حمل و نقل ریلی در خدمت توسعه تجارت الکترونیک ایران

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، در حاشیه سومین روز از دهمین دور از نمایشگاه حمل و نقل ریلی، صنایع و تجهیزات در کشور که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده، شرکت «پیشتاز راه‌ و شهر» از سرویسی رونمایی کرد که به تجارت الکترونیک کشور کمک می‌کند.

رونمایی سرویس «قطار بار» توسط مجید فغانی مدیرعامل شرکت پیشتاز راه و شهر، مهرداد ملک‌محمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل استارتاپ تاپین، هادی تایانلو دیگر هم‌بنیان‌گذار تاپین و با راهبری آرش سروری انجام شد.

مجید فغانی در شروع سخنان خود گفت: حدود 85 سال است که راه‌‌آهن سراسری ایران آغاز به‌کار کرده و از همان ابتدا در کل شبکه‌ ریلی سراسر ایران در کنار ایستگاه‌های مسافربری فضایی پیش‌بینی شد برای حمل‌نقل خرده بار از طریق شبکه ریلی کشور. اما این سرویس به‌ دلایل نامعلوم برای مدت‌ها از چرخه حمل‌ونقل خرده بار کنار گذاشته شده بود ولی طی 20 سال گذشته، شرکت‌هایی برای احیای این خدمت تلاش کردند.

وی ادامه داد: تا پیش از سه سال گذشته بیشتر ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور در خدمت مسافربری یا حمل بارهای سنگین بوده و کمتر برای خرده بار استفاده شده است. اما با راه‌اندازی سرویس «قطار بار» توسط شرکت پیشتاز راه و شهر، حمل و نقلی ریلی در اختیار خرده بار هم قرار می‌گیرد.

چرا حمل و نقل ریلی به توسعه تجارت الکترونیک کمک می‌کند

با توسعه کسب‌وکارهای آنلاین در کشور و اضافه شدن هر روزه فروشگاه‌های آنلاین بحث لجستیک یکی از مهمترین عوامل برای رونق این کسب‌وکارهاست زیرا رسیدن سالم و به‌هنگام محصولات به دست مشتری، دلیلی برای اعتماد به خرید آنلاین می‌شود، مسئله‌ای که برای توسعه توسعه تجارت الکترونیک بسیار ضروری است.

یکی از عواملی که در بحث لجستیک باعث می‌شود محصولات صدمه کمتری پیدا کنند این است که بارها کمتر تخلیه و بارگیری شوند. در استفاده از وانت‌بار یا کامیون این تخلیه و بارگیری چندبار انجام می‌شود ولی در حمل‌ونقل ریلی این موضوع بسیار کمتر است.

بر اساس گزارش پادرو حدود 600هزار فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام فعال هستند که هر روزه با بحث لجستیک سر و کار دارند.

اهمیت حمل و نقل ریلی در کشورهای پیشرو در تجارت الکترونیک

امروزه در اکثر کشورهای پیشرو در توسعه تجارت الکترونیک دنیا، موضوع توسعه حمل بار به‌وسیله راه‌آهن یکی از مهمترین عوامل توسعه زیرساختی است زیرا حمل و نقل به‌وسیله قطار مزایایی بسیار زیادی نسبت بر هر حمل و نقل دیگری دارد.

از موارد برتری حمل و نقل بار توسط قطار می‌توان به جابه‌جایی حجم زیاد بار اشاره کرد. طبق گفته کارشناسان هر واگن قطار حدود سه یا چهار برابر کامیون می‌تواند بار جا‌به‌جا کند. براساس همین مزیت هزینه حمل بار توسط قطار بسیار کمتر از حمل با کامیون است.

از سوی دیگر میزان آلایندگی قطار در مقایسه با حمل بار توسط کامیون بسیار کمتر است و می‌توان گفت قطار در خدمت حفاظت از محیط زیست است. از عوامل دیگری که می‌توان به مزیت استفاده از حمل و نقل ریلی برای توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد، سرعت آن است.

یکی از دلایلی که کشورهای پیشرو در توسعه تجارت الکترونیک، بر حمل و نقل ریلی پافشاری می‌کنند، کمبود کامیون برای جابه‌جایی در سراسر کشور یا ارسال به دیگر کشورهاست.

به گفته کارشناسان حمل بار توسط کامیون باید بیشتر برای حمل و نقل مویرگی در شهرها قرار بگیرد زیرا ایستگاه‌های راه‌آهن محدود هستند و کامیون‌ها باید مرحله بعد از قطار را به‌عهده بگیرند.

استفاده از سرویس قطار بار

سرویس قطار بار با کمک شرکت‌های دانش‌بنیانی مانند تاپین که توسعه پلتفرمی قطار بار را انجام داده  به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است.

شرکت پیشتاز راه و شهر از سه سال پیش با انعقاد قراردادی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سعی بر توسعه و بهسازی زیر ساخت حمل و نقل ریلی برای خرده بار کرد.

همچنین این سرویس برای همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی، API  و وب‌سرویس را در اختیار آنها قرار می‌دهد که بتوانند به‌طور مستقیم از آن استفاده کنند. بازیگران اصلی در این بازار می‌توانند سکوهای فعال حوزه لجستیک، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و مشتریان عادی باشند.

مشکلات بر سر راه حمل و نقل ریلی

فغانی در پاسخ به سوال که اختلالات اینترنت چگونه کسب‌وکار و سفارش‌های مشتریان را در زمان قطعی اینترنت مدیریت می‌کنند پاسخ داد: سامانه ثبت و صدور بارنامه‌ای که ما از آن استفاده می‌کنیم از دو طریق اینترنت و اینترانت می‌توان به آن متصل شد. اگر به هر دلیلی اینترنت در کشور قطع شود خللی در سامانه ایجاد نمی‌شود و ایستگاه‌های ما بدون وقفه کار خود را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت پیشتاز راه و شهر در پاسخ به اینکه چه چالش‌های برای توسعه حمل و نقل خرده بار توسط صنعت ریلی وجود دارد توضیح داد: این صنعت بسیار گران است و هر شرکتی به راحتی نمی‌تواند وارد آن شود زیرا برای خرید هر واگن خرده بار که کمترین امکانات را هم دارند، 6 تا 9 میلیارد قیمت دارد.

باز هم پای دوباره تحریم در میان است

فغانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا این جمل و نقل بار برای کشورهای خارجی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: از حدود 8 سال قبل به دلیل تحریم‌ها، ما قطارهای مسافربری به سمت دمشق سوریه، ترکیه و ارمنستان را از دست دادیم و ما به همراه این حمل مسافر، واگن‌های حمل خرده بار را هم داشتیم که در حال حاضر نداریم. اگر قطارهای مسافربری فعالیت‌شان را سر بگیرند این سرویس برای کشورهای مقصد هم در دسترس است.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.