• امروز : پنجشنبه, ۴ دی , ۱۴۰۴
کل 8430 امروز 12

اخبار ویژه

خاطره ۱۶۳ ساعت قطعی کامل اینترنت ایران مادران صاحب پژو ۲۰۷ می شوند+جزئیات آیا رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی و سبک هم به گواهینامه نیاز دارد؟ برای آرتین، برای معصومیتش: پدر .. مادر .. برادر .. پر کشیدند دیدار اعضای عالی انجمن صنعت ورزش  کشور با نماینده آیت ﷲ العظمی سیستانی آمادگی پلیس ایران برای پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری از تاجیکستان سالانه بیش از یک میلیون نفر از خدمات پزشکی هسته‌ای در کشور بهره‌مند می‌شوند اکبرپور: استقلال برتری خود را نشان داد / با یک گل نمی‌توان درباره نازون قضاوت کرد اروپایی‌ها چقدر پول نقد همراه دارند؟ اختلاف معنادار شمال و جنوب اروپا هوش مصنوعی عامل اصلی اخراج‌ها نیست؛ فقط ۵۵ هزار شغل مستقیماً حذف شد خودروهای برقی؛ شاخص نوین قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها بزرگ‌ترین پالایشگر هند واردات نفت روسیه را دوباره آغاز کرد پایان فقر شدید در جهان با ۳۱۸ میلیارد دلار؛ هزینه‌ای کمتر از ۰.۳ درصد اقتصاد جهانی

0

خودروهای برقی؛ شاخص نوین قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها

  • کد خبر : 34292
  • ۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۵
خودروهای برقی؛ شاخص نوین قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها
یک کارشناس حوزه صنعت با تأکید بر نقش راهبردی خودروهای برقی در اقتصاد جهانی، معتقد است این صنعت دیگر صرفاً یک فناوری نوین نیست، بلکه به ابزاری برای سنجش قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها تبدیل شده و همکاری ایران و چین در این حوزه می‌تواند جایگاه راهبردی دو کشور را در معادلات بین‌المللی تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان، رضا موسایی، کارشناس صنعتی، با اشاره به تحولات صنعت خودروهای برقی اظهار کرد: در شرایط کنونی، تحولات صنعتی و زیست‌محیطی صرفاً موضوعی فنی نیست و خودروهای برقی نمونه‌ای روشن از هم‌پوشانی فناوری و ژئوپلیتیک به شمار می‌روند؛ به‌گونه‌ای که در این صنعت، دولت‌ها علاوه بر شرکت‌ها، توانمندی‌های راهبردی و میزان نفوذ بین‌المللی خود را نیز محک می‌زنند.

هم‌افزایی راهبردی ایران و چین در صنعت خودروهای برقی

وی افزود: همکاری ایران و چین در حوزه خودروهای برقی در حال گسترش است و ترکیب منابع معدنی و ظرفیت‌های تولیدی ایران با فناوری پیشرفته چین می‌تواند به ایجاد یک هم‌افزایی راهبردی منجر شود؛ هم‌افزایی‌ای که علاوه بر تقویت امنیت زنجیره تأمین و توسعه زیرساخت‌ها، جایگاه جهانی دو کشور را ارتقا می‌دهد. این همکاری همچنین برای ایران از منظر زیست‌محیطی و کاهش آلودگی هوا اهمیت ویژه‌ای دارد.

تحریم‌ها و تغییر مسیر صنعت خودروی ایران

این کارشناس صنعتی با اشاره به فشارهای خارجی سال‌های اخیر تصریح کرد: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های حداکثری، صنعت خودرو ایران را که سال‌ها بر همکاری با شرکت‌های اروپایی متکی بود، با چالش جدی مواجه کرد. این اتفاق موجب گسست زنجیره تأمین، کاهش تولید و ایجاد بلاتکلیفی در بازار شد، اما هم‌زمان فرصتی برای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های چینی در بازار ایران فراهم کرد.

موسایی ادامه داد: همکاری با شرکت‌های چینی ابتدا در قالب واردات و مونتاژ ساده شکل گرفت، اما به‌تدریج به سمت سرمایه‌گذاری مشترک و بومی‌سازی حرکت کرد و در عمل، مسیر صنعت خودروی ایران ناخواسته اما اجتناب‌ناپذیر از غرب به شرق تغییر یافت.

نگاه به شرق و آینده صنعت خودروهای برقی

وی خاطرنشان کرد: چین امروز بزرگ‌ترین خودروساز جهان در حوزه خودروهای برقی است و تداوم همکاری ایران و چین در این صنعت، بیش از آنکه یک انتخاب صرف باشد، نتیجه فشارهای مشترک بر دو کشور است. ایران با سیاست «نگاه به شرق» توانست حرکت صنعتی خود را حفظ کند و چین نیز با راهبرد «گردش دوگانه» وابستگی خود به غرب را کاهش داده است.

این کارشناس حوزه صنعت در پایان تأکید کرد: همکاری ایران و چین در صنعت خودروهای برقی نمونه‌ای از همگرایی مبتنی بر منافع مشترک و اعتماد راهبردی است؛ مشارکتی که نه‌تنها فرصت‌های اقتصادی و صنعتی ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند به تقویت ساختار قدرت اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود.

/ایسنا

لینک کوتاه : https://eghtesadejavannews.ir/?p=34292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.