محدودیتها و ظرفیت های حقوقی جذب تسهیلات بین المللی در ایران

کتاب “محدودیت ها و ظرفیت های حقوقی جذب تسهیلات بین المللی در ایران” نوشته مسعود سلیمانی منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان در این کتاب می خوانیم:

در حالی که کشورهایی مانند سوییس، استرالیا، هلند و نروژ در راس کشورهای جاذب سرمایه‌گذاری خارجی قراردارند، طبق گزارش سال 2021 میلادی نشریه وال استریت ژورنال، کشورهای سیرالئون، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و نیجر در قعر جدول کشورهای سرمایه‌پذیر هستند. بر اساس گزارشات کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) برخی کشورهای سرمایه‌پذیر ، به ‌دلایلی از جمله موانع حقوقی که پذیرش سرمایه‌گذار و به تَبَع آن، جذب سرمایه‌های خارجی را با تعذّر مواجه می‌سازد، کمتر از تسهیلات بین­المللی بهره‌مند می‌شوند.  تسهیلات بین المللی که از حیثِ مفهوم و قلمرو متحوّل شده اند، بی تردید واجد عناصر حقوقی بین‌المللی هستند و طبیعتا نمی‌توانند صرفاً درچارچوب نظام حقوقی ملّی کشورها به نظم کشیده شوند. سرمایه گذاری، چه درچارچوب مرزهای ملّی کشورهای متبوع سرمایه ‌گذاران صورت پذیرد و چه به فراسوی آن مرزها توسعه یابد، فرآیندی است که از طریق آن، سرمایه نه تنها در فرآیند رشد و توسعه جامعه سهمی به خود اختصاص داده و مولّد اشتغال، ناقل دانش فنی و عامل پیشرفت تلقی می‌گردد، بلکه با به جریان افتادن سرمایه ها، منافع متعددی را عاید سرمایه‌گذار می‌نماید.

در چارچوب هر نظام حقوقی ملّی، قانونگذاران با وضع قوانین ومقررات لازم و ایجاد ساختارها و نهادهای ضروری، پول و دارایی غیرنقدی شهروندان را به سمت تسهیلات در بخش‌های مورد نیاز آن کشورهدایت می‌کنند. اما در بعضی کشورها، عدم نیاز به سرمایه ذی ربط در کشورموطن و یا نابرابری منافع حاصل از تسهیلات در کشورمتبوع سرمایه‌ گذار و کشورهای دیگر، سرمایه داران را به صدور سرمایه به خارج از آن کشورها و اعطای تسهیلات در حوزه بین المللی  مجاب می‌سازد. در این میان سیاست‌ها و تدابیر تشویقی کشورهای سرمایه‌پذیر در جذب تسهیلات خارجی بسیار مؤثر قلمداد می‌شود.

درایران، به لحاظ جذب تسهیلات بین‌المللی، ظرفیت‌ها، جذابیت ها و پتانسیل‌های وسیع و متعدد و متنوعی هست و به نظر می رسد می توان وضع موجود در سرمایه پذیری را به وضع بهتر و حتی ایده آل در این زمینه ارتقا داد که یکی از راهکارهای آن را می توان بررسی و بازنگری قوانین و مقررات حقوقی دانست تا با بهبود و روزآمد سازی  آنها سرمایه پذیری تسهیل و تسریع شود؛ در این وصف، با افزایش حمایت‌های قانونی و رفع موانع پذیرش تسهیلات خارجی، ریسکِ سرمایه گذاران، کاهش و متعاقب آن منافع اقتصادی آنها افزایش می یابد. در کتاب “محدودیت ها و ظرفیت های حقوقی جذب تسهیلات بین المللی در ایران” ، ضمن بررسی مفهومی تأمین مالی و تسهیلات خارجی، به اهمِ راهکارهای حقوقی برای بهبود جذب و پذیرش سرمایه‌گذاران بین المللی و تسهیلات خارجی نیز پرداخته شده است.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.