سایه ‌روشن مالیات‌ستانی از رمز ارزها / مصوبه مالیاتی مجلس قابل اجراست؟

به گزارش  اقتصاد جوان نیوز ، در تازه‌ترین خبر منتشر شده از مصوبات مالیاتی مجلس، فهرست دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه اعلام شده است. در این فهرست علاوه بر بازارهایی نظیر مسکن، ارز، خودرو و طلا، انواع رمز ارزها و رمز دارایی‌ها نیز مشاهده می‌شوند.

گفتنی است کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده عین یا واگذارکننده حق در خصوص انتقال دارایی‌های اعلامی، در تمامی مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند.

همچنین آیین‌نامه اجرایی در خصوص نحوه صدور صورت‌حساب الکترونیکی دارایی‌های ذکر شده در بند(۵) این ماده، در مدت 6 ماه بعد از تصویب، با همکاری بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی با ماده ۱۳ این طرح با ۱۵۳رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

با افزایش علاقه و استفاده روزافزون مردم و شرکت‌ها از رمز ارزها و انجام معامله از طریق آن‌ها چه به هدف کسب درآمد و سود و یا اهداف دیگر مبادله‌ای، ارزهای دیجیتال هم مشمول مالیات می‌شوند. قوانین مالیاتی مقرر برای ارزهای دیجیتال متناسب با شرایط آن کشور می‌تواند متفاوت باشد.

روش انتقال ارزهای دیجیتال

گفتنی است افراد برای ارسال و یا دریافت رمزارزها نیازی به افتتاح حساب بانکی ندارند. فناوری دفتر کل توزیع شده به همراه فناوری بلاکچین، به تمام افراد اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های انجام شده درون شبکه و خارج از شبکه را از نقاط مختلف دنیا مشاهده کنند. افراد با ساخت کیف پول‌های متناسب، می‌توانند پس از خرید ارزهای دیجیتال مختلف از صرافی‌های معتبر اقدام به ارسال به کیف‌پول‌های شخصی خود کنند.

کیف پول‌های شخصی نیز در طرف مقابل می‌توانند رمز ارزهای موجود را با استفاده از شبکه‌های گوناگون به آدرس‌های مختلف ارسال و یا دریافت کنند.

ردیابی دارایی‌های دیجیتال توسط دولت

با وجود شبکه غیرمتمرکز رمز ارزها و تراکنش‌های رمزنگاری شده، کشورها می‌توانند از روش‌های مختلفی دارایی‌های دیجیتال افراد را ردیابی کنند. در این روش‌ها عموما خود افراد، دارایی دیجیتالی و یا رمز ارز مشخصی را از صرافی متمرکزی که در آن احراز هویت انجام داده‌اند، تهیه می‌کنند.

همچنین استفاده از کیف پول‌هایی که هویت افراد را در ابتدای بازگشایی حساب احراز می‌کنند نیز می‌تواند راهی برای ردیابی دارایی‌ها و تراکنش‌های دقیق افراد باشد.

باید توجه داشت که اکثر کیف‌پول‌های موجود و رایج بین کاربران و فعالان ارزهای دیجیتال، شامل احراز هویت نمی‌شوند؛ اما در صورتی که کشوری برای استفاده از رمز ارز ملی خود و یا انجام مبادله قانونی به کمک رمز ارزها را از طریق کیف‌پول خاصی محدود کند. در آن صورت، کیف‌پول مذکور می‌تواند شامل مراحل احراز هویتی در ابتدا بازگشایی حساب باشد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.