با تکمیل بخش عمده تملک اراضی و تعیین ضربالاجل پنجماهه وزارت راه و شهرسازی، پروژه راهآهن رشت – آستارا پس از ۲۵ سال انتظار وارد مرحله اجرا شده و بهعنوان حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال – جنوب در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادجوان، با نهاییشدن روند تملک اراضی، پروژه راهآهن رشت – آستارا بهعنوان حلقه مفقوده کریدور بینالمللی شمال – جنوب وارد فاز اجرایی شده و در آستانه آغاز عملیات ساخت با حضور پیمانکاران روسی قرار گرفته است. این طرح که بیش از دو دهه در انتظار اجرا بود، نقش تعیینکنندهای در اتصال مستقیم شبکه ریلی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و سپس به اروپا خواهد داشت.
بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، تنها پنج ماه تا تکمیل تملک بخشهای باقیمانده و تحویل نیمی از مسیر به پیمانکار روسی باقی مانده است؛ اقدامی که میتواند روند عملیاتیشدن این مسیر ریلی ۱۶۲ کیلومتری را سرعت دهد. این راهآهن یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی ایران در حوزه ترانزیت بینالمللی به شمار میرود و با افزایش ظرفیت عبور کالا، جایگاه ایران را در کریدورهای منطقهای ارتقا میدهد.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک شده و طبق برنامهریزیها، تملک کامل و تحویل نهایی مسیر تا پایان سال انجام میشود. او با اشاره به تأمین مالی پروژه از محل وام ۱.۶ میلیارد یورویی روسیه گفت که براساس توافقات انجامشده، اجرای کامل طرح در بازه سهساله پیشبینی شده و با بهرهبرداری آن، ارتباط ریلی ایران با روسیه و آذربایجان بهصورت مستقیم برقرار خواهد شد.
اتصال ایران به شبکه ریلی قفقاز و روسیه؛ رشت – آستارا به مرحله سرنوشتساز رسید
در همین ارتباط، محمدمهدی کریمیقهی کارشناس ترانزیت ریلی با اشاره به وعده پنجماهه وزیر برای آغاز عملیات اجرایی گفت: مسیر رشت – آستارا شامل ۹ ایستگاه در صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا است و با تکمیل آن ظرفیت جابهجایی سالانه بار تا ۱۵ میلیون تن افزایش مییابد.
وی افزود: راهاندازی این مسیر میتواند زمان حمل کالا از هند به فنلاند را از ۴۵ روز به حدود ۲۱ روز کاهش دهد؛ موضوعی که به معنای صرفهجویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حملونقل است. از دید فعالان اقتصادی، این پروژه حلقهای کلیدی در شبکه تجارت بینالمللی ایران به شمار میرود و توان ایجاد مسیر جدیدی برای انتقال کالا بین جنوب و شمال اوراسیا را دارد.
کریمیقهی همچنین به تأکید وزیر راه و شهرسازی درباره تدوین «برنامه اقدام مشترک سهجانبه» میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: هدف این برنامه، افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقهای و تثبیت پایداری جریان بار در این مسیر تا سطح ۱۵ میلیون تن در سال است.
وی ادامه داد: استاندار گیلان نیز با اشاره به پیشرفت قابل توجه پروژه اعلام کرده است که تکمیل راهآهن رشت – آستارا علاوه بر تحقق اتصال ایران به شبکه ریلی قفقاز و روسیه، موجب رونق گردشگری، تجارت و توسعه صادرات غیرنفتی در شمال کشور خواهد شد.
این کارشناس ترانزیت ریلی در پایان اظهار کرد: اکنون انتظار میرود وزارت راه و شهرسازی برنامه زمانبندی دقیق اجرای پروژه را اعلام کند تا این حلقه مهم کریدور شمال – جنوب پس از ۲۵ سال به مرحله بهرهبرداری نزدیک شود و زمینه تقویت نقش ایران در شبکه ترانزیت جهانی فراهم گردد.
/مهر
































