بازار خودروهای الکتریکی چین، بزرگترین بازار جهان، در سال ۲۰۲۵ شاهد رقابتی بیسابقه است. شرکتهای بزرگی مانند BYD، Geely و Tesla با کاهش شدید قیمتها، از جمله عرضه مدلهایی مانند Seagull از BYD با قیمتی حدود ۵۵,۸۰۰ یوان (۲۰٪ کمتر از قیمت رسمی)، در تلاش برای حفظ سهم بازار و پیشتازی در فناوری هستند. این استراتژی، اگرچه فروش را افزایش داده، اما حاشیه سود را به شدت کاهش داده است؛ برای مثال، سود BYD در سهماهه دوم ۲۰۲۵ حدود ۳۰٪ افت کرد. این وضعیت، خودروسازان را در دو راهی سختی قرار داده: ادامه تخفیفها برای حفظ مقیاس و نوآوری، یا توقف آنها برای جلوگیری از زیان مالی.
پایگاه خبری اقتصاد جوان به نقل از فایننشال تایمز گزارش می دهد : مقامات چینی از اوت ۲۰۲۵ با انتقاد از این “رقابت بیحاصل” (involution)، شرکتها را به خودتنظیمی دعوت کردهاند. آنها معتقدند تخفیفهای افراطی نهتنها به زنجیره تأمین آسیب میزند، بلکه با ایجاد بیشظرفیت تولید، رشد اقتصادی را تهدید میکند. با این حال، توقف این جنگ قیمتی آسان نیست. خودروسازان میترسند که کاهش تخفیفها منجر به از دست دادن بازار به رقبای داخلی یا خارجی شود. این در حالی است که صادرات EV چین (۲۰٪ تولید) با موانع تجاری، بهویژه از سوی اروپا، مواجه شده و فشار را بر تولیدکنندگان افزایش داده است.
تحلیلگران معتقدند جنگ قیمتی فعلی، اگرچه به نوآوری و تولید انبوه کمک کرده، اما پایدار نیست. بدون مداخله قویتر دولت یا توافق بین خودروسازان، این رقابت ممکن است به تضعیف صنعت منجر شود. راهکارهایی مانند تمرکز بر بازارهای صادراتی جدید یا تنوع در فناوریهای پیشرفته (مانند باتریهای نسل بعدی) میتواند به کاهش فشار کمک کند، اما نیاز به هماهنگی بیشتری دارد.
صنعت EV چین در آستانه یک نقطه عطف قرار دارد. تصمیم خودروسازان و سیاستهای دولت در ماههای آینده تعیین خواهد کرد که آیا این جنگ قیمتی به سلطه جهانی چین در این صنعت منجر میشود یا به چالشی برای پایداری اقتصادی تبدیل خواهد شد.
منبع : فایننشال تایمز