وقتی غول‌ها زمین می‌خورند؛ درس‌های شکست والمارت در آلمان، ژاپن و چین

به قلم: مائده مدرس‌زاده، قائم‌مقام مدیرمسئول گروه رسانه‌ای اقتصاد جوان

والمارت، غول بی‌رقیب خرده‌فروشی جهان، سال‌هاست صدرنشین فهرست معتبر Fortune 500 است و همین جایگاه سبب شده تا استراتژی‌های فروش و بازاریابی آن، الهام‌بخش بسیاری از فعالان اقتصادی در سراسر دنیا باشد.

با این حال، مرور کارنامه بین‌المللی این برند نشان می‌دهد که حتی بزرگ‌ترین‌ها نیز از خطای راهبردی مصون نیستند. والمارت در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی با رویکرد «یک نسخه برای همه بازارها» (One Size Fits All) تلاش کرد تا حضور قدرتمندی در عرصه جهانی رقم بزند. اما در آلمان، پس از ۹ سال و تحمل زیانی سه میلیارد دلاری، ناگزیر در سال ۲۰۰۶ از این بازار خارج شد. در ژاپن، مسیر پر فراز و نشیب، نهایتاً در سال ۲۰۲۰ به واگذاری کامل انجامید و در چین نیز تلاش‌ها برای توسعه، عملاً بی‌ثمر ماند.

این شکست‌ها هشداری مهم برای فعالان اقتصادی است: موفقیت یک استراتژی در یک کشور، تضمینی برای تکرار آن در سایر نقاط جهان نیست. بازارهای جهانی، به‌ویژه در صنایع مصرفی، نیازمند بومی‌سازی استراتژی‌ها هستند؛ شناخت دقیق تفاوت‌های فرهنگی، رفتار مصرف‌کننده و روندهای محلی، کلید واقعی فتح بازارهای فرامرزی است.

خبرنگار: مائده مدرس زاده

خبرهای اخیر

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.