به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان، راهآهن میانه–اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر، یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه سراسری راهآهن طراحی و اجرا شده است. این پروژه علاوه بر اتصال مرکز استان، زمینه اتصال مناطق شمالی اردبیل از طریق راهآهن پارسآباد–اردبیل، ارتباط دشت حاصلخیز مغان با شبکه ریلی، ایجاد کریدور ترانزیتی جدید به سمت قفقاز، روسیه و اروپا و همچنین بسترسازی برای توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری منطقهای را فراهم میکند که به دلیل محاصره در میان رشتهکوههای مرتفع، سالها با محدودیتهای حملونقلی مواجه بوده است.
این پروژه ۲۰ ساله دارای هفت ایستگاه بوده و برای حرکت قطارهای مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است. بر اساس برآوردها، این خط ریلی در سالهای ابتدایی بهرهبرداری توان جابهجایی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار را دارد و پیشبینی میشود در سال بیستم بهرهبرداری، این ظرفیت به ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار افزایش یابد.
مسیر این خط ریلی از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی آغاز میشود، سپس وارد مناطق کوهستانی شده و پس از عبور از حریم دریاچه سد شهریار، مسیر خود را در امتداد رودخانه و دره قزلاوزن ادامه میدهد. در ادامه، مسیر به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و در موازات رودخانه سنگورچای، از مناطق کوهستانی وارد نواحی تپهماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل–کورائیم، به ایستگاه نهایی اردبیل میرسد.
بر اساس اطلاعات منتشرشده، مزایای این پروژه شامل کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای، کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری، ارتقای شاخصهای حملونقل ریلی استان، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و افزایش رونق تولید در منطقه عنوان شده است.
پیشتر فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، از اتمام این پروژه تا پایان سال خبر داده بود و هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود که پیشرفت فیزیکی پروژه به ۹۵ درصد رسیده است.
در تازهترین اظهارات، استاندار اردبیل اعلام کرده عملیات زیرسازی راهآهن بهطور کامل به پایان رسیده و گلوگاههای اصلی پروژه شامل پل فلزی ۲۴۰ متری و تونل مقابل آن نیز بهطور کامل احداث شدهاند. به گفته وی، در مجموع ۳۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی در این پروژه انجام شده و ساخت ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر، حدود ۷.۸ کیلومتر گالری و ۲۹ پل خاص به طول تقریبی ۴۳۰۰ متر به اتمام رسیده است.
استاندار اردبیل همچنین اعلام کرد از عملیات روسازی پروژه تنها حدود ۱۲۰۰ متر باقی مانده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و بر اساس زمانبندی انجامشده، راهآهن میانه–اردبیل در نیمه اسفندماه امسال با حضور مقامات کشوری به بهرهبرداری خواهد رسید؛ رویدادی که میتواند نقطه عطفی در توسعه حملونقل و اقتصاد شمالغرب کشور باشد.
/ایسنا
































