در جریان رویداد اختصاصی گروه صنعتی هاکان که در استودیوی گروه رسانهای اقتصاد جوان برگزار شد، گفتوگوی ویژهای با آقای باقری، مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر اصفهان و از چهرههای ماندگار صنعت قطعهسازی کشور، انجام گرفت. ایشان ضمن بررسی وضعیت کلی این حوزه در سال ۱۴۰۰، به چالشهای اصلی تولیدکنندگان، نقش دولت و عوامل موثر بر توسعه این صنعت پرداختند.
بررسی جایگاه صنعت قطعهسازی ایران در سال ۱۴۰۰
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، آقای باقری، مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر اصفهان، با تاکید بر اینکه صنعت قطعهسازی کشور طی سالهای اخیر رشد چشمگیری نداشته است، عنوان کرد:
«صنعت خودرو و قطعهسازی اصفهان و کشور به دلایل مختلف، از جمله تحریمها و عدم حمایتهای کافی دولت، نتوانستهاند توسعه مناسبی را تجربه کنند. با توجه به ظرفیتهای فناورانه و کیفی، این صنعت پتانسیل رشد بیشتری دارد که تاکنون محقق نشده است.»
وی افزود که قیمت تمامشده تولید قطعات در ایران بالاست و فشار هزینهها، اجازه افزایش کیفیت را از تولیدکنندگان سلب میکند:
«هزینههای تولید روز به روز بالا میرود و این موضوع باعث میشود تولیدکنندگان مجبور شوند برای کنترل قیمت نهایی، کیفیت را فدای قیمت کنند. این مسأله تاثیر مستقیمی بر رضایت مصرفکننده و رقابتپذیری قطعهسازان دارد.»
مهمترین چالشهای صنعت قطعهسازی از منظر تولیدکنندگان
در ادامه این نشست، باقری با اشاره به بیستمین نمایشگاه قطعهسازی صنعت خودرو تهران گفت:
«شرکتکنندگان عمده این نمایشگاه شرکتهای خصوصی بودند که اکثر آنها از رکود بازار و عدم پیشبینیپذیری آینده گلایه داشتند. وضعیت اقتصادی موجود باعث شده بسیاری از فعالان صنعت در شرایط مالی دشواری قرار بگیرند و رشد و سرمایهگذاری با چالش روبرو شود.»
ایشان تصریح کرد:
«رکود بازار و نبود آینده مشخص، عاملی نگرانکننده برای تولیدکنندگان است. اعداد و ارقام واقعی نشاندهنده شرایط دشوار تأمین مالی و حرکت کند صنعت است.»
بررسی نقش دولت؛ نیاز به تخصصگرایی و بازنگری در سیاستها
مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر، در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت و سیاستهای حاکم بر این صنعت، با صراحت ابراز داشت:
«متاسفانه دولت بیشتر به دنبال حفظ منافع خود است تا حمایت واقعی از صنعت خودرو و قطعهسازی. سیاستهای مالیاتی سنگین و ورود افراد غیر متخصص به این حوزه، مشکلات جدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.»
وی ضمن تاکید بر نبود تخصص کافی در تصمیمگیریهای راهبردی افزود:
«تصمیمها اغلب سلیقهای است و فردی که مسئولیت تسهیل امور ارزی یا حمایتی را دارد، غالباً آشنایی کافی با صنعت ندارد. همین عامل در نمایشگاه امسال نیز اعتراض تولیدکنندگان را در برداشت.»
مشکلات منابع انسانی و افزایش بهای تمامشده
در پایان، باقری یکی از مسائل اساسی را مشکل منابع انسانی عنوان و ابراز کرد:
«دستمزد نیروی کار و هزینه آموزش تخصصی به شدت افزایش یافته است. جذب و آموزش نیرو در این صنعت حداقل شش ماه زمان میبرد و نیروی ماهر پس از مدتی انتظارات حقوقی بالایی دارد که مدیریت آن دشوار است.»
صنعت قطعهسازی ایران امروز با چالشهای بزرگی چون هزینههای تولید، نبود حمایت مؤثر دولتی، رکود بازار و مشکلات جدی منابع انسانی دست و پنجه نرم میکند. به گفته باقری، با توجه به ظرفیتهای بالفعل، در صورت اصلاح سیاستها و تمرکز دولت بر تسهیلگری به جای مداخله، این حوزه میتواند گامهای بلندی به سوی توسعه و ارتقاء کیفیت بردارد.