معاون اجرایی رئیسجمهور با تأکید بر جایگاه استراتژیک چابهار در اتصال شرق به غرب، از تکمیل بخش زاهدان ـ خاش کریدور راهبردی بندر چابهار تا سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از این پروژهها، چابهار به یکی از مهمترین بنادر ترانزیتی کشور و شاهراه تجارت منطقه بدل خواهد شد.
معاون اجرایی رئیسجمهور با تأکید بر جایگاه استراتژیک چابهار در اتصال شرق به غرب، از تکمیل بخش زاهدان ـ خاش کریدور راهبردی بندر چابهار تا سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: با بهرهبرداری از این پروژهها، چابهار به یکی از مهمترین بنادر ترانزیتی کشور و شاهراه تجارت منطقه بدل خواهد شد.
متن بازنویسیشده:
بندر چابهار به دلیل موقعیت ویژه در سواحل دریای عمان، پلی میان کشورهای آسیای میانه، افغانستان و بازارهای جهانی به شمار میرود و کوتاهترین مسیر ترانزیتی را برای کالاهای ورودی و خروجی این مناطق فراهم میکند. توسعه این بندر میتواند مسیر جایگزینی برای بنادر پرترافیک منطقه مانند کراچی و بندرعباس باشد و سهم قابل توجهی از بار ترانزیتی را جذب کند.
هند به دلیل نیاز به دسترسی به افغانستان و آسیای میانه بدون عبور از خاک پاکستان، سرمایهگذاری قابل توجهی در توسعه زیرساختهای چابهار انجام داده است و چین نیز در چارچوب ابتکار «یک کمربند ـ یک راه» علاقهمند به استفاده از مسیر کوتاهتر و امنتر این بندر است. افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز با استفاده از این مسیر میتوانند به بازارهای خلیج فارس، هند و فراتر از آن دسترسی یابند.
معاون اجرایی رئیسجمهور، محمدجعفر قائمپناه، روز پنجشنبه در جریان بازدید از پروژه بزرگراه زاهدان ـ خاش ـ ایرانشهر گفت: این مسیر به عنوان بخشی از کریدور راهبردی چابهار ـ زاهدان تا سال ۱۴۰۵ تکمیل میشود. وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل هممرزی با افغانستان و پاکستان و دسترسی به آبهای آزاد، اهمیت ژئوپلیتیکی ویژهای دارد و باید توسعه زیرساختهای جادهای و ریلی آن با اولویت دنبال شود.
قائمپناه با اشاره به پیشرفت مناسب پروژهها، اعلام کرد که عملیات ساخت بزرگراه در قطعات مختلف مسیر چابهار ـ زاهدان در حال انجام است و در مسیر زاهدان ـ خاش نیز پیمانکاران فعال هستند. وی وعده داد که مسیر زاهدان ـ خاش تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد.
در بخش حملونقل ریلی، وی از پیشرفت اجرای ایستگاه راهآهن چابهار خبر داد و گفت: هماکنون حدود ۸۰ نفر در این پروژه فعال هستند و مراحل فونداسیون در حال اجراست. بر اساس برنامهریزی، ایستگاه تا ماههای آینده تکمیل و خطآهن چابهار ـ زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۴ آماده بهرهبرداری خواهد شد.
به گفته معاون اجرایی رئیسجمهور، تأمین ریل و بودجه پروژه در دستور کار قرار دارد و با تحقق این مهم، حرکت قطار میان چابهار و زاهدان در موعد مقرر آغاز خواهد شد. تحقق این طرحها، علاوه بر افزایش درآمدهای ترانزیتی و اشتغالزایی، ارزش ژئوپلیتیک ایران را در معادلات منطقهای ارتقا میدهد.