دو در جای تیم ملی فوتبال

به گزارش مینا افشاری خبرنگار اقتصاد جوان، تیم ملی فوتبال ایران، با حاشیه هایی که پیش از برگزاری بازی های جام جهانی ایجاد کرد، این تصور را از خود در اذهان عمومی بر جای گذاشت که بناست این دوره رکورد جدیدی به ثبت برساند و یک پله در جام جهانی 2022 قطر صعود کند.

جدای از شکست فاجعه آمیز تیم ملی ایران برابر انگلیس، پیش بینی شکست در این بازی دور از ذهن نبود، اما اینکه بازیکنان با حادثه ای که در ابتدای بازی برای گلر تیم اتفاق افتاد غافلگیر شدند نشان داد که سرمربی هیچ آنالیزی از شرایط پیش رو ندارد.

فاجعه بدتر غافلگیری دروازه بان جایگزین بیروانوند بود، گلری که گویا برای تماشای بازی آمده و واکنشی خاص در برابر حملات تیم حریف نشان نمی داد که این مساله نیز بر نبود آمادگی کامل تیم صحه می گذارد.

امیدواری تو خالی برای برد مقابل تیم آمریکا بدون داشتن شناخت کافی از بازیکنان حریف، مشت خالی دیگری بود که تیم ملی ایران نشان داد، گویا بازیکنان بنا بود که با توانی از غیب به رقابت با تیم آمریکا برود و با دعا و استغاثه نتیجه را به نفع خود تغییر دهد، غافل از آنکه فوتبال بر مدار مدیریت استراتژیک لحظه ها و تحلیل شرایط از پیش بررسی شده، می چرخد.

نکته دیگری که به نظر می رسد در تحلیل بازی های ایران در جام جهانی از قلم افتاده، روشی بود که تیم عربستان در پیش گرفت و با بردهایی که به ثبت رساند، یکی از شگفتی سازان این دوره از جام جهانی شد، تیمی متحد، منسجم، جوان، آماده حضور در رقابت ها با تحلیل های از پیش تعیین شده، سرمربی با جای پای محکم و ثبات چندین ساله مربیان، سبب شکل گیری چنین تیمی شده بود، راهی که بد نیست ایران نیز برای بهبود نتایج هزینه کرد بیت المال طی کند.

اکنون در جهان تکنولوژیک، برخورداری از تحلیل چندین ساله یا حتی چندین ماهه از تیم های حریف، بازیکنان، واکنش ها در برابر دفاع و حملات ودیگر نکاتی که در فوتبال باید مد نظر قرار داد، به یک مساله اساسی تبدیل شده است، موضوعی که با بازی های ثبت شده تیم ملی ایران، نبود چنین اطلاعاتی خود را به خوبی نمایان می ساخت.

شاید بیان این نکته خالی از لطف نباشد که تیم ملی ایران و مدیریت فوتبال کشور، به جای پرداختن بر متن مسابقه، بازی و کسب نتیجه، اغلب بر حاشیه و شایعات و مسائل بی ارزش و پیش پا افتاده بهای بیشتری می دهند، تغییر سرمربی، مشخص نبودن لیست بازیکنان از قبل، بررسی نکردن سلامتی جسمی و روحی بازیکنان، آغاز مانورهای روانی در فضای مجازی برای آشفته سازی ذهن بازیکنان و مسائلی از این دست، بارها و بارها در خبرهای مربوط به حوزه فوتبال تکرار می شود و گویا بنا نیست که هیچ درس عبرتی از بی نتیجه بودن این مسائل گرفته شود.

به هر ترتیت تیم ملی ایران از مسابقات جام جهانی 2022 قطر با دست خالی بازگشت، شاید مدیران، تحلیلگران و مربیان و حتی بازیکنان تیم ملی و هر تیم فوتبال دیگری، با دقت و بی حاشیه پردازی باید به تحلیل شرایط این بازی ها از ماه ها قبل از آغاز رقابت ها بپردازند و نکات ضعف خود را در مدیریت این وضعیت بپذیرند تا شاید عملکرد بهتری در بازی های آینده شاهد باشیم.

پیام بگذارید

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.