نمایش «جان گابریل بورکمن» اثر هنریک ایبسن به کارگردانی احمد ارجمندی در تالار حافظ روی صحنه رفته است.

نمایشنامه «جان گابریل بورکمن» نوشته هنریک ایبسن، به تأکید بر ارتباطات انسانی و پیچیدگی‌های روابط اجتماعی می‌پردازد، در میانه ی این پیچیدگی‌ها هنرمندی را به تصویر می‌کشد که با تلاش و هنر خود، زندگی را زیباتر و معنی‌دارتر می‌کند.
احمد ارجمندی در خصوص اجرایی که از این متن ارائه کرده اظهار کرد: این نمایش را به صورت واقعگرانه به روی صحنه آوردم و یک صحنه فرم مهمانی آقای هینکل که فقط در دیالوگها شنیده میشد را به تصویر کشیدم. یکی از دلایل انتخاب چنین شیوه‌ای برای اجرای این اثر، طولانی بودن و پر دیالوگ نمایشنامه هنریک ایبسن است و با توجه به محدودیت‌هایی که در زمان اجرای نمایش‌ها وجود دارد، تصمیم بر این شد تا در زمان کوتاه‌تری روی صحنه ببریم.
او در همین زمینه افزود: حتی‌الامکان سعی شده تا در اجرا به دیالوگ‌های متن وفادار باشیم و محتوای مورد نظر نویسنده به درستی در اجرا انتقال پیدا کند. به این ترتیب در صحنۀ این نمایش با دو گروه از بازیگران روبه‌رو هستیم؛ یک گروه بازیگرانی که آنچه در متن نمایشنامه آمده اجرا می‌کنند و گروه دیگر متشکل از بازیگران مهمانی است که خودم اضافه کردم را بر عهده دارند.
این هنرمند در ارتباط با پروسۀ آماده‌سازی این اثر برای اجرا نیز بیان کرد: از حدود شش ماه قبل تمرین‌ها را شروع کردم اما بخاطر نبودن تهیه‌کننده مجبور شدم چند تا از بازیگران اصلی را در یک ماه قبل از اجرا عوض کنم. متاسفانه تک و تنها بدون هیچ حمایت مالی تا اینجا ادامه دادم و الان هم کلی بدهکار هستم و بالاخره با تلاش فراوان موفق شدیم اثر را برای اجرا آماده کنیم.
این کارگردان در ادامه گفت: نمایشم به ممیزی های بی اساس خورد و حتی در روز اول هم میخواستن کار توقیف کنند و با تعهد دادن من ختم به خیر شد. این ممیزی ها در اجراهای تالار ها و سالن های دولتی چند برابر دیده میشد، من و گروهم الان با ترس و استرس شب ها به استقبال تماشاگران میرویم درصورتی که تماشاگران از کار ما کاملا رضایت دارند. این صحبت مرا به حساب درد دل بذارید 
این کارگردان تئاتر همچنین در خصوص علت انتخاب این متن برای اجرا بیان کرد: هنریک ایبسن نمایشنامۀ «جان گابریل بورکمن» را در دوره‌ای نوشت که نیاز به یک تحول فرهنگی در زمینۀ حقوق خانواده احساس می‌شد و انتشار این نمایشنامه هم در این جهت از تاثیرگذاری بالایی برخوردار شد. این مسئله امروز در جامعۀ ما هم به طور مشخص موضوعیت دارد و این موضوعی است که به نظر من می‌بایست به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد و پیامی است که در شرایط حاضر نیز باید به جامعۀ ما گوشزد شود. به همین دلیل سعی کرده‌ام در نمایش هایم به سهم خود در این زمینه تلاش کنم. احمد ارجمندی گفت: از کل گروهم تشکر میکنم که در شرایط سخت کنارم بودند. و از استاد اصغر همت بخاطر مشاوره های خوب و به موقع و همچنین بابک نوری بخاطر بازی خوبش تشکر میکنم.
این هنرمند دچار معلولیت جسمی  در پایان سخنانش با اشاره به نبود حمایت‌های کافی از هنرمندان درگیر با محدودیت‌های جسمی  و حرکتی گفت: در شرایطی که تئاترهای ما اغلب به دنبال استفاده از چهره‌ها است، به هنرمندان دارای معلولیت‌های جسمی به ویژه هنرمندان نسل جوان بیش از پیش کم توجهی می‌شود. در این زمینه رسانه‌های ارتباط جمعی می‌توانند تا اندازه زیادی تاثیرگذار باشند و توجه مخاطبین و جامعه تئاتری را به آثار این گروه از هنرمندان و فعالان تئاتری بیشتر جلب کنند. واقعیت این است که تداوم فعالیت در تئاتر به خودی خود با دشواری‌های زیادی برای فعالان این عرصه همراه است و نبود حمایت‌های معنوی می‌تواند عاملی دلسردی و بی‌رغبتی این هنرمندان به استمرار فعالیت‌هایشان شود.
گفتنی است؛ احمد ارجمندی که تاکنون 60 کار تئاتر و ۱۲ فیلم کوتاه و بلند را در کارنامه هنری خود دارد، از 12 سالگی به فعالیت‌های هنری روی آورده است. در کارنامه هنری این هنرمند دریافت جوایزی از جشنواره فیلم یونیکا و جشنواره فیلم اتریش نیز دیده می‌شود.در این نمایش بازیگرانی چون بابک نوری، فائزه روزبهانی، ندا حسینی، خان آقا احمدی، سیده فاطمه رسولی، ابوالفضل صحت، پریسا بیات، مهدیه قاسمی، حمید مولوی، کیانا نامدارنیا، پارمیس امیری، علی پناهی، حسین شیخی نژاد، لیلا صفاری، مرتضی لطفی، محمد جواد حاتمی، هلیا عباسی، امیرحسین ابراهیمیان، دیانا نامدارنیا، نیما سوداگری، سجاد محمدی، سوگند لاریجانی ایفای نقش میکنند.ومدیر روابط عمومی : مریم بابایی

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.