جدیدترین گزارش‌ها از کاهش نفوذ اینترنت ثابت / کیفیت پایین و شکایت زیاد

به گزارش پایگاه خبری اقتصادجوان نیوز ، از زمانی که اینترنت به یکی از نیازهای مردم تبدل شده، ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت هم جزئی از مطالبات مردم شده است. علاوه بر این موضوع، برای رسیدن به اقتصاد دیجیتالی که بتواند سهم قابل قبولی در تولید ناخالص ملی داشته باشد، میزان نفوذ اینترنت ثابت و همراه در جامعه جزو مهمترین مولفه‌‎هاست.

اخیرا سازمان تنظیم مقررات ارتباطی و رادیویی به عنوان رگولاتور در بحث اینترنت گزارش سه ماهه نخست سال 1402 را منتشر کرده که در آن به میزان نفوذ اینترنت ثابت و سیار در شهرهای مختلف پرداخته است.

اینترنت ثابت مشتری جدید ندارد

طبق آمارهای این گزارش، در بهار 1402 میزان رشد مشترکین تلفن همراه نسبت به بهار 1401، رشدی حدود 4.5 درصدی داشته و از تعداد بیش از 141 میلیون به بیش از  147 میلیون رسیده است. این در حالی است که تعداد مشترکین تلفن ثابت تقریبا درجا زده و حتی به میزان 0.33 درصد افت کرده‌ است.

این گزارش نشان می‌دهد که اینترنت پهن باند سیار، ضریب نفوذ 7 درصدی دارد اما در مقابل اینترنت پهن باند ثابت با کاهش 1درصدی همراه بوده است.

به گفته کارشناسان یکی از عواملی که باعث عدم استقبال از اینترنت ثابت می‌شود، سرعت و کیفیت پایین آن است.

بر اساس آخرین گزارشی که سایت اسپید تست از میزان سرعت اینترنت ایران منتشر کرده است، اینترنت ثابت با افت یک پله‌ای در جایگاه 153 دنیا قرار دارد و اینترنت همراه نیز با سه پله سقوط در جایگاه 75 قرار گرفته است.

این گزارش نشان می‌دهد در ماه سپتامبر 2023، اینترنت ثابت ایران، سرعت 11مگابیت بر ثانیه برای دانلود و سرعت 2.7 مگابیت بر ثانیه برای آپلود اطلاعات داشته است.

دلیل عدم استقبال از اینترنت ثابت

این ارقام در حالی منتشر شده که اخیرا وزیر ارتباطات درباره موضوع سرعت اینترنت ایران گفته: 10 سالی است که زیرساخت‌های ارتباطی در ایران تغییر نکرده‌اند. اینترنت ثابت ایران بر اساس گزارش‌هایی که در چند روز اخیر منتشر شده، حدود 11.9 مگابیت بر ثانیه است در حالی که میانگین اینترنت ثابت در دنیا حدود 80 مگابیت بر ثانیه است و بالاترین کشور به‌طور میانگین سرعتش 240 مگابیت بر ثانیه است.

وی ادامه داد: ما پروژه فیبر نوری را مدت‌هاست شروع کرده‌ایم و استان به استان در حال انعقاد تفاهم نامه هستیم تا بتوانیم سرعت را تا هزار مگابیت بر ثانیه افزایش دهیم. در حال حاضر شهر کازرون در استان فارس تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته و در بررسی میدانی که از بعضی منازل و ادارات انجام دادیم، سرعتی معادل بر 950 مگابیت بر ثانیه داشته‌اند. این عدد 80 برابر سرعت فعلی است. این‌کارها باید در گذشته انجام می‌شد ولی در حال حاضر ما زیرساخت‌های اساسی را ایجاد می‌کنیم.

12 هزار شکایت از اینترنت ثابت در سه ماه

وزیر ارتباطات در حالی این ادعا را مطرح کرده است که در تایید بی‌کیفیت بودن اینترنت ثابت در ایران همین بس که در قسمتی از گزارش سازمان تنظیم مقررات ارتباطی و رادیویی به شکایت‌های مردمی از اینترنت سیار و اینترنت همراه اشاره شده است. در فصل بهار 1402 تعداد 12هزار و 580 شکایت از اینترنت ثابت ثبت شده ولی در مقابل فقط 2 هزار و 175 شکایت سهم اینترنت همراه بوده است یعنی حدود یک‌دهم.

اما شاید کیفیت اینترنت حتی از نوع همراه نیز در سال‌های آینده به این شکل نماند و با افت کیفیت مواجه شوند. اخیرا بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در مراسم ۱۷ سالگی این اپراتور به طور ضمنی گفته است که اگر تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند، احتمال کاهش کیفیت اینترنت در سال آینده وجود دارد. بیژن عباسی‌آرند، در این مراسم گفته است: اگر تعرفه‌های اینترنتی اصلاح نشوند، سال آینده کاربران هزینه اینترنت را می‌دهند، اما سرویس که می‌گیرند قابل قبول نخواهد بود.

او علت این موضوع را افزایش شدید نرخ دلار در سال‌های اخیر و ثابت ماندن تعرفه‌های اینترنت همراه دانسته و حتی توسعه فیبر نوری را منوط به تفاوت فاحش میان تعرفه اینترنت همراه و ثابت کرده است.

البته شواهد نشان می‌دهد، وزارت ارتباطات به طور ضمنی موافق افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه است اما ظاهرا تلاش می‌کند که دیگر جوانب کار را بسنجد و راه‌حلی براحی آن پیدا کند؛ راهی که هم اپراتورها را راضی نگه دارد و هم کاربران را. در عین حال، افزایش کیفیت اینترنت را نیز تضمین کند. راهی که چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

خبرهای اخیر

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.