مصاحبه وزیر صمت بارادیوتهران

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ؛ وزیر صمت درمصاحبه با رادیوتهران درباره نخستین رویداد صنعت دانش‌بنیان كه روز پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ به همت وزارت صنعت معدن تجارت در سالن قلم همایش‌های كتابخانه ملی برگزار گردید با برنامه «شمس العماره» رادیو تهران گفتگویی صمیمانه داشت.
دكتر عباس علی‌آبادی وزیر صمت در گفت‌و‌گو با اولین قسمت از برنامه «شمس العماره» كه پنجشنبه ۶ مهرماه بر روی آنتن رفت با بیان اینكه شرایط مجموعه‌های دولتی با بخش خصوصی متفاوت است گفت: وزارت صمت اهمیت بسیاری دارد. این وزارتخانه تسهیل‌كننده و راه گشای عملكرد بخش خصوصی در راستای خدمت به مردم است. نزدیك به ۱۰ هزار شركت دانش‌بنیان در كشور فعال هستند. وی درباره اولین رویداد صنایع دانش‌بنیان كه روز پنجشنبه ۶ مهر برگزار شد گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحركات بسیار خوبی در بخش دانش‌بنیان صورت گرفته و در حال حاضر نزدیك به ۱۰ هزار شركت دانش‌بنیان در كشور فعال هستند اما همچنان با اهداف نظام در این حوزه فاصله داریم.

امروز؛ می‌خواهیم زیست‌بوم دانش‌بنیان‌ها را تغییر بدهیم
وزیر صمت با اشاره به موفقیت‌های بسیار بزرگی كه پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های دانش‌بنیان اتفاق افتاده گفت: شاید ما از آنها به عنوان دانش‌بنیان نام نمی‌بریم اما در واقع حركت‌های دانش‌بنیان هستند اما امروز می‌خواهیم زیست‌بوم دانش‌بنیان‌ها را تغییر بدهیم و به سمت همبستگی شركت‌های كوچك و بزرگ دانش‌بنیان حركت كنیم.

تحقق پروژه‌های كوچك دانش بنیان، مزیت‌هایی را برای كشور به دنبال دارد
علی آبادی در توضیح بیشتر گفت: اَبَر پروژه‌هایی در شركت‌های دانش‌بنیان بزرگ وجود دارد كه پیشران‌های اصلی كشور هستند. با این رویداد بزرگ ، این پروژه‌های بزرگ شكسته شده و به زیر پروژه‌های كوچكتری تبدیل می‌شوند كه تحقق آنها از مسیر دانش می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای كشور به دنبال داشته باشد. این رویداد تلاش می‌كند این حلقه ارتباطی را برقرار كند.
او افزود: ویژگی این رویداد كه امروز آغاز شد مستمر بودن آن است و هر دوماه یكبار تكرا می شود. در این رویداد بسته ای رونمایی شد كه حاوی ساز و كار بین نهادهای مختلف جهت گشایش كار و رفع مشكلات است.

شرایط تولید در كشور برای رقابت با شركت‌های خارجی تسهیل می‌شود
وزیر صمت با تاكید بر اینكه آنچه شما در این رویداد صنایع دانش‌بنیان دیدید تصویری از ساعتها كار تخصصی است گفت: در این رویداد همه دست‌اندركاران مثل وزارتخانه‌های اقتصاد، علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشاركت دارند. این كار بسیار متفاوت از گذشته است و با توجه به اینكه پیش از این در صنعت بودم و مشكلات این حوزه را از نزدیك دیده ام؛ سعی می‌كنیم مسیرهایی را برای صنعت كشور باز كنیم كه امیدواركننده خواهد بود. ما شرایط را برای تولیدكنندگان داخلی و شركت‌های دانش‌بنیان تسهیل كرده و به قدری از آنها حمایت می‌كنیم كه بتوانند با شركت‌های خارجی رقابت كنند.

مصمم‌ترین فرد خانواده من؛ مادرم است
وی از پدر و مادر خود به عنوان افرادی مصمم نام برد اما گفت: مصمم‌ترین فرد در زندگی من، مادرم است.

مقررات دست و پاگیری در وزارت صمت وجود دارد
علی آبادی با اشاره به اینكه متاسفانه مقررات دست و پاگیری در وزارت صمت وجود دارد گفت: كاهش مقررات زائد، موجب آرامش بیشتر همكاران خواهد شد. نكته دیگر این است كه ما توان جبران واقعی خدمت همكاران را نداریم كه باید در كشور حل شود.

كاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت؛ دو پیامد استفاده از خودروهای برقی
وزیر صمت در پاسخ به اینكه چه راهكاری دارید برای اینكه خیابان‌های كشور از خودروهای برقی پُر شود گفت: هدف؛ خودروی برقی نیست؛ بلكه هدف؛ دستاوردهایی است كه در كنار آن به دست می‌آید. با خودروهای برقی می‌توانیم تعهد خود را نسبت به محیط زیست ادا كنیم. روزانه بیش از ۲۱۵ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در خودروها سوزانده می‌شود كه آثار زیست‌محیطی بدی را به همراه دارد و از طرف دیگر چون بنزین و گازوئیل ارزان است مصرف آن هم بی‌رویه است در حالیكه این منبع می‌تواند درآمد زیادی را برای مردم به همراه داشته باشد و خودروهای برقی می‌توانند از دوجنبه زیست‌محیطی و اقتصادی به ما كمك كنند.

كار روی خودروهای برقی را از حدود ۳۰ سال پیش در دانشگاه شروع كردم
او در خصوص ساخت خودروهای برقی و پیگیری آن توسط «مپنا» گفت: كار روی خودروهای برقی را از حدود ۳۰ سال پیش در دانشگاه شروع كردم كه در مپنا دنبال شد و خوشبختانه موفقیت‌های خوبی حاصل شد. در حال حاضر هم همكاران ما در «مپنا» می‌توانند در این حوزه بسیار موثر باشند. تحولی كه برای كشور بسیار موثر خواهد بود.

طرفدار لوازم ایرانی هستم
وی در ادامه با تاكید بر اینكه طرفدار لوازم ایرانی است گفت: باید بازار مناسبی برای آن فراهم شود . اگر از این لوازم به خوبی استقبال شود بهتر هم خواهند شد.

فكر نمی‌كردم روزی وزیر شوم
وی در ادامه این گفتگوی رادیویی با بیان اینكه فكر نمی‌كردم روزی وزیر شوم گفت: آرزو داشتم از فضای صنعت به دانشگاه بروم و تجربه خود را به دانشجویان منتقل كنم اما تكلیف شد برای دوره كوتاه در این حوزه خدمت كنم.

«رادیو» در بین تمامی رسانه‌ها از همه مهمتر است
وزیر صمت درخصوص رابطه خود با رسانه فراگیر «رادیو» اظهار داشت: به نظرم در بین تمامی رسانه‌ها ؛ «رادیو» از همه مهمتر است بویژه اینكه چون خودم در مسیر هم به رادیو گوش می‌دهم فكر می كنم رسانه موثر و موفقی است.

با ایده صف برای خرید خودرو مخالف هستم
علی آبادی با بیان اینكه تلاش می‌كنیم تولید خودرو را به حدی برسانیم كه مردم آزادانه با مراجعه به شركت‌ها و فروشگاه‌ها هر خودرویی را كه می‌خواهند به راحتی تهیه كنند گفت: با ایده صف برای خرید خودرو مخالف هستم. این مسیر طولانی نیست و می توانیم به جایی برسیم كه مردم به دلخواه هر خودرویی كه می‌خواهند را تهیه كنند.

در حال حاضر؛ راهبری سامانه فروش یكپارچه خودرو با وزارت صمت نیست
وی افزود: سامانه یكپارچه فروش خودرو، دوره‌ی گذاری را ایجاد كرده برای اینكه از این شرایط عبور كنیم و وضعیت عادلانه‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم. پیش از این به دلیل ناترازی بین عرضه و تقاضا ابهامات زیادی در معاملات خودرو وجود داشت. ضمن اینكه اگرچه وزارت صمت سامانه فروش یكپارچه خودرو را ایجاد كرد اما در حال حاضر راهبری این سامانه با وزارت صمت نیست و در اختیار شورای رقابت است برای اینكه این شورا، اطمینان بیشتری از عرضه و تقاضا داشته باشد.

وزیر صمت برای بازگشایی مجدد سامانه فروش یكپارچه خودرو؛ قول نداد!
وزیر صمت در خصوص راه اندازی مجدد سامانه یكپارچه فروش خودرو اظهار داشت: هنوز پاسخ دقیقی برای راه‌اندازی مرحله سوم بازگشایی سامانه فروش یكپارچه خودرو ندارم. ان شاء الله شرایط برای فروش خودرو بهتر خواهد شد.

به زودی شاهد استفاده از تاكسی‌های برقی خواهیم بود
او خبر داد: به زودی شاهد استفاده از تاكسی‌های برقی خواهیم بود كه موجب كاهش آلودگی خواهند شد. تلاش می‌كنیم با توجه به تاثیرگذاری تاكسی های برقی در راستای كاهش آلودگی هوا، سرمایه گذاری اولیه در این بخش انجام شود. در مجموع زیرساخت‌ها در حال آماده شدن است تا در آینده نزدیك مردم بتوانند خودروهای داخلی و وارداتی را به راحتی تهیه كنند. همه تلاش ما انجام این كار است. وزارت صمت یكی از دندانه‌های كلید است. ما همه با هم می‌توانیم مشكلات را مرتفع و كارها را درست كنیم.

به دلیل مشغله زیاد؛ هیچ وقت در كنار خانواده نیستم
علی آبادی در پایان با اشاره به اینكه یكی از گلایه‌های خانواده من این است كه به دلیل مشغله زیاد هیچ وقت در كنار آنها نیستم. باید به سمتی برویم كه سیستم انقدر تنظیم باشد كه نیازی به اینگونه كار كردن نباشد. اگرچه بر اساس تاكیدات مقام معظم رهبری باید شرایط زندگی مردم بهتر شود اما باز هم بر اساس توصیه‌های ایشان، مقامات باید فرصتی هم برای فكر كردن داشته باشیم.

برنامه «شمس العماره» كاری از گروه ورزش و تفریحات رادیو تهران است كه پنجشنبه ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ تقدیم شنوندگان می‌شود.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.