانندگی و ماده۱ آیین نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال۱۳۹۰ هیات وزیران، داشتن پلاک برای تمامی وسایل نقلیه موتوری و همچنین دارا بودن گواهینامه رانندگی برای رانندگی با این وسایل نقلیه الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند افزود: راکبین انواع موتورسیکلت‌ها باید دارای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت باشند و در این میان هیچ تفاوتی میان موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری، برقی و…به لحاظ ضرورت داشتن گواهینامه رانندگی برای راننده آن وجود ندارد.

کرمی‌اسد گفت:‌ طبق قوانین و مقررات یادشده مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور از تردد وسایل نقلیه فاقد پلاک یا با راننده فاقد گواهینامه جلوگیری می‌کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۷۲۳ قاون مجازات اسلامی (تعزیرات) رانندگی بدون داشتن گواهینامه با هرنوع وسیله نقلیه خودرویی و موتوری جرم محسوب می‌شود و همکاران بنده درصورت مشاهده ضمن متوقف کردن وسیله نقلیه مجرم را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.

انتهای پیام

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.