هشدار خاندوزی درباره وضعیت پرداخت وام خرد/ دستورالعمل جدید در راه است؟

به گزارش اقتصاد جوان نیوز ، احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نسبت به وضعیت پرداخت وام خرد در شبکه بانکی ایران هشدار داده است. وی با اشاره به اینکه وام 50 تا 100 میلیون تومانی می‌تواند گره از زندگی مردم باز کند، از بانک مرکزی خواسته که درباره سقف وام خرد تغییراتی اعمال کند. حالا به نظر می‌رسد باید منتظر صدور دستورالعمل جدیدی از سوی بانک مرکزی باشیم که قطعا در ادامه واکنش مدیران بانکی و مردم را به دنبال خواهد داشت.

سال گذشته بود که دستورالعمل جدیدی درباره تسهیل پرداخت وام خرد از سوی بانک‌ها توسط بانک مرکزی منتشر شد. موضوعی که در ادامه واکنش مدیران بانکی را نیز به دنبال داشت. در این دستورالعمل آمده بود که بانک‌ها موظف‌اند تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قراردادهای متعارف، به مشتری پرداخت کنند. همچنین حداکثر مبلغ تسهیلات ریالی خرد که بانک‌ها می‌توانند به مشتریان خرد بپردازند، معادل ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

وزیر اقتصاد هم در این باره تاکید کرده بود که برای تقویت اعتباردهی بانک‌ها، افزایش سرمایه نقدی و فروش اموال مازاد آنها در دستور کار قرار گرفته ‌است.

چرا مدیران بانکی در برابر پرداخت وام خرد مقاومت می‌کنند؟

اما تغییر در روند پرداخت تسهیلات و وام خرد توسط بانک‌ها، آنگونه که مقامات اقتصادی از آن دم می‌زنند به این سادگی‌ها هم نیست. اگر سری به چند شعبه بانکی بزنیم، متوجه می‌شویم که فرآیند پرداخت وام با چه دشواری‌هایی همراه است، به‌گونه‌ای که بسیاری از متقاضیان با وجود شرایط سخت معاش خود از خیر دریافت آن می‌گذرند.

البته مدیران بانکی هم دلایل خود را درباره موضعی که اتخاد کرده‌اند، بیان می‌کنند. در همین زمینه، سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به تجارت‌نیوز گفته بود که اگر روند افزایش سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه از سوی دولت انجام شود، حجم منابع بانک افزایش یافته و پرداخت تسهیلات هم بیشتر می‌شود.

مدیر دیگری هم به این نکته اشاره کرده بود که اگر دولت بانک‌ها را مجبور به پرداخت این تسهیلات کند، آنها باید این کار را انجام دهند.

مشتریان از شرایط دریافت وام ناراضی‌اند

مشکلات دریافت وام خرد، سال‌هاست که صدای مشتریان را درآورده و به نظر می‌رسد دستورالعمل‌ها و نطق‌های آتشین مقامات هم نتوانسته گرهی از مشکلات باز کند.

در حالی که اخیرا بانک مرکزی بر لزوم وجود یک ضامن برای دریافت وام خرد تاکید کرده اما هنوز تخطی‌های بی‌شماری از سوی شبکه بانکی در این باره مشاهده می‌شود.

«تو رو خدا به بانک‌ها بگین اینقد سخت نگیرند برای ضامن.»، «متاسفانه بانک‌ها برای وام ازدواج دو تا سه ضامن می‌خوان و خیلی‌ها چون نمی‌تونن ضامن جور کنن منصرف میشن.» اینها تنها بخشی از گلایه مخاطبان تجارت‌نیوز به شرایط سخت دریافت وام خرد از بانک‌ها هستند که هنوز با وجود صدور دستورالعمل و ابلاغیه‌های متعدد، رفع نشده‌اند.

باید منتظر ماند و دید اینبار هشدار وزیر اقتصاد، چه دستورالعمل جدیدی را از سوی بانک مرکزی به دنبال خواهد داشت و آیا در ادامه بانک‌ها خود را موظف به اجرای آن می‌دانند یا خیر.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.