گزارش اختصاصی؛ بررسی وضعیت صنعت قطعه‌سازی ایران از نگاه مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر اصفهان

در جریان رویداد اختصاصی گروه صنعتی هاکان که در استودیوی گروه رسانه‌ای اقتصاد جوان برگزار شد، گفت‌وگوی ویژه‌ای با آقای باقری، مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر اصفهان و از چهره‌های ماندگار صنعت قطعه‌سازی کشور، انجام گرفت. ایشان ضمن بررسی وضعیت کلی این حوزه در سال ۱۴۰۰، به چالش‌های اصلی تولیدکنندگان، نقش دولت و عوامل موثر بر توسعه این صنعت پرداختند.

بررسی جایگاه صنعت قطعه‌سازی ایران در سال ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد جوان نیوز ، آقای باقری، مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر اصفهان، با تاکید بر اینکه صنعت قطعه‌سازی کشور طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری نداشته است، عنوان کرد:

«صنعت خودرو و قطعه‌سازی اصفهان و کشور به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌ها و عدم حمایت‌های کافی دولت، نتوانسته‌اند توسعه مناسبی را تجربه کنند. با توجه به ظرفیت‌های فناورانه و کیفی، این صنعت پتانسیل رشد بیشتری دارد که تاکنون محقق نشده است.»

وی افزود که قیمت تمام‌شده تولید قطعات در ایران بالاست و فشار هزینه‌ها، اجازه افزایش کیفیت را از تولیدکنندگان سلب می‌کند:

«هزینه‌های تولید روز به روز بالا می‌رود و این موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان مجبور شوند برای کنترل قیمت نهایی، کیفیت را فدای قیمت کنند. این مسأله تاثیر مستقیمی بر رضایت مصرف‌کننده و رقابت‌پذیری قطعه‌سازان دارد.»


مهم‌ترین چالش‌های صنعت قطعه‌سازی از منظر تولیدکنندگان

در ادامه این نشست، باقری با اشاره به بیستمین نمایشگاه قطعه‌سازی صنعت خودرو تهران گفت:

«شرکت‌کنندگان عمده این نمایشگاه شرکت‌های خصوصی بودند که اکثر آن‌ها از رکود بازار و عدم پیش‌بینی‌پذیری آینده گلایه داشتند. وضعیت اقتصادی موجود باعث شده بسیاری از فعالان صنعت در شرایط مالی دشواری قرار بگیرند و رشد و سرمایه‌گذاری با چالش روبرو شود.»

ایشان تصریح کرد:

«رکود بازار و نبود آینده مشخص، عاملی نگران‌کننده برای تولیدکنندگان است. اعداد و ارقام واقعی نشان‌دهنده شرایط دشوار تأمین مالی و حرکت کند صنعت است.»


بررسی نقش دولت؛ نیاز به تخصص‌گرایی و بازنگری در سیاست‌ها

مدیرعامل کیان پارت گیتی گستر، در پاسخ به پرسشی درباره نقش دولت و سیاست‌های حاکم بر این صنعت، با صراحت ابراز داشت:

«متاسفانه دولت بیشتر به دنبال حفظ منافع خود است تا حمایت واقعی از صنعت خودرو و قطعه‌سازی. سیاست‌های مالیاتی سنگین و ورود افراد غیر متخصص به این حوزه، مشکلات جدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.»

وی ضمن تاکید بر نبود تخصص کافی در تصمیم‌گیری‌های راهبردی افزود:

«تصمیم‌ها اغلب سلیقه‌ای است و فردی که مسئولیت تسهیل امور ارزی یا حمایتی را دارد، غالباً آشنایی کافی با صنعت ندارد. همین عامل در نمایشگاه امسال نیز اعتراض تولیدکنندگان را در برداشت.»


مشکلات منابع انسانی و افزایش بهای تمام‌شده

در پایان، باقری یکی از مسائل اساسی را مشکل منابع انسانی عنوان و ابراز کرد:

«دستمزد نیروی کار و هزینه آموزش تخصصی به شدت افزایش یافته است. جذب و آموزش نیرو در این صنعت حداقل شش ماه زمان می‌برد و نیروی ماهر پس از مدتی انتظارات حقوقی بالایی دارد که مدیریت آن دشوار است.»

صنعت قطعه‌سازی ایران امروز با چالش‌های بزرگی چون هزینه‌های تولید، نبود حمایت مؤثر دولتی، رکود بازار و مشکلات جدی منابع انسانی دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته باقری، با توجه به ظرفیت‌های بالفعل، در صورت اصلاح سیاست‌ها و تمرکز دولت بر تسهیلگری به جای مداخله، این حوزه می‌تواند گام‌های بلندی به سوی توسعه و ارتقاء کیفیت بردارد.

اقتصاد جوان نیوز دارای مجوز به شماره 86948 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این پایگاه خبری از سال 1399 آغاز بکار کرده و هم اکنون از پرمخاطب ترین پایگاه های خبری در حوزه اقتصاد محسوب می شود. این پایگاه خبری زیر نظر مستقیم هیات عالی نظارت بر مطبوعات قرار دارد.

اطلاعات تماس

تمامی حقوق محتوای سایت برای اقتصاد جوان محفوظ است.