فروش NFT در بازار به پایین‌ترین میزان خود در یک سال گذشته رسید

به گزارش اقتصاد جوان نیوز با وجود شور و اشتیاق سرمایه‌گذاران درباره دارایی‌های دیجیتال NFT و حضور بسیاری از افراد مشهور در این بازار، بنظر می‌رسد که تعداد سرمایه‌گذاران و میزان معاملات توکن‌های غیرقابل تعویض در سال جاری، به پایین‌ترین میزان خود رسیده است.

کاهش آمار معاملات NFT

پارامتر‌هایی مانند فروش، حجم معاملات و  تعداد خریداران و فروشندگان دارایی‌های دیجیتال NFT به پایین‌ترین میزان خود در یک سال اخیر رسیده است.

همچنین، تعداد کیف‌پول‌هایی که دارای NFT هستند در تمام پلتفرم‌ها به ۱۰ هزار عدد کاهش پیدا کرده است. این کاهش شدید، نگرانی‌‌هایی را برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار توکن‌های غیرقابل تعویض ایجاد کرده است.

بر اساس اطلاعات شرکت تحقیقات بازار Dune، تعداد معاملات فروش NFT در بازار‌های مشهور در ۲۱ آپریل ۲۰۲۳ به ۹۸۸۷ عدد رسیده است که کمترین میزان در سال جاری میلادی است. همچنین، تعداد کاربران یکتا نیز به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. در پلتفرم‌های NFT، حدود ۴۲۶۵ کاربر یکتا به ثبت رسیده است که پایین‌ترین میزان از جولای ۲۰۲۱ بوده است.

یکی دیگر از شاخص‌های مهم، حجم معاملات NFT‌ها است. در ۲۱ آپریل این شاخص به ۵۸۲۳ اتر کاهش پیدا کرده است. در همین روز، میانگین حجم فروش نیز به ۱۸.۷ اتر کاهش پیدا کرده است.

میزان فروش در بازارهای NFT
میزان فروش در بازارهای NFT (منبع: Dune)

دلیل کاهش معاملات چیست؟

بسیاری از فعالان این بازار، افزایش گس فی (Gas Fee) اتریوم، آغاز فصل میم‌کوین‌ها مانند په‌په و فصل مالیات را دلیل این کاهش فروش می‌دانند. با افزایش هیجانات پیرامون میم‌کوین‌ها، حجم معاملات توسط افراد و ربات‌های MEV افزایش می‌یابد که باعث افزایش گس فی شده است. افزایش گس فی می‌تواند باعث کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران و کلکسیونر‌های بازار NFT شود.

بر اساس گزارش رسانه Beincrypto، تنها یکی از ربات‌های MEV در طی یک‌ شبانه‌روز، حدود یک میلیون دلار گس فی پرداخت کرده است. فعالیت‌های این ربات‌ها باعث افزایش ۱۴۰ درصدی گس فی اتریوم شده است.

تغییرات میانگین هزینه معاملات در یک ماه اخیر NFT
تغییرات میانگین هزینه معاملات در یک ماه اخیر (منبع: Etherscan)

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.